Turizem k hrvaškemu bruto družbenemu proizvodu (BDP) prispeva 20 odstotkov. Foto: Reuters
Turizem k hrvaškemu bruto družbenemu proizvodu (BDP) prispeva 20 odstotkov. Foto: Reuters

Delodajalci opozarjajo, da je vrhunec turistične sezone zaradi pomanjkanja delovne sile ogrožen, zato so vlado pozvali, naj sprosti omejitve glede prihoda tujih delavcev na Hrvaško. A ministrstvo za delo ima drugačne zamisli – delodajalcem so dejali, naj najprej izkoristijo vso domačo delovno silo, ki je na voljo, in šele ko bodo ti viri izkoriščeni, bodo razmislili o njihovi zahtevi za povečanje kvote za prihod tujih državljanov, piše portal Index.

12.300 upokojencev dela za polovični delovni čas

Ministrstvo je zato pozvalo vse delodajalce, naj se javijo hrvaškemu zavodu za zaposlovanje, ki jih bo povezal z brezposelnimi. Na zavodu je trenutno prijavljenih 4.000 brezposelnih, med njimi 1.600 ob jadranski obali, ki so na voljo za delo in so tudi izrazili željo, da bi delali poleti. "Menimo, da bodo ti ljudje dovolj, da pokrijemo vsa prosta delovna mesta," je sporočilo ministrstvo, ki je dodalo, da lahko tudi upokojenci delajo za polovični delovni čas, zato naj izkoristijo tudi njih. Do zdaj je več kot 12.300 hrvaških upokojencev izkoristilo to možnost in so poleg pokojnine prejemali tudi plačo za polovični delovni čas.

Letos je Hrvaška ponujala 15.000 delovnih dovoljenj za turistične delavce iz tretjih držav, kar je podvojeno število v primerjavi s prejšnjimi leti. Trenutno jih je na voljo še 2.100.

Turistični delavci pa opozarjajo, da tudi to ne bo dovolj in da je zaradi pomanjkanja delavcev ogroženo odprtje več hotelov, restavracij in lokalov.

Vozniki avtomobilov bodo za cestnino na avtocesti med Zagrebom in Splitom po novem odšteli 200 kun (27 evrov). Foto: Reuters
Vozniki avtomobilov bodo za cestnino na avtocesti med Zagrebom in Splitom po novem odšteli 200 kun (27 evrov). Foto: Reuters

Ni se podražila le avtocesta Gruškovje–Zagreb

Hrvaška pa je z današnjim dnem tradicionalno zvišala cestnine. Cestnine, nad katerimi bedita javni podjetji Hrvatske avtoceste (Hac) in Autocesta Rijeka–Zagreb (ARZ), so dražje za 10 odstotkov. V Istri so se cestnine za 10 odstotkov zvišale s 1. junijem.

Z začetkom osrednje turistične sezone na Hrvaškem prihaja tudi sezonska podražitev cestnin na vseh hrvaških avtocestah z izjemo 60 kilometrov dolge avtoceste med Zagrebom in mejnim prehodom Macelj oziroma Gruškovje s Slovenijo, ki bo za osebna vozila ostala 48 kun (6,5 evra). Uvajanje sezonskih cestnin je tudi posledica dejstva, da približno 40 odstotkov prometa na hrvaških avtocestah odpade ravno na poletne mesece. Na posameznih odsekih je število vozil tudi trikrat višje kot v drugih letnih časih.

Vozniki osebnih avtomobilov, motorjev, osebnih avtomobilov s priklopniki in avtodomov bodo višje cestnine, za katere skrbita Hac in ARZ, plačevali do 14. septembra. Sezonska podražitev ne velja za avtobuse in tovorna vozila, a bo zajela največji del vozil, ki so v poletnih mesecih na hrvaških avtocestah.

Druga letošnja podražitev

Vozniki avtomobilov bodo za cestnino na avtocesti med Zagrebom in Splitom odslej odšteli 200 kun (27 evrov), med Zagrebom in Reko pa 77 kun (10,4 evra). Za avtomobile je višje tudi nadomestilo za uporabo mosta na otok Krk, vozniki bodo po novem plačali 39 kun (5,3 evra). Hac skrbi tudi za avtocesto med Obrežjem in hrvaško-srbsko mejo, za avtocestno povezavo z Osijekom in tudi za tisto med Zagrebom in mejo z Madžarsko. Skupaj z ARZ-jem upravlja približno 1.113 kilometrov avtocest.

Gre za drugo letošnjo podražitev, potem ko so se s 1. januarjem zvišale cestnine na posameznih odsekih avtoceste za kuno ali dve zaradi uskladitve z letno inflacijo in zagotavljanja finančne stabilnosti v času investicijskega cikla. Jeseni lani so se sicer začela dela za štiripasovnico na vzhodni smeri ipsilona med Pazinom in predorom Učka.

Hrvati so dejali, da je treba v poletnih mesecih vložiti dodatne napore, sredstva in zaposliti nove delavce, da bi zagotovili visoke standarde potovanj na istrskem ipsilonu. V povprečju namreč preštejejo 25.000 vozil dnevno, v poletnih mesecih pa tudi do 60.000 vozil dnevno. Večinski lastnik, francoski koncesionar Bouygues, sicer skrbi za 141 kilometrov avtocest.
Za cestnino med predorom Učka in Puljem bodo morali vozniki avtomobilov do 30. septembra po novem odšteti 63 kun (8,5 evra), za odcep med Umagom in Puljem pa 51 kun (6,9 evra). Med Umagom in predorom Učka sezonska cestnina znaša 78 kun (10,55 evra).
Za osebne avtomobile stane cestnina na celotni avtocesti 48 kun (6,5 evra).