Strokovnjaki za programsko opremo razlagajo, da je težava samovozečih se avtomobilov, da se v njih od zadaj pogosto zaletijo druga vozila; vzrok so nepozorni vozniki, saj se samodejna vozila zaustavijo bistveno počasneje, kot bi to storil človek. Foto: Google
Strokovnjaki za programsko opremo razlagajo, da je težava samovozečih se avtomobilov, da se v njih od zadaj pogosto zaletijo druga vozila; vzrok so nepozorni vozniki, saj se samodejna vozila zaustavijo bistveno počasneje, kot bi to storil človek. Foto: Google
Volvo - Samodejna vožnja
V Kaliforniji so ta teden objavili predlog pravil, ki zahtevajo, da mora biti človek v vsakem trenutku pripravljen prevzeti nadzor nad samovozečim se vozilom in poprijeti za volan. Razočaranje nad tem je izrazil Google, ki razvija avtomobil brez volana in stopalk. Foto: Volvo

Kalifornijske oblasti so objavile predlog pravil za uporabo samovozečih se avtomobilov v prometu. Med drugim bi moral imeti volan in stopalke za plin in zavoro, v vozilu pa mora biti tudi voznik, kar pa ni všeč Googlu.
Večina samovoznih avtomobilskih zasnov, ki se pojavljajo na spletu, je še futurističnih, spet druge pa so zelo stvarne. Nekatere že preizkušajo na javnih cestah. V Kaliforniji je Oddelek za motorna vozila (DMV) zdaj objavil predlog pravil za uporabo avtonomnih vozil na javnih cestah.
Zakonodajalci so se osredotočili na varnost, certifikate, odgovornost, registracijo, zasebnost in varnost pred hekerji. Najprej bodo o njih obvestili laično in strokovno javnost.
Licenca bo veljala tri leta
"Zelo pomembno je, da bodo avtomobili, ki bodo po cesti vozili sami, varni, in tudi, da se bodo varne počutili vsi udeleženci v prometu," pravi direktor DMV Jean Shiomoto."Želimo si odziva javnosti, preden sprejmemo zavezujoča pravila," dodaja.
Pri DMV so izpostavili štiri ključna področja: proizvajalci vozil morajo s certifikatom overiti svoja samovozna vozila in s tem potrditi, da so varna in zadovoljujejo zahtevane standarde. Zagotoviti morajo neodvisni test oziroma preizkus tretje strani. Licenca bi bila veljavna tri leta, pogoj za licenco pa je tudi sprotno poročanje o voznih zmogljivostih, varnosti in uporabi tovrstnih vozil.
Kar zadeva varstvo osebnih podatkov in varnost pred hekerskimi napadi, morajo proizvajalci vozil DMV-ju sporočiti, kateri podatki se bodo zbirali, za zbiranje določenih podatkov pa morajo vložiti zahtevo. Vozila morajo biti sposobna zaznati hekerski vpad v sistem in se nanj ustrezno odzvati.
In, ne nazadnje, licencirani voznik oziroma operater mora biti med vožnjo v vozilu in v vsakem trenutku sposoben prevzeti nadzor nad vozilom, če ugotovi kakršno koli težavo. Avtomobile, ki so zasnovani zgolj za samodejno vožnjo brez voznika, kot je Googlov avtomobil, so izključili iz seznama vozil, ki lahko pridobijo licenco - dokler varnost in vozne lastnosti ne bodo prilagojene pravilom. To pomeni, da mora imeti vgrajen volan in stopalke za plin in zavoro.
Pri Googlu razočarani
Pri Googlu so se že odzvali: "Varnost je naša glavna prioriteta in glavni motivator, da razvijamo samovozeče se avtomobile. Razočarani smo, ker Kalifornija omejuje potencial popolnoma samovozečih se avtomobilov, ki nam bodo nekoč olajšali življenje." Pri Googlu bodo v obdobju posvetovanj prav gotovo skušali vplivati na pravila, da se na kalifornijskih cestah uveljavi vožnja popolnoma brez voznika. V nasprotnem bodo morali pri Googlu v svoja vozila namestiti volan.
Druga kritika, ki je te dni doletela Google in druge samovozeče se avtomobile, je, da niso varni, saj se kot klop plota držijo cestnoprometnih pravil in so prav zaradi tega dvakrat pogosteje udeleženi v prometnih nesrečah. Proizvajalci samovozečih se vozil v "svoje izračune niso všteli" objestnežev na cestah. Za zdaj so nesreče, v katere so bila udeležena samovozeča se vozila (pri Googlu trdijo, da so bili za vsa trčenja krivi vozniki drugih vozil), minile brez resnih poškodb za ljudi.
Vseeno pa se število incidentov povečuje. Programerji se sprašujejo, ali bi morali samovozeče se avtomobile naučiti kršenja zakonov? Vodja laboratorija za avtomobile brez voznika naveze General Motors-Carnegie Mellon v Pittsburghu, Raj Rajkumar, je navedel, da je težava, ker se ob vključevanju na avtocesto samovozeča se vozila strogo držijo pravil, druga vozila pa mimo njih vozijo z veliko hitrostjo. Rajkumar je poudaril, da kljub vsej tehnologiji, ki jo je imel vgrajeno avtomobil, med menjavo treh pasov ni zaupal drugim avtomobilom, da bi mu omogočili varen prehod z voznega pasu na drug vozni pas, zato je moral nadzor prevzeti človek.