Večje število potnikov in cenovna dostopnost sta postali gonilni sili razvoja v letalskem prometu. Foto: EPA
Večje število potnikov in cenovna dostopnost sta postali gonilni sili razvoja v letalskem prometu. Foto: EPA

Če ste se po pandemiji nameravali na prvem letalskem potovanju razvajati v prvem razredu, boste morda morali pohiteti. Številni prevozniki so namreč izpad prometa med pandemijo izkoristili za menjavo flote letal in prenovo obstoječih plovil, del te prenove pa je tudi menjava sedežev za prvi razred.

Luksuz na letalih sicer počasi zamira že vse od začetkov komercialnega letenja, ko so prevozniki ugotovili, da s ponudbo večjega števila cenejših poletov veliko lažje poskrbijo za dobičkonosnost svoje dejavnosti. Kljub temu pa je veliko ponudnikov še do pred kratkim, sploh na daljših čezoceanskih poletih, ponujalo možnost letenja v največjem udobju.

Prvi razred in z njim povezano udobje je za letalske prevoznike očitno finančno nevzdržno. Foto: EPA
Prvi razred in z njim povezano udobje je za letalske prevoznike očitno finančno nevzdržno. Foto: EPA

A kot kaže, je prvi razred na letalih še ena od stvari, ki jo je za vedno odplaknila pandemija. Kljub visoki ceni za vstopnice namreč zagotavljanje visokih standardov, ki jih zahtevajo potniki v tem razredu, očitno ni več finančno vzdržno za prevoznike. Poleg tega pa so ponudniki zasebnih letal petičnežem vedno dostopnejši, zato se vse manj ljudi z dovolj denarja odloča za letenje v natrpanih javnih letalih.

Zasebnost brez penine

A smrt prvega razreda ne pomeni konca razslojevanja potnikov na letalih in možnosti, da za dodatne ugodnosti na poletu odštejemo nekaj sto evrov več za letalsko vozovnico. Vedno pogosteje namreč pri kupovanju naletimo na superposlovni oziroma superbusiness razred.

Čeprav se morda na prvi pogled zdi le za spremembo imena luksuznega razreda, pa med prvim razredom in superposlovnim razredom obstaja nekaj pomembnih razlik. Čeprav ta ohranja nekaj ključnih elementov prvega razreda, na primer več prostora za noge, možnost premika sedeža v vodoravni položaj za spanje in prednostno vkrcavanje na letalo, pa v ponudbi ne boste našli nekaterih luksuznih elementov, na primer drage penine ali kopalne kadi.

Med prevozniki, ki so prvi uvedli superposlovni razred, je Qatar Airways. Foto: EPA
Med prevozniki, ki so prvi uvedli superposlovni razred, je Qatar Airways. Foto: EPA

Superposlovni razred od navadnega v bistvu loči le ena glavna lastnost: zasebnost. V njem ste namreč od svojih sopotnikov ločeni s posebnimi pregradami. Te sicer ne smejo segati popolnoma do stropa, saj morajo imeti po mednarodni letalski zakonodaji posadka ves čas možnost videti potnike. V prvem razredu to rešuje stalen videonadzor potnikov v njihovih kabinah, ki pa je tako s stališča zasebnosti kot tehnološke izvedbe precej kompleksen.

Superposlovni razred še vedno odlikujejo nekateri elementi udobja, značilni za prvi razred. Foto: EPA
Superposlovni razred še vedno odlikujejo nekateri elementi udobja, značilni za prvi razred. Foto: EPA

Očitno je, da so letalske družbe ugotovile, da je prav zasebnost tisti del luksuza prvega razreda, ki se ga splača obdržati. Poleg svoje kabine so potniki v tem razredu deležni še dodatne pozornosti osebja, prednostnega vkrcanja na letalo in dodatnih možnosti pri prehrani.

Kot so za CNN povedali pri prevozniku Qatar Airways, je načrtovanje sedežev in postavitve kabine v letalu kompleksna naloga, saj je poleg tržnih vprašanj in udobja potnikov treba upoštevati še aerodinamiko letala in predvsem težo novih sedežev, ki je močno omejena. Zasnova novih sedežev in opreme kabine zato lahko traja precej časa, tudi do več let, zato bodo podjetja, ki bodo prva razvila nove uspešne standarde za razmerje med ceno in udobjem na poletu v veliki prednosti.