Zmagovalec tekmovanja Startup leta 2014 je podjetje OOG (na fotografiji Blaž Klinar in Igor Marjanovič), ki je razvilo pametni merilnik vode v steklenički ali plastenki H2O-Pal za optimalno hidracijo telesa. Foto: organizacija PODIM
Zmagovalec tekmovanja Startup leta 2014 je podjetje OOG (na fotografiji Blaž Klinar in Igor Marjanovič), ki je razvilo pametni merilnik vode v steklenički ali plastenki H2O-Pal za optimalno hidracijo telesa. Foto: organizacija PODIM
Merilnik je po navedbah organizatorjev tekmovanja inovacija z veliko dodano in uporabno vrednostjo za ljudi, ki skrbijo za zdrav življenjski slog, predvsem pa za bolnike, pri katerih je pomemben nadzor dnevno popite tekočine. Foto: Davorin Baloh
S produktom H2O-Pal je podjetje vzbudilo veliko zanimanja v tujini, kjer so že stopili v stik s partnerji, kot sta Philips in Panasonic, ki bodo njihov patent uporabljali pri svojih proizvodih. Foto: Vasja Femec
Proizvodnja bo na začetku potekala v Sloveniji, kjer je po mnenju Igorja Marjanoviča zelo dobro okolje za razvoj in proizvodnjo v manjšem obsegu. Foto: OOG d.o.o.

Na konferenci PODIM, ki je bila pred kratkim v Mariboru, so za zmagovalca tekmovanja Startup leta 2014 med petimi finalisti razglasili prav rešitev H20 Pal. Ekipa podjetja OOG razvija merilnik količine vode v steklenički ali plastenki H2O-Pal, ki prek povezave bluetooth aplikaciji na pametnem telefonu sporoča, koliko vode je uporabnik popil in ali mu grozi nevarnost dehidracije. Pogovarjali smo se z direktorjem podjetja Igorjem Marjanovičem.


Kako ste prišli na idejo, da bi trgu ponudili merilnik H2O-Pal?
H2O-Pal je izdelek, ki sem ga hotel kupiti, da rešim problem dehidracije v moji družini. Na trgu nisem našel naprave, ki bi ta problem odpravila in zato sva se skupaj z bratom lotila razvoja H2O-Pal.

Kako deluje vaš pametni merilnik tekočine v steklenički?
Celotno napravo se preprosto namesti na dno plastenke ali steklenice. Ena izmed večjih prednosti H2O-Pal je, da naprava nikoli ne pride v neposredni stik z vodo, ki jo pijete. Uporabljamo po meri izdelane merilne celice, ki delujejo skupaj z našimi pametnimi algoritmi za določanje mase. Uporabljamo tudi dodatne senzorje (na primer pospeškomer) za zagotavljanje pravilnega delovanja algoritmov in celice. Vsakič, ko steklenico s H2O-Pal odložite, recimo, na mizo, izvede meritev in tako pridobimo podatke, koliko vode ste popili.

Tekočino uživamo tudi na druge načine, recimo ko pojemo juho, popijemo kavo, H2O-pal pa tega nekako ne ve. Kako to komentirate?
Ja. H2O-Pal ne more avtomatično meriti vašega celotnega vnosa vode, tudi praktično vsa hrana vsebuje določen odstotek vode. Primaren fokus H2O-Pal je ljudem pomagati razviti zdravo navado pitja vode. H2O-Pal zbira podatke in vas po potrebi opozori, da dosežete vaš dnevni cilj. Pitje vode zelo pripomore k zmanjšanju vnosa gaziranih pijač. Med drugim tako pripomore k zmanjšanem vnosu kalorij (izguba teže) kot tudi pri zmanjšanju možnosti nastanka sladkorne bolezni.

Menite, da običajen potrošnik to potrebuje? Smo ljudje res tako zaposleni, da pozabimo piti tekočino in smo prepogosto dehidrirani?
Izdelek ni namenjen eksplicitno preprečevanju dehidracije, čeprav lahko k temu pripomore. Znano je, da je pitje vode zelo koristno za zdravje in do zdaj ni bilo načina, da bi lahko samodejno beležili, koliko vode lahko spijemo. Raziskave in rezultati na podlagi sorodnih izdelkov, ki so trenutno že na trgu, kažejo, da če ljudem omogočimo pregled podatkov o določeni navadi, na primer pitju vode, lahko ta navada postane mnogo bolj zdrava in koristna za ljudi, kot pa v primeru, kjer se ne morejo zanašati na nobene podatke.

Kdo je pravzaprav vaša ciljna skupina? Ste naredili kakšno raziskavo v tujini?
Na H2O-Pal se najbolje odzovejo ljudje, ki jih zanimajo šport, zdrava prehrana, fitnes in novosti na področju tehnologije. Supnosti "Quantified Self", ki so v ZDA vedno bolj priljubljene, so še posebej navdušene nad H2O-Pal. Imamo več zanimivih niš, toda večino v naši ciljni skupini predstavljajo mladi, bolje izobraženi in povprečno bolj premožni posamezniki. Raziskavo smo izvedli v Kaliforniji v ZDA, obstajajo pa tudi raziskave in napovedi večjih anketnih hiš, ki raziskujejo naš širši trg. Vse te raziskave potrjujejo naše podatke.

Se za izdelek res zanimata tudi velikana sodobne elektronike Panasonic in Phillips?
Philips in Panasonic se zanimata za uporabo tehnologije pri specializiranih aplikacijah. Smo majhna ekipa in trenutno končujemo razvoj prvega produkta, H2O-Pal, ki ga nameravamo dati na trg sami. Pozneje se vsekakor nameravamo usmeriti tudi v razvoj izdelkov in aplikacij za Philips in Panasonic.

Kakšna bo cena izdelka in kdaj naj bi prišel na trg?
Cena naj bi bila v rangu drugih 'activity tracker-jev', na trg pa nameravamo priti najpozneje do konca leta.

Sprva je vaše podjetje svež kapital iskalo v ZDA na Kickstarterju. Zakaj vam ni uspelo in kako boste financirali zagon proizvodnje, za kar naj bi potrebovali približno tri milijone evrov?
Kickstarter nam ni kazal dobro in zato smo ga tudi prekinili. To je bil prvi projekt, ki smo ga poskusili na Kickstarterju in naredili smo več ključnih napak predvsem v smislu načrtovanja kampanje, marketinga in promocije. Izredno sem hvaležen za izkušnjo Kickstarterja, saj mislim, da smo se veliko naučili in smo pri tem imeli zelo malo stroškov. Trenutno še nismo izbrali vlagateljev, toda za zagon proizvodnje potrebujemo bistveno manj kot tri milijone. Želimo naložbo, ki nam prinese tudi določeno znanje, in ne samo financ. Mislim, da nam bo to tudi kmalu uspelo.

Kakšni so po vašem mnenju pogoji za Uspešno Slovenijo?

Vsekakor v državi mora biti vzpostavljen pravni red, da se počutimo varne in da so pravila igre za vse enaka. Poleg tega pa naj država deluje tako, da lahko podjetja namenimo večino časa razvoju konkurenčnih proizvodov in čim manj časa birokraciji. V takšnih pogojih mislim, da se zasebni sektor lahko dobro razvije in bo Slovenija posledično uspešna.


Kakšni so finančni cilji poslovanja za letos in naslednjih nekaj let?

Imamo željo in načrt za čim večji uspeh, toda projekcij ne moremo razkriti.

Kje naj bi potekala proizvodnja? Kaj je glavni dejavnik pri tej odločitvi?
Na začetku v Sloveniji. Za prihodnost je odvisno od povpraševanja, dobavnih rokov, nadzora nad kakovostjo in seveda ceno proizvodnje. V Sloveniji se nam predvsem zdi zelo dobro okolje za razvoj in produkcijo v manjšem merilu.

Kako boste tekmovali s konkurenti, ki imajo na voljo precej več denarja?
Ustvarjamo novo kategorijo izdelkov. Dokler je trg majhen, mislim, da ne privablja nevarnih konkurentov. V prihodnosti se bo to vsekakor spremenilo, ampak takrat mislim, da nam bo uspelo zavzeti vodilni položaj na našem področju. Obdržati pa nam ga bo uspelo samo, če lahko ostanemo dovolj inovativni in konkurenčni.

Kako je doktorski študij na ljubljanski fakulteti za elektrotehniko vplival na vašo kariero, na razmišljanje?
Doktorski študij je vsekakor imel zelo pomembno vlogo v moji karieri in razmišljanju. Imel sem možnost študirati v izvrstnem okolju in sem zelo hvaležen fakulteti, mentorjem in vsem sodelavkam in sodelavcem iz našega laboratorija. Poleg specializacije v biomedicinski tehniki me je študij naučil kritičnega razmišljanja in pomembnosti objektivnega obravnavanja podatkov. Prav tako sem napredoval v javnem nastopanju, ki sem ga opravljal kot doktorski študent in raziskovalec, in to mi vsekakor koristi tudi zdaj.

Britanski ekonomist James Meadway je v intervjuju za MMC povedal, da se norija okoli ideje podjetnika kot idealnega človeškega bitja širi prav v vse pore družbe. Je to narobe?
Se ne strinjam, da se ideja podjetnika kot idealnega človeka širi v vse pore družbe. Na podjetništvo (entrepreneurship) gledam kot znanost. Poglavitni cilj je ljudem pomagati odpraviti težave in uresničiti cilje na najbolj učinkovit način. To področje se je zelo razvilo v zadnjih letih in je koristno, še posebej za Slovenijo, da se poskuša ljudi izobraziti o metodologijah in najboljših praksah podjetništva. Mislim, da tako lahko pride tudi do boljše zakonodaje in boljšega gospodarstva.