Ukrep bi – če bo sploh sprejet – vplival zgolj na notranje španske polete, torej med madridskim letališčem in drugimi večjimi mesti v državi. Foto: EPA
Ukrep bi – če bo sploh sprejet – vplival zgolj na notranje španske polete, torej med madridskim letališčem in drugimi večjimi mesti v državi. Foto: EPA

Namen ukrepa je omejiti izpuste in se s tem približati ciljem boja proti podnebnim spremembam, ki si jih je Španija zastavila do leta 2050. Ukrep bi vplival predvsem na notranje polete, na primer med mesti Alicante, Barcelona, Sevilla in Valencia ter Madridom, ne pa tudi na (morebitne krajše) polete, ki povezujejo špansko prestolnico s tujino.

Podoben ukrep je na začetku leta uvedla Francija, vendar okoljevarstveniki dvomijo, da je učinkovit pri zmanjševanju letenja.

Ali bo prepoved tudi v Španiji dejansko začela veljati, še ni povsem jasno. Koalicija socialistov in stranke Sumar je namreč manjšinska, zato bi bila pri uvedbi zakona še vedno potrebna podpora manjših regionalnih strank, vključno s katalonskimi.

Po študiji, ki jo je prejšnji mesec objavila organizacija Ekologi v akciji (Ecologistas en Acción), bi ukinitev kratkih poletov, če obstaja železniška alternativa, ki traja do štiri ure, prihranila do 30. 000 ton CO2 oz. bi število poletov na letni ravni zmanjšala za 50.000

Omenjena zveza okoljskih skupin je predlagala 11 letalskih povezav, ki bi jih lahko nadomestili z vožnjo z vlakom, s čimer bi se izpusti CO2 iz španskega notranjega letalskega prometa zmanjšale za skoraj 10 odstotkov.

A vladni predlog je zastavljen ožje, saj prepoveduje le polete, ki jih je mogoče opraviti z vlakom v manj kot dveh urah in pol. Prav tako prepoved ne bi veljala za prestopne polete na osrednja letališča, zaradi česar je organizacija Ecologistas en Acción prepoved označila za teoretično zgleden ukrep, ki pa v praksi ostaja zgolj simboličen.

Za podobno omejeno se je izkazala tudi francoska prepoved na kratkih razdaljah, saj je vplivala le na tri letalske proge.

Potovanje z vlaki, predvsem hitrimi, vse bolj priljubljeno

Kljub temu postaja potovanje z vlakom v Španiji vse bolj priljubljeno, poroča portal Euronews. Delež železničarskih potnikov na relaciji Madrid–Valencia je že 90-odstoten v primerjavi z letenjem, je za časnik Politico povedal predsednik španskega združenja letalskih prevoznikov ALA Javier Gándara.

Vendar pa poletov na kratke razdalje ni vedno lahko nadomestiti z vlakom. Za mednarodno povezavo na madridskem letališču Barajas iz mesta, kot je Valencia, se je treba s hitrim vlakom odpeljati do glavne postaje v prestolnici in nato prestopiti na regionalni prevoz. Tudi španski letalski prevoznik Iberia opozarja, da pogostost vlakov, ki vozijo na večja letališča, trenutno ni niti podobna pogostosti kratkih notranjih poletov.

Organizacija ALA zato namesto prepovedi poletov predlaga, da bi bilo treba velika letališča povezati z železniškim omrežjem za hitre vlake in tako potnikom omogočiti izbiro med letenjem in potovanjem z vlakom. Visokohitrostno železniško omrežje se v Španiji hitro širi, letališče Barajas naj bi bilo nanj priključeno do leta 2026, še navaja Euronews.