HS2 je veljal za največji infrastrukturni projekt v Evropi. Foto: Reuters
HS2 je veljal za največji infrastrukturni projekt v Evropi. Foto: Reuters

"Končujem to dolgotrajno sago. Preklicujem preostali del projekta HS2," je v sklepnem govoru na konferenci britanskih konservativcev dejal premier Rishi Sunak in s tem končal ugibanja o usodi projekta, ki so ga zaznamovale zamude pri gradnji in strmo naraščanje stroškov, čemur je tudi sam pripisal razloge za odločitev.

Na začetku je bilo mišljeno, da bo v prvi fazi hitra železnica HS2 povezala London z Birminghamom, od koder bi nato v drugi fazi en krak potekal do Leedsa in drugi krak do Manchestra. Če so leta 2013 ocenjevali, da bi celoten projekt stal približno 43 milijard evrov, pa je zadnja ocena stroškov iz leta 2020 narasla že na več kot 80 milijard evrov, a tudi ta ne bi bila dokončna, saj so od takrat znatno poskočile cene materialov in energentov, poleg tega pa so se zvišale tudi plače zaposlenih v Združenem kraljestvu.

Najprej si je vlada premislila in se leta 2021 odpovedala povezavi do Leedsa, zdaj pa se je po tednu dni govoric Sunak odpovedal tudi kraku do Manchestra, kar je sprožilo precej nezadovoljstva med gospodarstveniki in kolegi v stranki, ki jo prihodnje leto predvidoma čakajo volitve, pred katerimi vladajoči konservativci močno zaostajajo za opozicijskimi laburisti.

Sorodna novica Nova baltska hitra železnica: ločitev od sovjetskega omrežja in "vrnitev" v Evropo

"Namesto tega bomo vsak peni od 36 milijard funtov namenili za stotine prometnih projektov na severu in v srednjem delu države," je dejal Sunak in pojasnil, da so se razmere v Združenem kraljestvu spremenile. Omenjena sredstva naj bi po poročanju BBC-ja namenili za alternativne železniške povezave, ceste in avtobusne linije.

"Vsaka regija zunaj Londona bo prejela enako ali več državnih naložb, kot bi jih prejeli v okviru HS2, a s hitrejšimi rezultati," je dejal, čeprav ni povedal, kdaj bo ta denar na voljo.

Obljubil je tudi, da se obeta boljša povezava med Manchestrom in Liverpoolom, pri čemer pa ni nujno, da bo šlo za hitro železniško povezavo.

Gospodarstvo in lokalni politiki kritični

Sunakov predhodnik na čelu konservativcev in vlade David Cameron, ki je bil med podporniki projekta, je bil kritičen do odločitve njegovega naslednika, saj bo to po njegovih besedah pomagalo spodbuditi stališča tistih, ki so prepričani, da kot država ne znajo več razmišljati dolgoročno in gredo zato v napačno smer.

Kritični so tudi lokalni in regionalni oblastniki, ki so močno podpirali projekt hitre železniške povezave Londona proti severu.

Sorodna novica Poljska želi z megaletališčem in hitrimi železnicami postati novo prometno vozlišče Evrope

Vodja raziskav in politike pri sindikatu GMB Laurence Turner je dejal, da bo odločitev stala delovna mesta. "Brez HS2 ne moremo uravnotežiti gospodarstva ali odpraviti krize z železniškimi zmogljivostmi," je dejal, a poudaril, da se mu zdi bistveno, da je načrtovana pot zdaj zaščitena in lahko prihodnja vlada spremeni to "katastrofalno odločitev".

Za politike in gospodarstvenike na severu Združenega kraljestva bo ukinitev hitre železniške povezave Manchestra škodila rasti regije, ob tem pa vlado obtožujejo prednosti naložbam v razvitejši jug države.

Za podpornike Sunaka je njegova odločitev po drugi strani dokaz, da se ne ustavi pred kritikami za sprejemanje pravih odločitev in ne politično primernih.

Na Otoku že imajo eno hitro železniško povezavo, ki v dolžini 110 kilometrov poteka od Londona do predora pod Rokavskim prelivom.

Za drugo fazo projekta HS2 je britanska vlada že porabila več kot 2,6 milijarde evrov. Foto: Reuters
Za drugo fazo projekta HS2 je britanska vlada že porabila več kot 2,6 milijarde evrov. Foto: Reuters