Razstava, ki bo na ogled v Zagrebu, prinaša oris socialnih okolij, "ki so nudila prostor svobodi ustvarjanja in pomembno vplivala na umetnikov oseben razvoj. V drugi polovici sedemdesetih je Tadej Pogačar v taborniškem odredu soustanovil klub Imbecili in skupino IZS, ki sta konceptualno sooblikovala (parazitirala) odredov program". V tem obdobju je bilo za Tadeja Pogačarja najpomembnejše glasbeno ustvarjanje; najprej v skupini Odpad (1977), nato v Naoportusu (1978) in končno v Srpu (1979–1984). Kritika je Srp poleg skupine Begnagrad in D'Pravda uvrstila med ključne akterje slovenskega gibanja Rocka v opoziciji, razlagajo v zavodu.

"To specifično umetniško prakso, nastalo v konceptualnih umetnostih, je treba pri Tadeju Pogačarju razumeti širše od kritike umetnostnih institucij in umetnostnega sistema in vanjo vključiti dominantne institute družbe. Kritiko družbenih institutov odlično ponazarja fotografija ZOO iz leta 1979. Bolj kot zebro na njej vidimo ograjo. Gre za ujeto žival, ki ji je človek spremenil naravno okolje in prevzel skrb za njeno preživetje. Narava v živalskem vrtu je kultura. Je oblika muzejske postavitve, v kateri so živali muzejski eksponati, ki so predvsem estetska fascinacija." Foto: Center in galerija P74

V tem času in okolju so nastali fotografije in performansi, ki so zbrani na razstavi in nekateri razstavljeni prvič. Ob nastanku dela niso bila vključena v umetnostni sistem oziroma niso imela umetnostnega občinstva, so zapisali ob razstavi, katere kustosinja je Lilijana Stepančič.

To alternativnost najbolj povzameta teorema akcije brez dogodka, kot je svoje takratne performanse definiral Tadej Pogačar, in preloženo občinstvo, ki sta ga Ivana Bago in Antonija Majača uporabili za performanse skupine Gorgona in Tomislava Gotovca, izvedene v šestdesetih letih 20. stoletja v naravi in brez občinstva. Takrat nastala dela so bila le gradivo, ki postane umetnost šele z vstopom v umetnostni svet, ko ga kot takega potrdi njegovo kompleksno občinstvo.

Postavitev razstave Tadeja Pogačarja govori prav o tem procesu. Dela so gradila novo formo ustvarjanja, ki je imela potenciale umetnosti in se umeščala v kulturo drugače od dominantnih praks, pri čemer je izpostavila svet nenavadnega in neobičajnega. Poleg tega poimenovanji Imbecili in Odpad napeljujeta na preizpraševanje dominantnih družbenih struktur.

Foto: Center in galerija P74
Foto: Center in galerija P74

"Tadej Pogačar se je v zgodnjih delih lotil dominantnih skupkov pravil za urejanje družbenih razmerij, stanj ali dejanj tako, da jih je ludistično, norčavo in absurdno preobrnil. Ustvaril je drugo stran prevladujoči racionalnosti, logiki in urejenosti, ki so zaznamovale takratno moderno industrijsko družbo in so aktualne še danes, na primer, pod površjem na videz frivolnih omrežnih družbenih orodij," so še zapisali ob postavitvi.

Nova izvedba pesmi Desant na Rt Dobre Nade
Zgodnja dela Tadeja Pogačarja izražajo ustvarjalne značilnosti, ki prežemajo njegov celoten opus. "Kot take so pomemben vpogled ne le v prva umetnikova kreativna početja, temveč tudi v večkrat spregledano kreativno okolje tedanje mladine. Poleg tega ponujajo razmislek o možnostih alternativnega ustvarjanja v svetu umetnosti in zunaj njega."

Ob odprtju razstave pripravljajo tudi poseben dogodek: prvič po dvajsetih letih bo mogoče spremljati nastop skupine SRP, "ene od atrakcij gibanja Rock v opoziciji", so sporočili iz Zavoda P.A.R.A.S.I.T.E. Gojmir Lešnjak, Tadej Pogačar, Matjaž Sekne in Primož Simončič bodo izvedli svojevrstno priredbo pesmi Desant na Rt Dobre Nade avtorja Ivana Volariča – Fea.

Razstava bo odprta do 15. aprila.