Michael Schumacher, zmagovalec sporne dirke formule ena za VN Velike Britanije v Silverstonu leta 1998. Številni, zlasti privrženci McLarna, so ga skupaj s Ferrarijem označili za goljufa, a iz zaključka dirke lahko izluščimo predvsem dvoje: hitro in genialno razmišljanje ter ukrepanje vodje moštva Ferrari Rossa Brawna ter nekompetentnost komisarjev Mednarodne avtomobilistične zveze FIA. Foto: EPA
Michael Schumacher, zmagovalec sporne dirke formule ena za VN Velike Britanije v Silverstonu leta 1998. Številni, zlasti privrženci McLarna, so ga skupaj s Ferrarijem označili za goljufa, a iz zaključka dirke lahko izluščimo predvsem dvoje: hitro in genialno razmišljanje ter ukrepanje vodje moštva Ferrari Rossa Brawna ter nekompetentnost komisarjev Mednarodne avtomobilistične zveze FIA. Foto: EPA

Pojavile so se številne obtožbe o goljufanju, vsak si je razplet dirke razlagal po svoje, a rezultati so kljub pritožbam obstali – Schumacher je po Montrealu (VN Kanade) in Magny Coursu (VN Francije) v Silverstonu zmagal še tretjič zapored in prednost glavnega tekmeca, Mike Häkkinena v mclarnu, stopil na vsega dve točki.

Mika Häkkinen je po uspešnih kvalifikacijah dirko za VN Velike Britanije 12. julija 1998 začel odlično. Zadržal je vodilni položaj po štartu in se brez težav odpeljal tekmecem. Foto: EPA
Mika Häkkinen je po uspešnih kvalifikacijah dirko za VN Velike Britanije 12. julija 1998 začel odlično. Zadržal je vodilni položaj po štartu in se brez težav odpeljal tekmecem. Foto: EPA

Pred dirkaškim koncem tedna na Otoku je Nemec za hladnokrvnim Fincem v skupnem seštevku za svetovno prvenstvo zaostajal za šest točk. Häkkinen, ki je na prejšnjih dveh dirkah osvojil vsega štiri točke – vredno je omeniti, da je veljal še star točkovni sistem, v katerem je zmaga prinesla 10 točk, drugo mesto 6, tretje 4 itd. –, je upal, da se mu bo rezultatska krivulja v zibelki motošporta obrnila navzgor.

Začelo se je odlično, v kvalifikacijah je 'odpihnil' tekmece, Schumacher je na drugem mestu zaostal za skoraj pol sekunde, tretjeuvrščeni svetovni prvak Jacques Villeneuve (Williams) že dobrih osem desetink.

Häkkinen je bil v prvi polovici dirke razred zase, nato pa je v drugi polovici storil veliko napako ob zaključku kroga, se zavrtel za 360 stopinj in končal v peščenem izletnem območju. Na srečo je dirko lahko nadaljeval, a s poškodovanim sprednjim krilcem, zaradi česar je izgubil kar nekaj hitrosti v zavojih. Dejstvo, ki ga je Schumacher izkoristil v svoj prid. Foto: EPA
Häkkinen je bil v prvi polovici dirke razred zase, nato pa je v drugi polovici storil veliko napako ob zaključku kroga, se zavrtel za 360 stopinj in končal v peščenem izletnem območju. Na srečo je dirko lahko nadaljeval, a s poškodovanim sprednjim krilcem, zaradi česar je izgubil kar nekaj hitrosti v zavojih. Dejstvo, ki ga je Schumacher izkoristil v svoj prid. Foto: EPA

Häkkinenovo pot do zmage prekrižal varnostni avtomobil
Čeprav je na dan dirke Silverstone izdatno namočilo, je dež do velikega štarta že pojenjal. Določeni odseki proge so bili sicer še vedno razmočeni, pogoji za dirkanje pa precej težavni. Kljub vsemu je Häkkinen mojstrsko opravil s tekmeci, zadržal je prvo mesto na štartu in se odpeljal v daljavo. Hitro si je nabral zajetno prednost, ko se je v 16. krogu nad dirkališčem raztrgal oblak. Moštva so morala ukrepati hitro in prilagoditi taktične zamisli, močne padavine pa razmerja pri vrhu niso pretirano spremenile. Häkkinen je še naprej suvereno dirjal novi, peti zmagi v sezoni naproti, Schumacherju je uhajal že za 49 sekund, ko si je v 44. krogu nato privoščil napako: zletel je s steze in si pri zavoju Luffield poškodoval sprednje krilce svojega mclarna mp4/13. Težave so imeli tudi drugi dirkači, zaradi česar je na stezo zapeljal varnostni avtomobil, časovne razlike med dirkači pa so se posledično izničile.

Komisarji zakuhali afero
Varnostni avtomobil se je umaknil ob koncu 49. kroga, Schumacher je zavohal priložnost. Dva kroga pozneje je švignil mimo Häkkinena – ta si je v zavoju Becketts privoščil novo napako –, prevzel vodstvo in začel graditi prednost. Nato pa začetek nepredvidene drame: komisarji Mednarodne avtomobilistične zveze FIA so Schumacherja dobra dva kroga pred koncem britanske preizkušnje zaradi prehitevalnega manevra v času, ko je na stezi vozil varnostni avtomobil, kaznovali z 10 sekundami, a v ročno napisanem sporočilu, ki so ga posredovali moštvu Ferrari, ni bilo jasno razvidno, ali gre za 10-sekundni pribitek po dirki ali za 10-sekundno kazen, ki jo mora dirkač odslužiti med postankom. Podobna kazen je Schumacherja doletela že štiri leta prej na istem prizorišču, tedaj jo je Nemec ignoriral in bil zaradi tega tudi diskvalificiran.

Zapeljal v bokse – in zmagal!
Da se zgodovina ne bi ponovila, so se pri Ferrariju odločili, da bodo kazen po svoji interpretaciji sprejeli. Ko je njihov zvezdnik še zadnjič zapeljal skozi zavoj Woodcote, je zapeljal v bokse. Medtem ko je vozil proti Ferrarijevi garaži, je prečkal ciljno črto, se ustavil na svojem mestu, odslužil 10-sekundno kazen in se odpeljal. To je pomenilo, da je iz boksov dosegel 31. zmago v karieri. Zavladala je vsesplošna zmeda. V Parc ferméju je do ušes nasmejani Schumacher hitel čestitati svojemu moštvu za odlično izpeljano dirko, Häkkinen je bil poklapan, vodja moštva Ferrari Ross Brawn, ki velja za enega največjih taktičnih genijev v zgodovini tega športa, pa je medijem priznal, da je Schumacher kazen najverjetneje odslužil prepozno. Nekaj je bilo kljub vsemu jasno kot beli dan: McLaren se bo na razplet dirke zagotovo pritožil.

Pravdanje in preklicana kazen
To je tudi storil. Pričakovano je prišlo do spora v zvezi z okoliščinami. Pri Ferrariju so trdili, da bi morala biti kazen izdana v 25 minutah po dogodku, komisarji pa so obvestilo izdali šele po 31 minutah. Obenem so poudarili, da je bilo v ročno napisanem obvestilu nejasno, katera kazen je bila dejansko izdana. Mednarodno prizivno sodišče Fie je naknadno pojasnilo, da je bila Schumacherju izdana kazen pribitka 10 sekund po dirki, kar so pozneje komisarji tudi upoštevali, a je Ferrari vse skupaj izpodbil s pravilom, ki narekuje, da se pribitek 10 sekund lahko izvrši le zaradi kršitve v zadnjih 12 krogih dirke. Sodišče je naposled kazen le preklicalo, McLaren je moral plačati stroške, vrstni red pa je ostal nespremenjen: zmagal je Schumacher pred Häkkinenom, tretji je bil Michaelov moštveni kolega Eddie Irvine.


Dirka za VN Velike Britanije 1998, Silverstone

#DirkačMoštvoČas
1Michael SchumacherFerrari1:47:02,450
2Mika HäkkinenMcLaren+22,465
3Eddie IrvineFerrari29,199
4Alexander WurzBenetton1 krog
5Giancarlo FisichellaBenetton1 krog
6Ralf SchumacherJordan1 krog
7Jacques VilleneuveWilliams1 krog
8Šindži NakanoMinardi2 kroga
9Toranosuke TakagiTyrrell4 krogi
Odstop: Damon Hill (Jordan), Heinz-Harald Frentzen (Williams), Mika Salo (Arrows), Johnny Herbert (Sauber), Esteban Tuero (Minardi), Ricardo Rosset (Tyrrell), Jarno Trulli (Prost), David Coulthard (McLaren), Jos Verstappen, Rubens Barrichello (oba Stewart), Olivier Panis (Prost), Pedro Diniz (Arrows), Jean Alesi (Sauber).
Najhitrejši krog: Michael Shumacher (1:35,704)

Jordan: To je absolutna sramota!
"Ne vem, kaj sploh reči. Ostal sem brez besed," je po dirki novinarjem povedal Schumacher, nekoliko manj sta bila nad razpletom zadovoljna McLarnov dirkač David Coulthard in lastnik moštva Jordan, Eddie Jordan. "Vse skupaj je naravnost smešno. Mislim, da nihče ne ve, kaj točno se dogaja," je bil po dirki kratek in jedrnat Couthard, Jordan je dodal: "To je absolutna sramota! Danes so se norčevali iz formule ena!"

Häkkinen je na po britanski dirki odgovoril z dvema zaporednima zmagama v Spielbergu (VN Avstrije) in Hockenheimu (VN Nemčije), odločilno razliko pa je napravil z zmago na predzadnji dirki sezone, VN Luksemburga na Nürburgringu. V Suzuki (na fotografiji) je naslov prvaka le še potrdil. Foto: EPA
Häkkinen je na po britanski dirki odgovoril z dvema zaporednima zmagama v Spielbergu (VN Avstrije) in Hockenheimu (VN Nemčije), odločilno razliko pa je napravil z zmago na predzadnji dirki sezone, VN Luksemburga na Nürburgringu. V Suzuki (na fotografiji) je naslov prvaka le še potrdil. Foto: EPA

Komisarji izgubili licence
Epilog komisarske blamaže v Silverstonu leta 1998? Vsi trije komisarji Mednarodne avtomobilistične zveze (Indijec Nazir Hoosein, Kanadčan Roger Peart in Britanec Howard Lepsley), ki so skrbeli za upoštevanje pravil med britanskim koncem tedna, so izgubili svoje licence, Fia pa je z novimi predpisi, ki so začela veljati že med naslednjo dirko v Spielbergu (VN Avstrije), poskrbela, da se Silverstone 1998 ne bo več ponovil. Dogovorili so se, da bodo v prihodnje komisarji ukrepali samo na podlagi pisnega poročila direktorja dirke, ki navaja čas, krog in okoliščine incidenta, direktor dirke pa je nato tudi odgovoren za obveščanje moštev in zagotavljanje, da se odločitev komisarjev prikaže na monitorjih.

Slab dan, boljše nadaljevanje in – naslov prvaka
Čeprav je Häkkinenu (in McLarnu) dirka v Silverstonu pustila grenak priokus, je imel Finec ob koncu sezone kljub vsemu veliko razlogov za veselje, največjega prav zaradi osvojitve krstnega naslova svetovnega prvaka, ki ga je potrdil z zmago na sklepni dirki v Suzuki, medtem ko je moral Schumacher še malce počakati na začetek dominantnega obdobja s Ferrarijem.