Če se cena aranžmaja zviša za več kot osem odstotkov, lahko potrošnik od pogodbe odstopi, agencija pa mu mora vrniti ves vplačani znesek. Foto: Shutterstock
Če se cena aranžmaja zviša za več kot osem odstotkov, lahko potrošnik od pogodbe odstopi, agencija pa mu mora vrniti ves vplačani znesek. Foto: Shutterstock

Turistična agencija lahko poviša ceno potovalnega aranžmaja tudi po tem, ko je pogodba že sklenjena, a le, če je ta možnost določena v pogodbi, na primer v splošnih pogojih, je v oddaji Dobro jutro pojasnila Petra Lovišček z Zveze potrošnikov Slovenije. "Zato na Zvezi potrošnikov vedno pozivamo ljudi, naj preberejo, kaj podpisujejo," opozarja.

"Če je v pogodbi napisano, da je sprememba cene dovoljena – dovoljeno mora biti tudi znižanje cene –, in način izračuna spremembe cene," potem je poznejše zvišanje cene mogoče, razlaga določbe zakona o varstvu potrošnikov.

Dovoljeni razlogi za povišanje cene turističnega aranžmaja

- Kadar je povišanje cene neposredna posledica sprememb cene prevoza zaradi sprememb cene goriva,
- sprememba davkov ali pristojbin za potovalne storitve, vključno s turističnimi taksami, pristajalnimi pristojbinami ali pristojbinami za vkrcanje ali izkrcanje na letališčih, ali
- spremembe menjalnih tečajev valute, povezanih s turističnim paketom.

"Ne more pa agencija kar iz katerega koli razloga zvišati ceno," še poudarja in dodaja, da zakon dovoljuje zvišanje tudi na podlagi – ravno zdaj aktualnih – povišanj cen goriv. "To pride v poštev predvsem pri kakšnih letalskih prevozih," razlaga. Povišanje cene je dovoljeno tudi v primeru sprememb kakšnih pristojbin in taks ter zaradi sprememb tečaja valute, ki je v določenem primeru potovanja relevantna.

"Je pa še en pogoj: Ponudnik turističnih paketov mora povišanje cen sporočiti vsaj 20 dni pred začetkom potovanja," še opozarja. Obvestilo mora vsebovati obrazložitev povišanja in izračun povišanja.

Svetujemo: spremembe cen turističnih potovanj

Prav zaradi splošnih podražitev, pri katerih niso turistična potovanja nobena izjema, na Zvezi potrošnikov opažajo povečanje takšnih primerov: "Imajo potrošniki kar težave, tako da nas kar veliko kličejo ali nam pišejo zaradi tega." Po njihovih izkušnjah slovenske agencije v večini primerov storitev podražijo upravičeno, torej so izpolnjeni vsi omenjeni pogoji, "se pa najde tudi kakšna, ki jih ne".

Kaj pa lahko v takih primerih stori potrošnik? Kdaj lahko od pogodbe odstopi? "Če se cena zviša za več kot osem odstotkov, lahko potrošnik odstopi od pogodbe brez odstopnine, torej zanj ne nastanejo nobeni stroški. Agencija mu mora vrniti vsa plačila, lahko pa sprejme tudi kakšen nadomestni turistični paket. Ni pa k temu obvezan," pojasnjuje Petra Lovišček. Če je povišanje nižje od osmih odstotkov (in so izpolnjeni tudi drugi omenjeni pogoji), pa mora potrošnik plačati tudi višjo ceno.

V primeru kršitev ali suma kršitve se lahko morebitni oškodovanci obrnejo tako na zvezo potrošnikov kot na tržni inšpektorat, ki je pristojen za tovrstno problematiko, je še dejala.