Blejski grad je ena najbolj obiskanih slovenskih znamenitosti. Foto: EPA
Blejski grad je ena najbolj obiskanih slovenskih znamenitosti. Foto: EPA

"V poletnem času smo v predkoronskih letih dnevno v povprečju imeli na gradu med 2500 in 2800 obiskovalcev. Zdaj jih je v povprečju okoli 600," je za STA povedal direktor Zavoda za kulturo Bled Matjaž Završnik. "Živimo v povsem novih časih, ki se jih bomo morali navaditi, saj takšnih, kot so bili, verjetno ne bo več."

Zlasti se jim pozna upad gostov z bolj oddaljenih trgov, saj je bilo v prejšnjih letih kar 76 odstotkov obiskovalcev letalskih potnikov. Največ jih je bilo iz Azije in ZDA. Zdaj teh gostov praktično ni. Največ obiskovalcev je individualnih gostov iz Slovenije, Nemčije, Madžarske in Češke. V zadnjih dneh opažajo tudi porast obiskovalcev iz Nizozemske.

Slovenski gostje lahko vstopnino za grad, ki za odraslega brez popustov znaša 13 evrov, poravnajo tudi z novimi turističnimi boni. Za zdaj velikega zanimanja ni. Ker postopek plačila z bonom traja približno pet minut, pa so na Blejskem gradu v primeru večjega koriščenja bonov pripravljeni na možnost, da bi plačila z boni izvajali na eni, takojšnja plačila pa na drugi blagajni, da ne bi bilo zastojev in slabe volje.

"Ob prometu, ki ga imamo trenutno, smo sicer nad vodo, smo pa zaskrbljeni, ali bomo ustvarili dovolj rezerve do naslednjega poletja, saj jeseni, čez zimo in spomladi zagotovo ne bo takšnega obiska, kot je zdaj, in to obdobje bo treba nekako preživeti," je o bojazni pred novim valom epidemije, zapiranjem meja in zmanjšanjem obiska zunaj glavne sezone spregovoril Završnik.

Skrbi ga, ali bodo deležni pomoči države, s katero so v Zavodu za kulturo Bled, ki upravlja tudi blejsko festivalno dvorano, prebrodili lansko leto, ko so prihodki strmoglavili s 5,3 milijona evrov v letu 2019 na 1,2 milijona evrov. Medtem ko je zavod v letu 2019 ustvaril milijon evrov presežka prihodkov nad odhodki, je imel lani nekaj več kot 300.000 evrov minusa.

Ustavitev načrtovanih naložb
"Država je zdaj nekatere oblike pomoči zaprla, obstaja pa še pomoč v obliki skrajšanega delovnega časa. Tako bomo videli, kaj nas čaka. Zato je zdaj naša edina možnost maksimalno varčevanje, da – kolikor le moremo – dajemo na stran za slabe čase, ki bodo zagotovo prišli," je dejal Završnik in spomnil, da so lansko leto preživeli tudi z zadolževanjem.

Število obiskovalcev je lani zaradi pandemije z rekordnih 583.000 v letu 2019 strmoglavilo na 90.000, pri čemer je 30.000 obiskovalcev prišlo v prvih mesecih, še pred razglasitvijo epidemije. Upad števila obiskovalcev in posledične finančne težave so vodili v ustavitev načrtovanih investicij, med katerimi bi bila ključna naložba v dvigalo.

Pri racionalizaciji poslovanja je Zavodu za kulturo Bled v pomoč, da so v zadnjih desetih letih grad in Festivalno dvorano celovito prenovili, s čimer so med drugim zmanjšali stroške energije. "Zato zdaj lažje prenašamo te razmere in tudi ta nižji obisk zadošča, da se pokrivamo. Stojijo pa projekti in razvoj, ki bi se odvijali, če bi bilo poslovanje normalno," je še poudaril Završnik.