Številni starejši vozniki so zaradi strahu pred okužbo nehali voziti šolske avtobuse. Foto: EPA
Številni starejši vozniki so zaradi strahu pred okužbo nehali voziti šolske avtobuse. Foto: EPA

Sprva devetim okrožjem v Massachussettsu, kjer šolarje vozijo vojaki, so se pred dnevi pridružili še štirje. Najprej so bili šolarji in prebivalci zelo začudeni, ko so za volanom zagledali uniformirance, a so se kmalu navadili.

"Navajen sem shodov in organiziranja premikanja ljudi naokoli. A tega res nisem pričakoval," je za Washington Post dejal 36-letni narednik Phillip Hickman, ki je navajen voditi ekipo Blackhawka, zdaj pa prevaža šolarje.

Massachussets je doslej edina zvezna država, ki se je težavo akutnega pomanjkanja voznikov šolskih avtobusov odločila ublažiti s pomočjo vojakov. A z enako težavo se spoprijema tudi velika večina vseh zveznih držav, po nacionalni anketi imajo premalo voznikov šolskih avtobusov v več kot polovici šolskih okrožij v celotnih ZDA. To ima med drugim za posledico zamude pri prevozih, spreminjanje izvajanja obšolskih dejavnosti, v nekaterih primerih pa šolarji celo ne morejo v šolo, temveč se šolajo na daljavo, poroča ameriški časnik.

Čeprav je prva asociacija ob omembi prevoza v šolo velik rumen avtobus, pa vojaki v večini primerov šolarje vozijo s posebnimi kombiji, in ne z znamenitimi rumenimi avtobusi. Razlog: zanje je treba pridobiti posebno dovoljenje, za kar je lahko potrebnih več tednov, stiska šol pa je bila takojšnja.

Za volanom šolskega avtobusa se je znašel, kot poroča CBS, tudi nekdanji visoki uradnik FBI-ja Michael Mason. Po 23 letih dela za agencijo, bil je četrti človek FBI-ja, se je upokojil, a se ni odločil za mirno upokojensko življenje, temveč je ugriznil v nov izziv: vožnjo šolskega avtobusa. Za hudo pomanjkanje voznikov šolskih avtobusov je izvedel iz medijev, zato se je odločil, da bo pomagal.

Z velikim pomanjkanjem delovne sile se po pandemiji spopadajo v številnih panogah, predvsem v restavracijah, hotelih, dnevnih centrih in domovih za starejše, že leta pa je tudi premalo voznikov tovornjakov. Na drugi strani pa se je odprlo rekordno število novih podjetij, številne voznike je tudi premamilo dostavno delo pri Amazonu, kjer so bolje plačani

"Pomanjkanje delovne sile se bo zmanjšalo jeseni, toda ne bo takojšnjega okrevanja," je za USA Today napovedal ekonomist Dante DeAntonio iz podjetja Moody's Analytics, a dodal, da se utegnejo razmere v celoti stabilizirati šele v dveh oz. treh letih.

Junija je bilo v ZDA na voljo rekordnih 10,1 milijona delovnih mest, brez službe pa je bilo 9,5 milijona ljudi, avgusta se je število brezposelnih znižalo na 8,4 milijona, septembra pa na 7,7 milijona. To pomeni, da je na voljo veliko več delovnih mest, kot je kandidatov zanje. Septembra je na mesečni ravni brezposelnost padla za 0,4 odstotne točke, na 4,8 odstotka.

Pandemija je brutalno posegla na ameriški trg delovne sile: brezposelnost je bila na vrhuncu lani spomladi, ko je bila skoraj 15-odstotna, brez službe je bilo skoraj 18 milijonov ljudi. Še vedno pa pet milijonov ljudi poroča (podatki so za september), da je njihov delodajalec zaradi pandemije zaprl podjetje ali pa izgubil del posla, torej da delajo, a v manjšem obsegu, kažejo podatki urada za statistiko o zaposlenosti, ki deluje v okviru ameriškega ministrstva za delo. Julija je kar 49 odstotkov majhnih podjetnikov dejalo, da imajo na voljo zaposlitve, za katere pa ne najdejo delavcev, so kazali podatki državne federacije neodvisnih podjetij.

Nacionalna garda. Foto: BoBo
Nacionalna garda. Foto: BoBo

Na lov za novimi vozniki z višjo plačo in drugimi ugodnostmi

Tega, kako učinkovito rešiti pomanjkanje voznikov šolskih avtobusov, so se podjetja in skupnosti lotile na različne načine: nekatera avtobusna podjetja rekrutom ponujajo brezplačno izobraževanje in različne ugodnosti v vrednosti več tisoč dolarjev, drugje, recimo v New Yorku, si prizadevajo za pospešitev procesa pridobivanja vozniškega dovoljenja za voznike, v Philadelphii pa so staršem ponudili 300 dolarjev, da v šolo in domov vozijo svoje otroke.

Mirna Ardon živi v majhnem, gosto naseljenem mestu Chelsea južno od Bostona. Njen 14-letni sin Angel več tednov ni imel zanesljivega prevoza v šolo, avtobus je zamujal ali pa sploh ni prišel, njen mož pa si ni mogel privoščiti, da bi nenapovedano prihajal v službo pozneje. Ko je za volanom avtobusa septembra zagledala pripadnika nacionalne garde, si je oddahnila. V prvem valu epidemije je nacionalna garda pomagala pri razdelitvi hrane in pomoči v soseski, izkušnja z njimi je bila dobra, zato je bila vesela. "Zaupamo in spoštujemo jih," Washington Post navaja njene besede.

Preden so vojaki prijeli za volan avtobusov, so morali opraviti izobraževanje. Ključno opozorilo, ki si so ga bili deležni: vedno preverite, da otroka, ko stopi z avtobusa, tam nekdo čaka.

Kot pravi John McCarthy, izvršni direktor podjetja NRT Bus, je bilo pomanjkanje voznikov šolskih avtobusov pereča težava že pred pandemijo, ta pa je razmere še poslabšala. Pred začetkom leta je v podjetju, kjer ima običajno 3700 šoferjev, manjkalo 15 odstotkov voznikov. Po njegovih besedah je to delno posledica tega, da so se nekateri starejši vozniki upokojili ali pa niso želeli biti v nevarnosti, da se okužijo, številni pa so si v dolgih mesecih šolanja na daljavo, ko so sami ostali brez dela, službo poiskali v drugih dejavnostih. V njegovem podjetju so primajkljaj delno ublažili tako, da so skoraj vse administrativno osebje iz pisarn poslali za volan. V zadnjih tednih kaže na izboljšanje razmer, saj prihajajo novi rekruti, kar ga navdaja z optimizmom.

Podobne razmere so v New Yorku. Prvi mož zveze za šolski promet David Christoper meni, da je bilo v zvezni državi pred pandemijo okoli 55.000 voznikov šolskih avtobusov, zdaj pa jih je od 15 do 20 odstotkov manj. Tudi on med ključne dejavnike poleg pandemije šteje starajočo se delovno silo in možnosti za druge zaposlitve.

Foto: AP
Foto: AP

Zaradi pomanjkanja voznikov znova šolanje na daljavo

V Connecticutu je pred časom prišlo do tega, da je bila polovica voznikov bodisi okuženih bodisi v karanteni. Običajno bi tako zagato rešili tako, da bi na pomoč poklicali voznike od drugod, a tokrat to ni bilo mogoče, ker jih enostavno ni. Posledica: skoraj 1000 učencev je moralo za dva dni na šolanje na daljavo. "To je prvič v moji 40-letni karieri, da se je zgodilo, da otroci niso mogli v šolo," je po poročanju Washington Posta dejala Melinda Smith, ravnateljica javnih šol Thompson v Connecticutu.

Še v večji zagati so organizatorji različnih šolskih tekmovanj. Kot je znano, imajo srednješolci vrsto tekmovanj, na katera se seveda vozijo z avtobusi. Če je voznikov že za reden prevoz v šolo premalo, je torej stanje za obšolske dejavnosti še slabše. Tako prihaja do zamika in prelaganj tekem, kar za vse vpletene pomeni velik organizacijski zalogaj.

Nizka plača in deljen delavnik nista ravno mamljiva

Eden izmed glavnih dejavnikov za pomanjkanje voznikov avtobusov so nizke plače. "Nekatere službe, kot so vozniki avtobusa, niso dovolj plačane," je za Yahoo Finance dejal nekdanji minister za izobraževanje med predsedovanjem Baracka Obame John King jr. in dodal, da bo zanje treba zagotoviti določene ugodnosti.

Direktor nacionalnega združenja za šolski prevoz Curt Macysyn pravi, da se razmere počasi izboljšujejo, a prepočasi "Naj posvarim, da pričakujemo, da bomo imeli pomanjkanje voznikov celotno šolsko leto. Skupaj s pristojnimi na državni in zvezni ravni si prizadevamo za vzpostavitev sistema, da bi vozniki hitreje pridobili potrebno vozniško dovoljenje." Za vožnjo šolskega avtobusa morajo namreč vozniki imeti komercialno vozniško dovoljenje, t. i. CDL, za kar je potrebno daljše izobraževanje, pravila za njegovo pridobivanje so strožja.

Nastali položaj je voda na mlin zasebnim prevoznikom. Joanna McFarland je soustanoviteljica zasebnega podjetja HopSkipDrive, ki prevaža otroke v 9 zveznih državah. Kot pravi, je zadržati voznike šolskih avtobusov zdaj težje kot kdaj koli prej, tudi zaradi Amazona in podobnih dostavnih podjetij, ki ponujajo višje plačilo. "S pomanjkanjem voznikov se ukvarjamo že več kot desetletje. Dejstvo je, da lahko zaslužiš več na uro in voziš več ur dnevno, če delaš za Amazon ali podobno podjetje, kjer zdaj zaposlujejo na veliko. Zelo težko je najti ljudi, ki bi si res želeli to početi. Gre za službo z deljenim delavnikom in nizko plačo," še dodaja. Kot pravi, gre za sistemsko težavo za celotno industrijo, ki se je ne da odpraviti z nekaj kariernimi sejmi in dodatnimi bonusi.

Pomanjkanje voznikov čedalje bolj pesti tudi avtobusne prevoznike v ZDA, zaradi česar so ponekod že prisiljeni v spremembe voznega reda ali celo ukinitev avtobusnih linij. Kot poroča Colorado Spring Gazette, so v mestu po skoraj mesecu okrnjenega avtobusnega prevoza tega zdaj zaradi pomanjkanja šoferjev prekinili. "Srce parajoče je, da ne moremo opravljati svoje storitve, za katero sicer imamo sredstva," je dejal menedžer Craig Blewitt.

100.000 voznikov tovornjakov premalo

Zadnje tedne so tako kot v Združenem kraljestvu tudi v ZDA običajna poročila o težavah pri zagotavljanju zalog v trgovinah zaradi pomanjkanja voznikov tovornjakov. Predsednik šol za voznike tovornjakov Sage Chris Thropp je po poročanju Fox Baltimora dejal, da je bilo leta 2019 60.000 voznikov tovornjakov premalo, po pandemiji pa se je to število zvišalo na 100.000. Podobno kot to velja v primeru voznikov šolskih avtobusov, tudi za voznike tovornjakov ponujajo višje plače in druge ugodnosti. Po podatkih ameriškega ministrstva za promet kar 75 odstotkov vsega blaga v ZDA prepeljejo s tovornjaki. Čeprav je delo plačano, je to še vedno zelo zahtevno delo, sploh za tiste z družinami, si pa želijo v poklic privabiti tudi več žensk, je še dejal Thropp.