Protestniki so pozivali h koncu onesnaževanja. Foto: Reuters
Protestniki so pozivali h koncu onesnaževanja. Foto: Reuters

Novembra lani je takratna levičarska regionalna vlada prepovedala večino avtomobilov na bencin in dizelsko gorivo v središču mesta z namenom zmanjšati visoke ravni dušikovega dioksida, poroča Reuters. Nova politika naj bi zagotovila spoštovanje pravil EU-ja o čistem zraku, ki jih je Madrid kršil od leta 2010.

Nov mestni svet, ki ga vodi konservativna Ljudska stranka, pa je ukinil kazni za avtomobile, ki vstopajo na območja, za katera je veljala prepoved, češ da želijo preveriti, kako bi ta ukrep naredili "združljiv s potrebami prebivalcev po mobilnosti".

To je prvo nazadovanje okoljskih politik v kakšnem večjem evropskem mestu kljub vse večji zaskrbljenosti zaradi podnebnih sprememb, je pa to nov znak vse večjih političnih delitev v Španiji. Odločitev tudi krepi strah, da se nazadovanje na področju okolja iz ZDA širi v Evropo.

Nekateri protestniki so imeli transparente z napisi "Hočem svobodno dihati" in "Želimo imeti Madrid brez dima".

"Moramo rešiti planet, začenši na lokalni ravni, in prva stvar je središče Madrida," je dejala 39-letna igralka Laura Martín.

Kot je dejala, jo skrbi, da bi imela nova madridska vlada podobne ideje, kot jih ima ameriški predsednik Donald Trump, na primer ohlapnejša pravila glede izpustov elektrarn in nižje standarde glede škodljivih izpustov plinov pri avtomobilih in tovornjakih.

Okoljevarstvene organizacije, kot je Greenpeace, sporočajo, da je ukrep prepovedi večine avtomobilov na bencin in dizelsko gorivo v središču mesta zmanjšal stopnjo onesnaženosti zraka na rekordno nizko raven.

Evropska komisija je opozorila Španijo, da ji grozi kazen in morebitna tožba, če ne bo izpolnjevala standardov glede kakovosti zraka v svojih največjih mestih, Madridu in Barceloni.

V vročini onesnaženje še večje

Protestniki vseh starosti so se zbrali kljub izjemni vročini, ki je prizadela Španijo in večino Evrope. Pariz je moral zato ta teden prepovedati vožnjo polovici registriranih avtomobilov, saj vročina še povečuje onesnaževanje.

Kot poroča Reuters, se je več evropskih mest, vključno s Parizom, Hamburgom, Amsterdamom, Londonom in Oslom, odločilo sankcionirati ali prepovedati starejša vozila, ki bolj onesnažujejo. Omenjena mesta si namreč prizadevajo postopoma izločiti vsa vozila na fosilna goriva v naslednjem desetletju.