Foto: BoBo
Foto: BoBo

Prav tako je po navedbah okoljskega ministrstva neresnična tudi trditev, da bo ministrstvo do leta 2025 odločilo o prepovedi prodaje novih in rabljenih bencinskih in dizelskih vozil.

"V teku je posodobitev Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN), pri čemer je trenutno v posvetovanju z javnostjo dokument, ki ga je pripravil konzorcij institucij NEPN. Gre sploh za prvi dokument, ki je namenjen javni razpravi o posodobitvi NEPN-ja, ta pa mora biti sprejet in predložen Evropski komisiji do 30. junija 2024," so za MMC pojasnili na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo.

Sekcija za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije je v sredo v sporočilu za javnost poudarila, da pri pripravi NEPN-ja pričakuje spremembe, predvsem v delu določbe, da se bo Slovenija že do leta 2025 odločila glede predčasne prepovedi prodaje novih vozil z motorjem z notranjim zgorevanjem, kar je navedeno v osnutku NEPN-ja. Zato so se pojavila namigovanja, da bi Slovenija lahko že čez dve leti zakonsko določila, kdaj bo prepovedana prodaja vozil z motorji z notranjim izgorevanjem.

Ukrepi se bodo oblikovali šele v drugi polovici leta

"Na področju prometa dokument v fazi posvetovanja podaja več različnih možnih ukrepov, ki vodijo v zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, vendar pa jih ne izbira, še manj pa določa. V okviru posodobitve NEPN-ja se bodo ukrepi oblikovali v drugi polovici letošnjega leta, od zainteresiranih deležnikov pa v tem času pričakujemo aktivno in korektno sodelovanje, saj je energetska in podnebna politika v naslednjem desetletju ena najpomembnejših tem v naši družbi," so poudarili na okoljskem ministrstvu in dodali, da so trenutno v fazi pripravljanja strokovnih podlag in izvajanja širokih javnih posvetovanj.

"Na ministrstvu nazadnje ocenjujemo, da je razprava, kako bomo v prihodnje upravljali prometne emisije v Sloveniji, v resnici dobrodošla, celo potrebna. Zato smo je veseli, četudi obžalujemo, da se je začela z napačnimi interpretacijami," so še navedli in poudarili, da je "NEPN najpomembnejši nacionalni dokument, s katerim si bomo po dokončnem sprejetju jasno začrtali pot zelenega prehoda v naši državi."

Ministrstvo o pripravi osnutka

"Poudarjamo, da dokumenta ni pripravilo Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, in izpostavljamo, da gre za dokument, ki je podlaga za javno razpravo o tem, kako bomo do leta 2030 in s pogledom do leta 2040 okrepili ambicioznost Slovenije na področju energetske in podnebne politike. Vsebuje analize in scenarije možnih ciljev, s katerimi bi Slovenija izpolnila nacionalne, mednarodne in EU-zaveze."

Opozorila Sekcija za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije

Sekcija za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije (TZS) je v sporočilu za javnost opozorila, da je v okviru prve faze javne razprave o posodobitvi Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN), ki je potekala lani jeseni, pripravila vrsto konkretnih predlogov za ukrepe, a da pripravljavci niso upoštevali nobenega od njih.

V TZS-ju so navedli, da je namesto njihovih predlogov predvidena kopica ukrepov, ki naj bi Slovencem otežili uporabo avtomobilov. Med njimi so dodatna obdavčitev drugega avtomobila v gospodinjstvu, uvedba plačljivosti vseh parkirišč, obdavčitev parkirišč v lasti podjetij, pristojbina za vstop z avtomobilom v Ljubljano in zmanjšanje dovoljene hitrosti v mestih na 30 kilometrov na uro.

Sekcija za osebna motorna vozila je tudi poudarila, da se ne strinja s predlogom, da bi se v Sloveniji do leta 2025 odločili za prepoved prodaje novih in rabljenih bencinskih in dizelskih avtomobilov, "saj Slovenija ni dovolj pripravljena na električno mobilnost".

Trenutni osnutek po njihovih navedbah ne vsebuje konkretnih ukrepov za elektrifikacijo voznega parka, kot so polnjenje električnih vozil v večstanovanjskih zgradbah, prostorsko načrtovanje, elektrifikacija lahkih električnih vozil, finančne ali davčne spodbude.

"Pred uvedbo kakršnih koli administrativnih ukrepov in prepovedi je namreč treba v celoti zagotoviti ustrezne razmere za prehod na električno mobilnost. Na žalost pa ugotavljamo, da prenovljeni NEPN ravno to področje popolnoma zanemarja," so zapisali.

V osnutku pogrešajo rešitve, ki jih predvidevata predlog zakona o infrastrukturi za alternativna goriva in spodbujanju prehoda na alternativna goriva v prometu ter prenovljeni načrt za okrevanje in odpornost v okviru poglavja REPowerEU.

"Avtorji predloga po naši oceni izhajajo iz popolnoma napačne predpostavke, da je motorna mobilnost del problema, in ne del rešitve. V predlagani obliki se NEPN osredotoča predvsem na spodbujanje uporabe nemotornih oblik prometa, kot sta pešačenje in kolesarjenje, ter uporabo javnega prevoza, kar seveda podpiramo, vendar pa je iz statističnih podatkov jasno razvidno, da to ne more predstavljati glavnine ukrepov," so navedli.

Navedli so tudi podatke evropskega statističnega urada Eurostat, da se kljub izdatnemu subvencioniranju javnega potniškega prometa manj kot dva odstotka potniških kilometrov opravita z vlakom, s cestnim javnim prevozom pa približno 12 odstotkov. To po mnenju sekcije kaže, da je potencial ukrepov na področju javnega potniškega prometa omejen. "Tudi če ta delež podvojimo ali celo potrojimo, pa bo, kot kaže, osebni avtomobil tudi še v letu 2035 nujno potreben," so dodali.

Motorna mobilnost je nujna na podeželju

Zapisali so tudi, da je predvsem na podeželju individualna motorna mobilnost nuja, saj edina omogoča opravljanje vsakdanjih obveznosti v razumnem času. "Marsikje v Sloveniji bo torej električna osebna mobilnost tudi dolgoročno najprimernejša možnost, zato menimo, da se je vredno potruditi in v prenovljenem NEPN-ju pripraviti kakovostne ukrepe tudi za področje elektrifikacije voznega parka," so zapisali.