"Dejstvo, da imam za seboj že 11 avtorskih besedil, stara pa sem šele 28 let, veliko pove o zahtevah 'trga', torej o imperativu hiperprodukcije, ki se mladim avtorjem vsiljuje kot nuja in edina možnost preživetja na kulturni sceni," je Tijana Grumić povedala o pogojih za delo mladih dramatičark in dramatikov v Srbiji. Foto: SNG Nova Gorica/Peter Uhan

Ne glede na to, kako tesno smo obkroženi z drugimi ljudmi – in ponekod smo tako zelo, da to že postaja ogrožajoče za naš planet –, smo še vedno večji del svojih življenj obsojeni na občutek nerazumljenosti. Na občutek osamljenosti. Zato ta komaj slišna frekvenca tako rezonira z našimi – če si drznem izkoristiti to besedo – srci. V podobi kita, ki brezciljno tava skozi brezmejno mrzlo črnino globokega morja, se namreč vsak izmed nas skriva v trenutkih, ko bi lahko rekli, da ni nič samotnejšega kot človek med ljudmi.

Jaka Smerkolj Simoneti

Na malem odru Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica bo nocoj zaživela prva slovenska uprizoritev "poetične družinske drame" 52 hertzov. Mlada srbska dramatičarka Tijana Grumić, ki se slovenskemu občinstvu predstavlja prvič, v zgodbi prepleta tri pripovedi.

Vrnitev domov
Prvič je z igralskim ansamblom SNG-ja Nova Gorica ustvarjala tudi režiserka mlajše generacije Mojca Madon. Novogoriško gledališče sicer dobro pozna, saj se je šolala na novogoriški dramsko-gledališki gimnaziji, po koncu pa diplomirala iz režije na AGRFT-ju v Ljubljani. "Za režijo tega dela so me nagovorile tri močne zgodbe, ki jih je avtorica besedila na neki način zelo preprosto izpisala, hkrati pa vsako zadela v samo srž. Vsaka je po svoje pretresljiva, po svoje tudi nekoliko komična, tako da je nekakšen splet vsega. Odpira številne teme in zelo fascinantno je dobiti takšen tekst, ki ima več plasti," je povedala režiserka.

Predstava, ki se začne že v preddverju
Gledalcem sicer napoveduje svojevrstno izkušnjo: dogajanje ne poteka v celoti v gledališki dvorani. "Začenja se že v preddverju. Pri gledalcih smo želeli doseči zavedanje, da smo skupaj na tem dogodku in da te nekdo, v našem primeru klovn, uvede v dogodek," je še povedala Mojca Madon.

V trenutkih največje samote, največje žalosti se vsak od osrednjih likov predstave sooči s podobo, ki naj bi poosebljala veselje – s klovnom. Foto: SNG Nova Gorica/Peter Uhan
V trenutkih največje samote, največje žalosti se vsak od osrednjih likov predstave sooči s podobo, ki naj bi poosebljala veselje – s klovnom. Foto: SNG Nova Gorica/Peter Uhan

Predstava prek izbranih motivov raziskuje vprašanje upanja v svetu, polnem samote. Njeni liki zaživijo v nezmožnosti pogovora, v mimobežnosti obstoja, ki se med seboj poveže v nadrealističnih naključjih usode. Popelje na potovanje po življenju neke družine, razpete med morjem in vesoljem, med najbolj osamljenega kita in enako osamljenega astronavta, medtem ko se po Zemlji sprehaja Klovn v iskanju smisla, da si znova nadene svoj rdeči nos.

"Tekst je zelo zahteven, fascinanten in subtilen. Ko sem ga prvič prebral, sem dobil samo neki občutek, ampak ga nisem res razumel. Potem, po mogoče stotih branjih, in po dramatizaciji teksta sem počasi začel segati v globine tega teksta," pa je pred premiero povedal igralec Matija Rupel.

V predstavi 52 hertzov bodo poleg Matije Rupla nastopili še Ivana Percan Kodarin, Žiga Udir, Marjuta Slamič, Peter Harl in Ana Facchini. Avtor priredbe in dramaturg je Jaka Smerkolj Simoneti, za scenografijo je poskrbela Urša Vidic, za kostume Andrej Vrhovnik, avtor glasbe pa je Luka Ipavec.