Serija Currency je nastala iz zamisli, da bi iz umetnosti ustvarili obliko denarja, dela Damiena Hirsta iz te serije pa spominjajo na njegove veliko večje točkovne slike. Foto: AP
Serija Currency je nastala iz zamisli, da bi iz umetnosti ustvarili obliko denarja, dela Damiena Hirsta iz te serije pa spominjajo na njegove veliko večje točkovne slike. Foto: AP

Vsaj 1000 slik, za katere je umetnik Damien Hirst dejal, da so bile ustvarjene leta 2016, je nastalo nekaj let pozneje, je razkril Guardian. To so dela iz serije The Currency (Valuta), v kateri je Hirst izdelal 10.000 slik, sestavljenih iz barvitih ročno naslikanih pik na papirju formata A4. Na teh delih je bila poleg umetnikovega podpisa povsod zapisana letnica 2016, a kot kaže, ni bilo tako.

Dela naj bi leta pozneje izdelovalo več deset slikarjev
Leta 2021 so bila dela iz projekta The Currency prodana na odmevnem dogodku, na katerem so imeli kupci možnost pridobiti trajni digitalni zapis slik v obliki neplačljivega žetona (skrajšano NFT). Slike, namenjene množičnemu trgu, so prodajali po 2000 dolarjev in na koncu so zaslužili približno 18 milijonov dolarjev. Hirst je takrat o projektu vnovič dejal, da so bila fizična umetniška dela izdelana leta 2016.

Za Guardian je pet anonimnih virov, seznanjenih z ustvarjalnim procesom, razkrilo, da je bilo veliko del izdelanih šele v letih 2018 in 2019. Po njihovih navedbah naj bi bilo v tem obdobju narejenih vsaj 1000, morda pa tudi več tisoč slik iz serije The Currency. Izdelovalo naj bi jih več deset slikarjev, najetih v Hirstovem podjetju Science Ltd.

Damien Hirst leta 2021 na razstavi v Parizu. Foto: AP
Damien Hirst leta 2021 na razstavi v Parizu. Foto: AP

Hirstovi odvetniki niso zanikali poznejše izdelave slik
Odvetniki družbe Hirst and Science niso zanikali, da je bilo vsaj 1000 slik, za katere je umetnik dejal, da so datirane z letom 2016, naslikanih nekaj let pozneje. Vprašanja, zakaj je Hirst izrecno navedel, da so bila fizična umetniška dela narejena leta 2016, še niso pojasnili. Zanikali so, da bi Hirst namerno zavajal, saj da običajno svoja dela datira z datumom zasnove projekta, ki je bil v primeru projekta The Currency leta 2016.

Njegova odvetniška družba je podoben argument uporabila marca, ko je Guardian razkril, da je njegovo podjetje več znanih skulptur postavljalo v devetdeseta leta prejšnjega stoletja, čeprav so bile izdelane leta 2017. Hirstovi odvetniki so takrat dejali, da pri datiranju del včasih uporablja različne pristope, in dodali: "Umetniki imajo vso pravico, da so (in pogosto so) nedosledni pri datiranju del." Ena od skulptur, štirimetrski tigrasti morski pes, je bila prodana za približno osem milijonov dolarjev.

Foto: AP
Foto: AP

Novinarji Guardiana naleteli celo na dve "anomaliji"
Zakaj natančno je Hirst potreboval toliko slik, ni jasno. Ena od verjetnih razlag je, da je moral ustvariti 10.000 posameznih del, da bi ohranil stabilno prodajo. Andrea Baronchelli, profesor, ki na Inštitutu Alan Turing v Londonu vodi področje kriptožetonov in NFT, je dejal, da je izdaja 10.000 umetniških del postala standard, ki so ga posnemali drugi prihodnji umetniški projekti. Jon Sharples, odvetnik za umetnost in intelektualno lastnino, se je strinjal, da je bila 10.000 takrat magična številka za umetniški projekt.

Novinarji Guardiana so celo pregledali vseh 10.000 slik in ugotovili, da je bilo 9998 slik datiranih z letnico 2016, ena pa z letnico 2018 in ena z letnico 2021. Hirstovi odvetniki so dejali, da sta ti dve sliki anomaliji, ki sta bili napačno datirani po poznejših spremembah poimenovanja in naslovov del.