66 odstotkov vozil s pogonom 4matic se je prodalo v ZDA, ki so predstavljale največji trg za vsekolesno gnana vozila. Foto: Mercedes-Benz
66 odstotkov vozil s pogonom 4matic se je prodalo v ZDA, ki so predstavljale največji trg za vsekolesno gnana vozila. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 4matic
Danes Mercedes-Benz ponuja možnost štirikolesnega pogona skoraj v vseh modelnih različicah. Izjema sta razred SL in SLK ter novi superšportnik AMG GT. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je pred tridesetimi leti na avtomobilskem salonu v Ženevi prvič predstavil tehnologijo štirikolesnega pogona, ki so jo poimenovali 4matic.
Osnova za štirikolesni pogon je bil leta 1978 predstavljen antiblokirni sistem koles ABS. Sledila je nadgradnja in predstavitev sistema proti spodrsavanju koles ASR, ki je omogočal nadzor nad zdrsom pnevmatik tudi ob speljevanju. Istega leta kot avtomatsko zaporo diferenciala so v Stuttgartu predstavili tudi elektronsko nadzorovan štirikolesni pogon 4matic.
Skupna lastnost vseh sistemov je bila, da so s pomočjo najnovejše elektronike in hidravlike izboljšali stik vozila s cestiščem v vseh razmerah. Sistemi, ki so se razvili iz sistema ABS, so zavorni asistent BAS (leta 1996), elektronski program stabilnosti ESP leta 1995 in pozneje elektrohidravlični zavorni sistem sensotronic brake control (SBC, 2001).
Največja prednost je bila varnost
Sistem 4matic je stalno aktiven in razdeli navor med sprednjo in zadnjo osjo. Razmerje določi glede na konfiguracijo vozila, na primer 40:60 ali 48:52 (spredaj:zadaj). To vzdržuje dinamične prednosti zadnjega pogona in v kritičnih razmerah pomaga vozniku obdržati stabilnost vozila.
Vsekolesni pogon je bil prvič v serijski proizvodnji leta 1987. Prednosti so se izkazale v neugodnih vremenskih razmerah, kot so mokre ceste, led in sneg, saj je tehnologija zagotavljala nenehen oprijem. Slabost je bila nekaj višja teža in nekaj višja poraba goriva. Najprej je bil na voljo v šestvaljnih bencinskih in dizelskih modelih serije 124. To so bili modeli 260 E 4matic, 300 E 4matic, 300D 4matic, 300D Turbo 4matic pozneje še 300 TD Turbo 4 4matic. Že od samega začetka je na voljo samo z avtomatskim menjalnikom.

Drugo generacijo pogona je prinesel razred E serija 210. Nov sistem je sestavljal stalni štirikolesni pogon s porazdelitvijo navora 40:60 (spredaj:zadaj). Podprli so ga z elektronskim sistemom vleke 4ETS, ki se lahko deaktivira v primeru uporabe snežnih verig, ko je tako omogočen zdrs enega ali več koles. S prenovo modela E leta 1999 so prvič uvedli možnost štirikolesnega pogona v športnem modelu E55 AMG.