Češke sanje niso nič drugega kot ena sama dolgočasna fasada. Foto: Kinodvor
Češke sanje niso nič drugega kot ena sama dolgočasna fasada. Foto: Kinodvor
Češke sanje
Češke sanje sta filmska ustvarjalca temeljito oglaševala. Foto: Kinodvor
Češke sanje

Zgodba o naivnežih, ki so "kupili" zlagano oglaševalsko kampanjo za trgovinski center, katerega gradnja nikoli ni bila predvidena, je že na sporedu Kinodvora. Sliši se skoraj neverjetno. Češka filmska ustvarjalca Filip Remunda in Vit Klusak sta zasnovala in izpeljala obsežno oglaševalsko akcijo. Z radijskimi in televizijskimi oglasi, s 400 osvetljenimi panoji, z 200.000 letaki ter oglasi v časopisih in revijah sta napovedovala odprtje trgovinskega središča. Na "usodni dan" 31. maja 2003 se je zbralo več kot 4.000 ljudi, ki pa so na kraju sanjskih nakupov našli le zeleno poljano in "sanjsko" fasado, visoko deset in dolgo sto metrov.

Zavajanja pravzaprav ni bilo
Remunda in Klusak sta bila prebrisana. Pred morebitnimi obtožbami glede prevare sta se zavarovala kar z vsebino oglasov. Ti so namreč domnevno odprtje hipermarketa oglaševali z besedami Ne hitite. Ne pojdite. Ne zapravljajte. Nobenih obljub o dejanskih sanjskih nakupih ni bilo.

Parlamentarna razprava o prevarantskem filmu
Kontroverznost filma Češke sanje dokazuje tudi to, da so o filmu razpravljali celo v češkem parlamentu, polemike o epidemiji okužbe z virusom potrošništva pa so zajele vse češke medije, tema pa je "okupirala" tudi zasebne pogovore ljudi. Avtorja dokumentarca sta nameravala s svojim podvigom predvsem raziskati psihološko oziroma manipulativno moč oglaševanja, ki zmore ljudi prepričati v prav vsako neumnost.

Ne povsem sveža ideja
Filip Remunda in Vit Klusak priznavata, da ideja za kontrovezni film ni popolnoma njuna. Navdihnil ju je performans Petra Lorenca, ki je že leta 1997 ustvaril lažno kampanjo za izmišljeno veleblagovnico, nato pa je na praznem travniku uprizoril slovesnost ob odprtju. Dogodek je pospremil z napisom: "Boljše si je privoščiti sprehod v gozdu." Lorencova akcija je filmska ustvarjalca pripeljala k razmišljanju o zakulisju in moči oglaševanja. To moč pa je najlažje odkriti, če začneš njeno "uporabnost" sam preizkušati na drugih.