Preiskovalcem je sumljiv varnostni sistem, ki so ga v Boeingu razvili zaradi vpliva novega, težjega motorja na staro letala stare zasnove. Foto: Reuters

Čeprav razlogi za nesrečo še niso jasni, je več držav zaprlo svoj zračni prostor za letala tega tipa, tudi Evropska unija.

Varnostni sistem s kratico MCAS naj bi poskrbel, da letalo ne bi izgubilo aerodinamičnega vzgona pod krili, kar se običajno zgodi, če leti s premajhno hitrostjo. Tedaj letalo začne nenadzorovano padati, kar je predvsem pri potniških letalih lahko zelo nevarno.

Da se to ne bi zgodilo, sistem MCAS poskrbi, da se še pred tem pojavom letalo usmeri proti tlom, da dobi hitrost in tako znova zadosten vzgon pod krili. A okvara tega sistema bi lahko povzročila tudi to, da pošlje letalo v tla.

Tako etiopsko letalo, na katerem je bilo 157 ljudi, kot letalo družbe Lion Air, ki je strmoglavilo oktobra lani v Indoneziji in na katerem je bilo 189 ljudi, bi se lahko ponesrečili zaradi napake na tem sistemu. Obe letali sta doživeli nenavadno strme vzpone in spuste ter večje spremembe hitrosti že kmalu po vzletu.

Črni skrinjici bodo analizirali v Evropi
Ker Etiopija nima potrebne opreme za analizo črnih skrinjic s ponesrečenega letala, v Adis Abebi razmišljajo, da bi ju poslali v tujino. Že pred novico, da v Etiopiji niso sposobni analizirati črnih skrinjic, je izvršni direktor etiopskega letalskega prevoznika Ethiopian Airlines Tewolde GebreMariam sporočil, da ju bodo pregledali v tujini, v državi, ki jo bodo določili preiskovalci. Tiskovni predstavnik družbe Asrat Begashaw je kasneje pojasnil, da ju bodo poslali v Evropo, niso pa se še odločili, v katero državo.

Novi motorji za staro zasnovo letal

Ameriški letalski proizvajalec Boeing je sistem MCAS uvedel na svoja nova letala 737 max 8, ker je na njih namestil varčnejše motorje z manjšo porabo goriva, ki pa so težji in so spremenili aerodinamiko sicer stare zasnove letal tipa 737.

Zaradi teže teh motorjev nos letala zdaj teži k dviganju, sistem MCAS pa naj bi pomagal pilotu pri vzdrževanju vodoravnega leta in torej avtomatično potiska nos navzdol, še posebej, če bi lahko prišlo do izgube vzgona. Sistem to počne s pomočjo senzorjev na letalu in glavnega računalnika, ki skrbi za letenje.

Pri sicer Boeingu pojasnjujejo, da sistem MCAS ne vodi letala med normalnim letenjem, ampak "izboljšuje delovanje letala med nenormalnimi situacijami". Te pa bi bile za sistem očitno lahko tudi med bolj strmim vzpenjanjem letala, na primer ob vzletu, ko se letalo vzpenja z zakrilci in še nizko hitrostjo, blizu tisti, ko letalo lahko izgubi vzgon.

Preiskovalci po nesreči preverjajo varnostni sistem

Glede na preliminarne podatke iz preiskave zapisovalnika podatkov poleta ponesrečenega letala Lion Air se je pilot trudil, da bi prevzel nadzor nad letalom, medtem ko mu je sistem MCAS po vzletu vztrajno tiščal nos letala proti tlom. Letalo je dan pred nesrečo doživelo enake težave, a je pilotom uspelo premostiti sistem samodejnega nadzora letenja. Napako naj bi povzročila okvara na enemu od senzorjev, ki meri kot nagiba letala.

Tudi piloti Ethiopian Airlines so poročali o podobnih težavah, preden je letalo strmoglavilo na tla.

Direktor Ethiopian Airlinesa je povedal, da so pilote v njihovi družbi po nesreči letala indonezijske družbe Lion Air znova usposabljali. "Obstajajo zelo velike podobnosti med nesrečama. V zvezi z letalom je treba odgovoriti na več vprašanj," je dodal za ameriško televizijo CNN.

V nedeljski nesreči v Etiopiji je umrlo vseh 157 ljudi na krovu. Foto: Reuters

Prizemljitev letal kljub začetni fazi preiskave

Čeprav je preiskava nesreče v Etiopiji še dokaj v začetni fazi, je sum že padel na tehniko. Več letalskih družb, med njimi Ethiopian Airlines, je prizemljilo te tipe letal, več držav pa je prepovedalo njihovo letenje v svojem zračnem prostoru. Za to se je v torek odločila tudi Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA).

Zaradi dveh smrtonosnih nesreč boeingov 737 max 8 v petih mesecih se je več držav odločilo prepovedati letenje teh plovil v svojem zračnem prostoru oz. jih je prizemljilo. Tudi Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA) je v torek zaprla evropski zračni prostor za letala te vrste.

Danes sta takšno odločitev sprejela tudi Turčija in Egipt. Pri pristojnem ministrstvu v Kairu so povedali, da so letalom te vrste prepovedali vzletati in pristajati. Pred njim se je tako odločilo že več arabskih držav, med njimi Kuvajt, Oman, Libanon in Združeni arabski emirati.

Tudi Indija je za te boeinge zaprla svoj zračni prostor. Tamkajšnja letalska družba SpiceJet pa je že pred tem prizemljila vso floto boeingov 737 max 8. Pred Indijo je za ta letala svoj zračni prostor zaprla Kitajska, ki ji je danes sledil Hongkong.

Norveški nizkocenovni letalski prevoznik Norvegian Air Shuttle, ki je ustavil promet z vsemi svojimi 18 letali boeing 737 max 8, pa je danes sporočil, da bo od proizvajalca letal Boeing terjal odškodnino. "Celoten račun bomo poslali Boeingu," so sporočili v družbi.

V ZDA Boeing za zdaj uzaupajo

Ameriška Zvezna uprava za letalski promet (FAA) je sicer priznala, da obstajajo podobnosti med nesrečama letal Lion Aira in Ethiopian Airlinesa, vendar pa vztraja, da je še prezgodaj za sklepanje. Boeingi 737 max 8 tako še naprej letijo po ameriškem nebu.

Je pa FAA Boeingu že ukazal, naj do konca aprila uvede posodobitve spornega sistema, v podjetju pa so v ponedeljek obljubili, da bodo programsko posodobitev zagotovili v nekaj tednih. Že po nesreči letala Lion Aira, ko je sum padel na sporni sistem, so izdali navodila za posadke tega tipa letal, kako se ga da izklopiti. "Pilot bo imel vedno možnost, da izklopi sistem MCAS z električnim ali pa ročnim stikalom," so zagotovili v Boeingu.