Foto: Reuters, Freepik.com
Datum dirke:26. maj 2019
Kraj:Circuit de Monaco, Monte Carlo, Monako
Dolžina kroga:3,337 km
Število krogov:78
Dolžina dirke:260,286 km
Zadnji zmagovalec:2019 - Lewis Hamilton (Mercedes)
Prva VN na prizorišču:1950
Rekord kroga:1:14,260 - Max Verstappen (2018)

Klasika formule ena. Dirkanje po ozkih ulicah Monte Carla, s številnimi vzponi in spusti, za nameček pa še edina dirka, kjer morajo dirkači zapeljati v tunel. Vsekakor unikat v svetu motošporta.

Juan Manuel Fangio je dobil prvo dirko za VN Monaka, ki je štela za svetovno prvenstvo formule ena. Leta 1950 je preizkušnjo v kneževini končal pred Albertom Ascarijem in Louisom Chironom. Foto: AP

Leta 1929 izžrebali štartna mesta
Gre za dirko z dolgo zgodovino. Prvo dirko za VN Monaka so izpeljali 14. aprila 1929. Glavni pobudnik za dirko ob pristanišču Monte Carla je bil bogati proizvajalec cigaret in predsednik Monaškega avtomobilskega kluba Anthony Noghes. Idejo je podprl tudi tedanji monaški princ Louis II. Na prvo monaško preizkušnjo so povabili 16 dirkačev, štartna mesta so izžrebali, denarna nagrada je bila sto tisoč francoskih frankov. Dirko je dobil Britanec William Grover-Williams, drugi je bil Francoz Georges Bouriano (oba Bugatti), tretji pa Nemec Rudolf Caracciola (Mercedes-Benz). Od 16 dirkačev jih je dirko končalo devet. Progo so od tedaj do danes spremenili petkrat.

Fangio dominanten na dirki leta 1950
Prvo dirko v Monte Carlu, ki je štela za svetovno prvenstvo formule ena, so organizirali leta 1950. Krog, dolg 3,181 km, so morali dirkači odpeljati stokrat. Že v kvalifikacijah (prvih pet mest so določili s četrtkovim treningom) je odlično formo prikazal Juan Manuel Fangio (Alfa Romeo), Argentinec je bil nato prepričljiv tudi na dirki, na kateri je za krog prehitel drugouvrščenega Italijana Alberta Ascarija (Ferrari), dva kroga je bil hitrejši od tretjeuvrščenega domačina Louisa Chirona (Maserati). Z zmago se je v skupnem seštevku za svetovno prvenstvo na vrhu izenačil z Giuseppejem Farino, ki je tistega leta naslov prvaka osvojil s tremi točkami naskoka.

Trikratni svetovni prvak Ayrton Senna je bil nesporni dirkaški 'princ' Monte Carla. Že leta 1984 je nase opozoril z izjemnim dirkanjem v nekonkurenčnem tolemanu, pozneje z lotusom, nazadnje z mclarnom. Dobil je šest dirk za VN Monaka, od teh kar pet zapored. Foto: AP

Pol zmage že v kvalifikacijah
Če je na dirkališču v Montmelu (VN Španije) malo priložnosti za prehitevanje, jih je v Monaku še manj, saj je trasa zelo ozka, vsebuje pa tudi najpočasnejši zavoj v formuli ena. Dirkališče ima veliko vzponov in spustov, ozkih zavojev in ravnino, zaradi česar je to ena najzahtevnejših prog v formuli ena - in tudi proga, kjer pride spretnost dirkačev še toliko bolj do izraza. Trikratni svetovni prvak formule ena, Brazilec Nelson Piquet, je dirkanje na VN Monaka primerjal z vožnjo kolesa po dnevni sobi. Speljana je okoli slavnega pristanišča Monte Carla, v katerega sta do zdaj po trku zletela dva dirkača. Ena izmed glavnih posebnosti dirke v Monaku je vožnja skozi predor, ki dirkačem predstavlja veliko težav zaradi hitre spremembe v svetlobi. To je tudi eden najhitrejših odsekov steze, kjer je mogoče preseči 260 km/h.

Proga je dolga 3,337 km in je najkrajša na koledarju formule ena, sestavljena je iz 19 zavojev, nazadnje je bila spremenjena leta 2015. Najhitrejši krog (1:14,260) je leta 2108 z red bullom odpeljal Max Verstappen.

Ayrton Senna, dirkaški princ Monte Carla
Največ zmag na dirkah za VN Monaka, ki so štele za svetovno prvenstvo v formuli ena, ima Ayrton Senna. Legendarni Brazilec je bil nesporni 'kralj Monte Carla', dobil je 6 dirk, od teh kar pet zapored (1987, 1989-93). Eno zmago manj sta na drugem mestu dosegla Britanec Graham Hill (1963, 1964, 1965, 1968 in 1969) in Michael Schumacher (1994, 1995, 1997, 1999 in 2001). Med konstruktorji je najuspešnejši McLaren s 15 zmagami (1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1998, 2000, 2002, 2005, 2007 in 2008), drugi je Ferrari, ki jih ima devet (1955, 1975, 1976, 1979, 1981, 1997, 1999, 2001 in 2017).

Ste vedeli?
Zmaga na dirki formule ena za VN Monaka v Monte Carlu skupaj z zmagami na Indianapolisu 500 in 24 ur Le Mansa šteje za t. i. 'trojno krono motošporta'. Edini, ki je osvojil trojno krono, je britanski dirkač Graham Hill. V Monte Carlu je slavil v letih 1963, 1964, 1965, 1968 in 1969, v Indianapolisu leta 1966, v Le Mansu pa leta 1972.
Foto: Reuters

Zmagovalci vseh dirk za VN Monaka:

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2019Lewis HamiltonMercedesMonte Carlo
2018Daniel RicciardoRed Bull
2017Sebastian VettelFerrari
2016Lewis HamiltonMercedes
2015Nico RosbergMercedes
2014Nico RosbergMercedes
2013Nico RosbergMercedes
2012Mark WebberRed Bull
2011Sebastian VettelRed Bull
2010Mark WebberRed Bull
2009Jenson ButtonBrawn
2008Lewis HamiltonMcLaren
2007Fernando AlonsoMcLaren
2006Fernando AlonsoRenault
2005Kimi RäikkönenMcLaren
2004Jarno TrulliRenault
2003Juan Pablo MontoyaWilliams
2002David CoulthardMcLaren
2001Michael SchumacherFerrari
2000David CoulthardMcLaren
1999Michael SchumacherFerrari
1998Mika HäkkinenMcLaren
1997Michael SchumacherFerrari
1996Olivier PanisLigier
1995Michael SchumacherBenetton
1994Michael SchumacherBenetton
1993Ayrton SennaMcLaren
1992Ayrton SennaMcLaren
1991Ayrton SennaMcLaren
1990Ayrton SennaMcLaren
1989Ayrton SennaMcLaren
1988Alain ProstMcLaren
1987Ayrton SennaLotus
1986Alain ProstMcLaren
1985Alain ProstMcLaren
1984Alain ProstMcLaren
1983Keke RosbergWilliams
1982Riccardo PatreseBrabham
1981Gilles VilleneuveFerrari
1980Carlos ReutemannWilliams
1979Jody ScheckterFerrari
1978Patrick DepaillerTyrrell
1977Jody ScheckterWolf
1976Niki LaudaFerrari
1975Niki LaudaFerrari
1974Ronnie PetersonLotus
1973Jackie StewartTyrrell
1972Jean-Pierre BeltoiseBRM
1971Jackie StewartTyrrell
1970Jochen RindtLotus
1969Graham HillLotus
1968Graham HillLotus
1967Denny HulmeBrabham
1966Jackie StewartBRM
1965Graham HillBRM
1964Graham HillBRM
1963Graham HillBRM
1962Bruce McLarenCooper
1961Stirling MossLotus
1960Sitrling MossLotus
1959Jack BrabhamCooper
1958Maurice TrintignantCooper
1957Juan Manuel FangioMaserati
1956Stirling MossMaserati
1955Maurice TrintignantFerrari
1950Juan Manuel FangioAlfa Romeo