Tomi Ilijaš, direktor podjetja Arctur, in Urška Starc Peceny, vodja oddelka Turizem 4.0 pri Arcturju, ob prejetju nagrade za najboljšo inovacijo na področju umetne inteligence in podatkovne analitike na področju turizma. Foto: Arctur
Tomi Ilijaš, direktor podjetja Arctur, in Urška Starc Peceny, vodja oddelka Turizem 4.0 pri Arcturju, ob prejetju nagrade za najboljšo inovacijo na področju umetne inteligence in podatkovne analitike na področju turizma. Foto: Arctur

To nas uvršča v svetovni vrh pri uvajanju naprednega strateškega načrtovanja v turizmu.

V Sevilli so ta teden – pod strogimi pravili varnosti, distance in higiene – uspeli v živo izpeljati tridnevni dogodek Tourism Innovation Summit 2020, ki je bil posvečen ponovnemu zagonu turizma. Turizem se je namreč iz najhitreje rastoče dejavnosti s pojavom covida-19 čez noč ustavil.

Spoznali smo, kako globoko je vtkan v skorajda vse sektorje naše družbe. Hitro spreminjanje pogojev delovanja pa zahteva rešitve, ki bodo občinam, destinacijam in državam omogočale hiter in kompetenten odziv v vseh razmerah.

Organizatorji dogodka Tourism Innovation Summit so z njegovo realizacijo simbolno pokazali, da se da izzivom navkljub tudi v tej novi resničnosti, uspešno organizirati mednarodni dogodek na najvišji ravni. O pomembnosti dogodka priča tudi dejstvo, da ga je odprla španska kraljica Letizia v mednarodni družbi politikov in turističnih strokovnjakov, tudi slovenskih.

Orodje Tourism impact model kot najvišje nagrajena slovenska inovacija na področju umetne inteligence in podatkovne analitike prikazuje realno stanje učinkov turizma na določeni destinaciji. Ekipa podjetja Arctur v družbi španske ministrice za industrijo, trgovino in turizem Reyes Maroto ter župana Seville Juana Espadasa. Foto: Arhiv Arcturja
Orodje Tourism impact model kot najvišje nagrajena slovenska inovacija na področju umetne inteligence in podatkovne analitike prikazuje realno stanje učinkov turizma na določeni destinaciji. Ekipa podjetja Arctur v družbi španske ministrice za industrijo, trgovino in turizem Reyes Maroto ter župana Seville Juana Espadasa. Foto: Arhiv Arcturja

Turizem 4.0 evropski odgovor na ameriško prevlado

Na prireditvi je bilo med najbolj izpostavljenimi novogoriško podjetje Arctur, ki predstavlja Turizem 4.0. Gre za slovensko iniciativo, ki je prerasla v mednarodno partnerstvo za Turizem 4.0 in združuje že več kot 150 članov po vsem svetu.

"Bistvo turizma 4.0 je zavedanje, da poleg dobre hrane, prijaznih ljudi in lepe narave turizmu vladajo še druge sile, to so visoke tehnologije. Dejstvo je, da je Evropa tu zaspala in da je ta tehnologija v rokah ameriških korporacij. Evropski odgovor na to je Turizem 4.0, ki postavlja v ospredje kakovost življenja lokalnega prebivalca, trajnostni razvoj okolja ter spoštovanje človekove zasebnosti," je povedal Tomi Ilijaš, direktor podjetja Arctur.

"Podatkov je ogromno, zbiramo jih na najrazličnejše načine in jih skladiščimo. Sami po sebi pa taki podatki nimajo vrednosti, treba jih je pretvoriti v informacije, ki bodo ključnim odločevalcem dale dovolj dobro sliko, da se bodo lahko pravilno odločali, v katero smer naj razvijajo turizem, infrastrukturo in druga področja."

Ob kombiniranju različnih virov javnih podatkov, kot so turistične takse, prodane vinjete in števci prometa, se namreč lahko na statistični ravni naredi precej dobre analize turističnih tokov in s pomočjo strojnega učenja pripravi zanesljive napovedi prihodnjega gibanja turistov.

Slovenija bi lahko bila vodilna pri uvajanju naprednega strateškega načrtovanja

Orodje Tourism impact model kot najvišje nagrajena slovenska inovacija na področju umetne inteligence in podatkovne analitike prikazuje realno stanje učinkov turizma na določeni destinaciji.

Na podlagi nekaj več kot 300 kazalnikov zajema vsa področja življenja in prikazuje objektivno sliko tako pozitivnih kot negativnih učinkov turizma. Takšno ocenjevanje se trenutno pod vodstvom Arcturja izvaja na šestih destinacijah ob Črnem morju, na 24 destinacijah v podonavski regiji ter v petih pogumnih slovenskih občinah, ki so se pridružile že v testni fazi in ravno končujejo zbiranje podatkov.

"Priložnost za Slovenijo je, da bi orodje uporabili celovito in s tem postali referenčna država. Trenutno se večinoma odločamo na osnovi podatkov, ki jih zbirajo in obdelujejo tuje korporacije. Je to prihodnost, ki si jo želimo, ali želimo postati gospodarji svojih podatkov in posledično odločitev?" se sprašuje Urška Starc Peceny, vodja oddelka Turizem 4.0.

Nova resničnost v turizmu zahteva od turističnega sektorja sveža znanja, senzibilno razumevanje potrošnikov, zagotavljanje varnosti tako gostom kot zaposlenim in pragmatično rabo novih tehnologij.

V teh negotovih časih je jasno, da zgolj trženje ne zadošča več. Destinacije si morajo bolj kot kadar koli prej prizadevati za gradnjo ugleda in ob tem intenzivno sporočati, da skrbijo za kakovost življenja lokalnih prebivalcev, za njihovo ekonomsko dobrobit in posledično tudi za kakovostna doživetja obiskovalcev.