Foto: Reuters
Foto: Reuters

Vztrajnost se jim je obrestovala, saj so birkice danes eno najbolj priljubljenih obuval na svetu, vrednost podjetja pa ocenjujejo na 8,1 milijarde evrov, kar je še enkrat več kot pred tremi leti. Zdaj bodo z delnicami Birkenstocka začeli trgovati še na newyorški borzi, po ceni 46 dolarjev na delnico. Točno koliko lahko nemško podjetje še zraste?

Korenine Birkenstocka segajo v leto 1774, ko ga je ustanovil čevljar iz Neustadta Johann Adam Birkenstock, ki je želel ustvariti čevelj, ki bi nogo podpiral in ji dajal oporo, v nasprotju z ravnimi podplati tistega časa.

Do leta 1925 so čevlje Birkenstock že prodajali po vsej Evropi, a so zares zasloveli šele z osvojitvijo ameriškega trga. Sprva so jih v 60. letih prodajali v trgovinah z ortopedsko obutvijo, nato pa so jih v 70. letih odkrili hipiji – in preostalo je zgodovina, kot pravijo.

Birkice tudi v filmu Barbie. Foto: IMDB
Birkice tudi v filmu Barbie. Foto: IMDB

"Dolga desetletja Birkenstock ni veljal za modni čevelj," je za BBC povedala modna poročevalka za New York Times Elizabeth Paton. "Birkice so bile nekaj, kar bi z nogavicami nosila vaša piflarska teta ali pa učitelji naravoslovja."

A počasi so začele birkice osvajati modni svet, pri čemer znamki nikakor ni škodilo, ko jih je v 90. letih za svoje med drugim vzela supermanekenka Kate Moss, v zadnjih letih pa so postale nepogrešljivi del obutve številnih zvezdnic, od Gwyneth Paltrow do Kaie Gerber. V zadnjem desetletju je tako prodaja sandal Birkenstock skokovito zrasla, začeli pa so tudi sodelovati z uveljavljenimi modnimi oblikovalci za ekskluzivne linije. Lani je podjetje prodalo približno 30 milijonov parov čevljev.

Da so birkice postale del sodobne popkulture, dokazuje tudi njihov "nastop" v filmski uspešnici Barbie, v katerem je bilo popotovanje osrednjega lika do osamosvojitve in samopotrditve duhovito povzeto z rožnatim parom klasičnih birkic z dvema paščkoma. Po filmu se je prodaja obutve Birkenstock trikratno povečala.

Foto: AP
Foto: AP

"Trenutek", ki traja že 250 let

Pred vstopom na newyorško borzo se vlagatelji zdaj sprašujejo, ali lahko podjetje vzdržuje ta svoj zagon – in ali bo vstop podjetja na borzo temu pomagal ali škodil.

"Nekateri pravijo: Birkenstock doživlja svoj trenutek. Jaz pa jim odgovarjam, ta trenutek traja že 250 let in bo trajal še naprej," je zapisal direktor podjetja Oliver Reichert v okrožnici, v kateri je napovedal vstop podjetja na borzo.

Birkenstock je dolga leta veljal bolj za ortopedsko obutev kot modno. Foto: Reuters
Birkenstock je dolga leta veljal bolj za ortopedsko obutev kot modno. Foto: Reuters

Nekateri se bojijo, da bi poteza lahko znamki škodila in jo na dolgi rok prisilila v cenene kompromise, s čimer bi izgubljali kakovost. Tovrstni pomisleki so upravičeni, glede na to, kako pogosto vlagatelji kljub tveganjem težijo k rasti, še posebej v svetu mode, meni Thomai Serdari, profesorica marketinga ne newyorški univerzi.

A za zdaj Birkenstocku uspeva graditi občutek zaželenosti z vsemi svojimi modnimi sodelovanji in vpeljavami novih barv ter materialov, pravi. "Samo zato, če vstopiš na prosti trg, še ne pomeni, da boš postal Gap, ki je eksplodiral," je dodala in se pri tem obregnila ob ameriško znamko oblačil, ki je bila v 90. letih vseprisotna, danes pa je le senca same sebe.

Z vstopom na borzo Birkenstock sledi nekaterim drugim znanim znamkam obutve in modnim znamkam. Nekatere med njimi, kot sta Allbirds in Dr. Martens, so s to potezo precej izgubile. Spet druge so s tem samo še utrdile svoj položaj, kot je Crocs, ki je vstopil na borzo leta 2006. Podjetje, ki proda več kot 100 milijonov parov obutve letno, je danes vredno približno 5,2 milijarde dolarjev, kar je več kot šestkrat toliko kot na začetku.

In tisti, ki prisegajo na birkice, pravijo, da jih bodo nosili tudi, ko ne bodo več vroča roba – dokler bodo ohranili svoj največji adut, udobnost.