Pozornost možakarja iz Massachusettsa, ki želi ostati anonimen, je na rutinski prodaji lastnine pred štirimi leti pritegnila majhna risba ženske in otroka, na dnu opremljena z enim najbolj prepoznavnih monogramov umetnostne zgodovine: A. D. Vendar se je za nakup dela odločil, ker je po njegovem mnenju šlo za "čudovito upodobitev stare umetnosti, kar je upravičilo nakup".

Najverjetneje študija za akvarel
Kot se je izkazalo, je risba, naslovljena Marija z otrokom na travnati klopi, zelo verjetno vredna bistveno več kot 30 dolarjev (nekaj več kot 26 evrov), kolikor je odštel zanjo. Umetnina je zdaj na ogled v londonski galeriji Agnews, ki išče potencialne kupce, zanjo pa si obetajo znesek do 50 milijonov dolarjev (44 milijonov evrov), navaja portal Artnet.

Galerija ima dober razlog, da ima delo za izvirno risbo Albrechta Dürerja (1471–1528). Christof Metzger, glavni kustos v dunajskem muzeju Albertina in vodilna avtoriteta za Dürerjeva dela, je po analizi naznanil, da je delo pristno. Metzger ga je celo vključil v svoj prihajajoči katalog o tem starem mojstru.

Tudi Giulia Bartrum, nekdanja kustosinja za nemško grafiko in risbo v Britanskem muzeju, verjame, da je risba pristna, in je okoli nje organizirala razstavo, ki je trenutno na ogled v omenjeni londonski galeriji.

Tako Christof Metzger kot Giulia Bartrum domnevata, da je delo nastalo okoli leta 1500 kot predhodna študija za Dürerjevo širše znano sliko Marija med množico živali, ki jo je mojster dokončal približno tri leta pozneje in jo hranijo v Albertini.

Albrecht Dürer, Marija med množico živali, ok. 1503. Foto: Wikipedia Commons
Albrecht Dürer, Marija med množico živali, ok. 1503. Foto: Wikipedia Commons

Risba sprva ni pritegnila strokovnjakov
Vendar je lastnika risbe vsaj do te stopnje potrditve pristnosti dela vodila precej vijugasta pot. Kot navajajo v galeriji Agnews, je risbo po nakupu nesel do več strokovnjakov za preverjanje pristnosti ali morebitno prodajo, vendar so ga prav vsi zavrnili.

Šele ko je bil po naključju povezan z bostonskim zbiralcem Cliffordom Schorerjem, je bila umetnina končno deležna resne obravnave. Schorer je risbo odnesel v omenjeno galerijo, kjer je eden od deležnikov, tam pa so se odločili, da gredo z njo do Metzgerja in drugih strokovnjakov. Tudi restavrator, specializiran za papir, je potrdil, da je starost materiala primerna.

Potrditev domnevne pristnosti v od treh do štirih letih
Zdaj je znanega tudi nekaj več o prejšnjih lastnikih risbe. Arhitekt, ki je živel v okolici Bostona, je risbo podedoval kot družinsko dediščino, pred tem jo je najverjetneje v Parizu leta 1919 kupil njegov ded. Omenjeni arhitekt je umrl leta 2012.

Po besedah predstavnice galerije Agnews ima ustanova z zdajšnjim lastnikom risbe sklenjeno "standardno komisijsko pogodbo", ki bo prejel "nadomestilo za od tri do štiri leta raziskav", ki so potrebna za potrditev njene pristnosti.