Reševalna akcija italijanskih gasilcev. Foto: EPA
Reševalna akcija italijanskih gasilcev. Foto: EPA

Italijansko ministrstvo za promet je sporočilo, da se je nesreča zgodila okoli 12.30, ko je bila kabina s skupno 15 ljudmi od vrha oddaljena približno 100 metrov. V nesreči je umrlo 14 ljudi, tudi devetletni otrok, petletni otrok iz Izraela pa ima več zlomov in je v kritičnem stanju v bolnišnici.

Italijansko tožilstvo je medtem sprožilo preiskavo nenamernega uboja in malomarnosti. "Izhajamo iz empiričnih dokazov. Kabel se je strgal, sistem varnostnih zavor pa očitno ni deloval," je sporočila javna tožilka Olimpia Bossi.

Varnostna zavora bi morala kabinsko žičnico po strganju jeklenice obdržati na mestu. Vendar se je kabina začela premikati vzvratno, zadela nosilni steber in padla dobrih 20 metrov v globino. Po pristanku se je večkrat zakotalila po strmini, preden je zadela ob drevesa.

Minister za promet in infrastrukturo Enrico Giovannini je območje obiskal v ponedeljek in dejal, da bo vlada ustanovila komisijo za preiskavo tragične nesreče.

Sorodna novica V nesreči žičniške kabine v Italiji umrlo 14 ljudi, tudi otrok

Na žičnici so bila sicer med letoma 2014 in 2016 opravljena večja vzdrževalna dela. Preglede so izvedli leta 2017 in lani. Jeklenic naj ne bi bilo treba zamenjati do leta 2029, Reuters povzema italijanske medije.

Zmogljivost kabine na žičnici, ki prevaža potnike iz letoviškega mesta Stresa ob obali jezera Maggiore na vrh približno 1500 metrov visoke gore Mottarone v deželi Piemont, je 40 ljudi.

Vendar je bila zaradi protikoronskih ukrepov dovoljena polovična zasedenost. Žičnica je bila zaradi pandemije večino zime zaprta, odprli so jo prejšnji mesec.

Gre za najhujšo žičniško nesrečo v Italiji po letu 1998. Takrat je nizko leteče ameriško vojaško letalo prerezalo podporni kabel žičnice, v nesreči je umrlo 20 ljudi.

Izrazi sožalja

Italijanski predsednik Sergio Mattarella in premier Mario Draghi sta po nesreči izrazila obžalovanje in izrekla sožalje svojcem žrtev. Izrazi sočutja so prišli tudi iz drugih držav, med drugim sta ga izrazila predsednik Evropskega sveta Charles Michel in predsednik Evropskega parlamenta David Sassoli.

Slovensko zunanje ministrstvo je prek Twitterja izrazilo "globoko užaloščenost" zaradi tragične nesreče in izrazilo sožalje družinam in bližnjim žrtev.

Preiskava žičniške nesreče v Italiji
Prihranki pri vzdrževanju so napaka

V Sloveniji imamo dve nihalki, Vogel in Velika Planina. Kabinskih žičnic je več. Te so po svetu priljubljene kot prevozno sredstvo v mestih. Gre za razmeroma staro prevozno sredstvo. Kako je z uporabljenimi materiali ključnih delov? Mitjan Kalin z ljubljanske fakultete za strojništvo je v Odmevih pojasnil: "Vse materiale je treba stalno oskrbovati, nadzirati, skrbeti za njihovo kondicijo, stanje. To je treba početi. Znanja je dovolj, da se ve, kje so kritične točke, kaj se lahko zgodi, zakaj in kako. Velika večina stvari se lahko prepreči, tako da ni nobenih težav, če je seveda vzdrževanje redno in tekoče. Kaj je pa največkrat težava? Pri vzdrževanju se najhitreje nekaj prihrani, takoj se to vidi. V resnici bi morali gledati, kaj lahko z vzdrževanjem prihranimo, ne pa koliko nas vzdrževanje v bistvu stane. To je pogosta napaka vsepovsod pri produkciji in tudi pri nihalkah, žičnicah."