Jack Brabham med dirko za VN Kanade 1967. Dirko, na kateri je Victor Al Pease doživel svoj krst v formuli ena. Foto: AP
Jack Brabham med dirko za VN Kanade 1967. Dirko, na kateri je Victor Al Pease doživel svoj krst v formuli ena. Foto: AP

Od ustanovitve svetovnega prvenstva je formula ena poskrbela za vrsto neverjetnih zgodb in zunajserijskih dirkačev – od Juana Manuela Fangia, Jackieja Stewarta, Nikija Laude, Alaina Prosta, Ayrtona Senne, Michaela Schumacherja do Lewisa Hamiltona. Legendarnih dirkačev je preprosto preveč.

Med vsemi pa izstopa dirkač, ki je bil med dirko diskvalificiran, saj je bil prepočasen. Neslavni rekord, ki ga do zdaj ni uspelo ponoviti nikomur. Gre za britansko-kanadskega dirkaškega navdušenca Victorja Ala Peasa, čigar največja želja je bilo dirkanje v kraljici motošporta v šestdesetih letih prejšnjega stoletja.

Med krstno dirko kar dvakrat zamenjal baterijo
Peaseju, tako rekoč brez dirkaških izkušenj na najvišji ravni, je leta 1967 uspelo prepričati podjetje Castrol o pokroviteljskih sredstvih, s katerimi se je lahko udeležil kanadske dirke v Bowmanvillu. Za moštvo Castrol Oils Ltd. je 27. avgusta 1967 premierno nastopil z odsluženim climaxom L4. Resda so bile tisti dan nad dirkališčem vremenske razmere spremenljive, a v oči bode predvsem to, da ga je zmagovalec dirke, Avstralec Jack Brabham v Brabhamu, prehitel kar 43-krat! Njegova povprečna hitrost med dirko je bila za formulo ena res smešno nizka – 69,4 km/h. Imel je sicer tudi precej težav, kar dvakrat je med dirko (sam) zamenjal baterijo dirkalnika, prvič že takoj po startu. Zaradi zaostanka 43 krogov ga vodstvo dirke ni uvrstilo v uradno končno razvrstitev.

Lokalni dirkači na dirkah pogosti v šestdesetih letih

Udeležba lokalnih dirkačev na dirkah je bila v šestdesetih letih prejšnjega stoletja pogosta, kar je še ena od številnih potez, ki jih je takrat povlekel Bernie Ecclestone. Po navadi je šlo za lokalne dirkače, ki so se navduševali nad motošportom in so se želeli preizkusiti med elito. Dirkaški konec tedna so v kvalifikacijah začeli s posojenimi ali kupljenimi 'odsluženimi' dirkalniki. Večinoma so bili neuspešni, z eno svetlo izjemo: dirko za VN Južne Afrike v Kyalamiju je s cooper-climaxom leta 1967 začel veteran John Love iz Rodezije (danes Zimbabve). Kvalifikacije je sklenil na sijajnem 5. mestu, za Brabhamom je zaostal sekundo in dve desetinki, na nedeljski dirki pa se mu je nasmihala celo zmaga, a le do zadnjega postanka. Na koncu je osvojil drugo mesto in bil edini, ki je južnoafriško preizkušnjo končal v istem krogu kot zmagovalec, Mehičan Pedro Rodriguez (Cooper-Maserati).

Leta 1969 do neslavnega rekorda
Katastrofalna krstna dirka v formuli ena ga ni odvrnila od sanj, že naslednje leto se je želel znova preizkusiti, a do začetka kanadske dirke mu ni uspelo pravočasno sestaviti razstavljenega pogonskega sklopa svojega climaxa. 20. septembra 1969 je znova poskusil, tokrat z eagle-climaxom, in poskrbel za zgodovinski trenutek. Bil je izjemno počasen, tekmeci so ga prehitevali iz kroga v krog. Pozneje je tudi sam pokazal zobe in se z vsakomer, ki je želel švigniti mimo, spustil v boj, čeprav je zaostajal že za več krogov. Zaradi neizkušenosti in trme je marsikomu uničil dirko, oviral je dirkače na stezi, Jean-Pierre Beltoise (Matra) je vanj celo trčil in ostal brez možnosti za stopničke.

V 22. krogu (drugi dirkači so jih do tedaj odpeljali že 46) so imeli 47-letnega Peasa organizatorji, tudi po zaslugi pritožbe vodje moštva Matra Kena Tyrrella, vendarle dovolj: pokazali so mu črno zastavo in ga diskvalificirali z obrazložitvijo, da je prepočasen. Njegove kariere med elito je bilo konec.

Sprejet v kanadski motošportni hram slavnih
Kljub vsemu motošporta ni povsem opustil, v naslednjih letih je izpopolnil svoje dirkaško znanje in imel precej solidno kariero v Severni Ameriki, kjer je dirkal v razredih formula a in formula 5000, dejaven je bil še na dirkah starodobnikov. Leta 1998 so ga tudi sprejeli v kanadski motošportni hram slavnih, umrl je 4. maja 2014 na svojem domu v Seviervillu v zvezni državi Tennessee. Star je bil 92 let.