Čelado uporablja tudi vedno več odraslih, čeprav zanje ni obvezna. Foto: Pixabay
Čelado uporablja tudi vedno več odraslih, čeprav zanje ni obvezna. Foto: Pixabay

Čeprav uporaba čelade za starejše od 18 let po slovenski zakonodaji ni obvezna, na Avto-moto zvezi Slovenije kljub temu svetujejo, da jo uporabljajo vsi kolesarji in vozniki električnih skirojev, saj je med redkimi zaščitnimi sredstvi, ki lahko zaščiti glavo pred nevarnimi poškodbami ob padcih.

Po podatkih iz statistike prometnih nesreč, ki so povezani z uporabo zaščitne čelade, se njena uporaba pri odraslih kolesarjih povečuje. Če je v obdobju od 2011 do 2015 čelado uporabljalo manj kot 30 odstotkov kolesarjev, je v zadnjem petletnem obdobju ta delež narasel na več kot 30 odstotkov, so v sporočilu za javnost navedli na AMZS-ju.

Spomnili so še na njihovo analizo prometne varnosti za leto 2020, ki je pokazala, da so le trije kolesarji od osmih, ki so lani umrli v prometnih nesrečah, uporabljali čelado. "Čeprav čelada ne more preprečiti padca, je edina zaščita, ki lahko prepreči nevarne poškodbe glave, kajti prav udarci z glavo v oviro imajo lahko najhujše posledice. Pri padcu je pogosto sila udarca v glavo osredotočena na zelo majhno površino, kar je lahko recept za hudo poškodbo. S čelado na glavi se sila udarca razprši na precej večjo površino, v idealnih razmerah pa silo udarca v celoti nase prevzame čelada," ob tem opozarja odgovorni urednik AMZS Motorevije Blaž Poženel.

V testu kolesarskih čelad so tako zajeli 14 kolesarskih čelad različnih ponudnikov, ki so namenjene predvsem za vsakodnevno uporabo v urbanem okolju. Poleg preizkusa zaščite glave ob padcu so testirali še odpornost čelade proti silam, ki skušajo čelado od spredaj ali zadaj strgati z glave. Izmerili so tudi stabilnost podbradnega paščka in čvrstost zaklepne sponke. Pomembna lastnost čelade je tudi njena vidnost v temi, za kar poskrbijo svetlobni odbojniki, zato je test vključeval preverjanje njihove razporeditve, postavitve in velikosti. Strokovnjaki so v testu ugotavljali tudi, ali čelade zdržijo predpisane temperature in ali vsebujejo strupene materiale.

Rezultati testa so po mnenju AMZS-ja spodbudni, saj nobena od preskušenih čelad pri zaščiti glave ni dobila slabše ocene od ocene zadovoljivo. Najboljšo skupno oceno na testu je sicer dosegla Uvexova čelada city i-vo MIPS.

Po opravljenih testih sicer na AMZS-ju izdelovalcem čelad še svetujejo, da izboljšajo vidnost čelad v temi in odpornost proti visokim temperaturam. Kolesarje pa pozivajo, da izberejo čelado, ki se dobro prilega obliki glave in je opremljena z velikimi in pravilno razpostavljenimi svetlobnimi odsevniki.