20 let bo minilo, odkar je tretja razvojna os uvrščena v nacionalni program gradnje avtocest, a medtem ko ljubljansko obvoznico pospešeno gradijo, je na tretji osi popolnoma drugačen ritem. Dr. Samo Peter Medved, ki je med drugim projektiral cesto v njenem severnem delu, je v oddaji Ob osmih na Prvem programu Radia Slovenija za to naštel več razlogov. "En razlog je to, da je gradbišče zelo oddaljeno od javnosti, ki pravzaprav ne more spremljati napredka. Tu je tudi sposobnost gradbeništva pri nas pri realizaciji večjih infrastrukturnih projektov, predvsem pa sistemski pristop do gradnje."

Ministrstvo za infrastrukturo se ob tem, da je državni prostorski načrt pod streho, denar za graditev pa tudi, zdaj ukvarja z morebitnim skrajšanjem rokov. Kot pravi Medved, je to verjetno posledica pritiskov Korošcev, produktivno pa bo le, če se spremeni celoten pristop do gradnje: "Če bodo vzpostavljeni jasni cilji in odgovornost, z imeni in priimki vseh od politike navzdol, kjer bo tudi določen način in čas poročanja, ki bi moral biti mesečen. Kdo torej komu kdaj odgovarja in poroča: politika javnosti, investitor politiki, inženir investitorju in tako naprej do zadnjega, ki je vključen v to verigo. Vključiti je treba tudi ministrstvo za naravne vire in prostor, ki ne more biti v celem tem procesu vedno neka opozicija, ampak bi moral biti prav tako zavezan k realizaciji cilja." In okoljevarstvene organizacije? Po Medvedovem mnenju je preveč deležnikov, ki lahko tudi zaradi banalnih razlogov ustavijo gradnjo.

Zakaj tretja razvojna os stoji?
Zakaj tretja razvojna os stoji?

Bo gradnja ceste na koncu v luči trajnostnega razvoja sploh še smiselna?

Kot pravi Medved, je to ključno vprašanje, saj bi danes moralo biti to vse že zgrajeno, Slovenija pa bi se morala ukvarjati z zelenim prehodom, z razvojem hitrih železnic. "Pri nas recimo hitre železnice niti še prostorsko ne umeščamo. Druge države so to že naredile, denimo Italija, Španija, Avstrija ... Res je, da bi morala biti tudi evropska politika na tem področju bolj povezovalna in načrtovati več potovanj z železnicami, ki so v celoti lahko elektrificirane, digitalizirane. Ampak preden politiki to dojamejo, jih po navadi že zamenjajo."

S Samom Petrom Medvedom se je v današnji epizodi Ob osmih pogovarjala Metka Pirc, naročite se na podkast.

Tretja os: Predaleč od oči, premalo jasna odgovornost