Fotografije tabloida Blick, posnete iz letala. V tem primeru se je tveganje obrestovalo - za zdaj, saj ni izključeno, da Turnerjeva proti tabloidu ne bo vložila tožbe. Foto: EPA
Fotografije tabloida Blick, posnete iz letala. V tem primeru se je tveganje obrestovalo - za zdaj, saj ni izključeno, da Turnerjeva proti tabloidu ne bo vložila tožbe. Foto: EPA
Poroka Tine Turner
Fotografi, ki so spoštovali pravila, so svate, ki so prihajali pred vilo, strpno fotografirali izza ograje. Foto: EPA
Tina Turner in Ernest Bach
Mladoporočenca sta na slavje povabila 120 znanih gostov z vsega sveta, novinarji pa nikakor niso bili zaželeni. Vse goste sta prosila, naj pridejo oblečeni povsem v belo barvo, saj to nalaga budistična tradicija. Foto: EPA

O brezpilotnih letalih, po angleško imenovanih drone, običajno prebiramo v resnih novicah, v katerih poročamo o ameriških operacijah v Pakistanu ali izraelskem bombardiranju Hezbolahovih ciljev. A to se spreminja, bitka za čim boljše (in donosnejše) fotografije slavnih se seli v ... nebo. Paparaci so prav v primeru poroke Tine Turner znova dokazali, da so trdovratnejši kot plevel in pogosto korak pred zvezdniki in tudi zakoni, ki ščitijo njihovo zasebnost.

Novinarja Martin U. Müller in Andreas Ulrich sta na portalu Spiegel Online objavila članek, ki govori o pravi "vojni" za fotografije z že omenjene poroke, saj so bili fotografi pripravljeni uporabiti vsa mogoča sredstva, da bi dobili ekskluzivne posnetke. Prvi in edini, če je mogoče.

Nebo nima mej
Slavna pevka in nemški glasbeni producent Erwin Bach, ki sta sicer partnerja že 27 let, sta si zaželela, da njunega poročnega slavja ne bo zmotil prav nihče, ki nanj ni bil povabljen. Obred je potekal pred 120 gosti za visokimi zidovi in še višjimi drevesi, ki obdajajo njuno domovanje, Villo Algonquin v predmestju Küsnachta ob Züriškem jezeru. Ves vrt sta obdala z ogromnimi kosi rdečega blaga, da bi dogajanje prikrila radovednim obiskovalcem in fotografskim objektivom.

A po budističnem obredu, ko se je začela zabava, je nad množico zakrožilo majhno letalo. V njem je na sedežu kopilota sedel Toto Marti, fotograf švicarskega tabloida Blick, ki se je nagnil iz kabine in začel pritiskati na sprožilec. Dobil je, kar je želel, fotografije so v hipu postale izjemna uspešnica. Objavili (beri: kupili) so jih vsi največji tabloidi, v Nemčiji so krasile naslovnici obeh najbolje prodajanih rumenih časopisov, Bilda in Bunteja.

To je bilo natanko to, kar sta Turnerjeva in Bach želela preprečiti - in bi zaradi interesov njunih medijskih partnerjev verjetno tudi morala. Predvidevala sta, da se bodo fotografi skušali do posestva prebiti s čolni, a na presenečenje številnih se je bitka za fotografije preselila v zrak. Fotografi so namreč nad vilo krožili tudi z motornimi zmaji.

Oviranje pravice do dela - ali zasebnosti?
Medtem ko je Marti zadel terno, je praznih rok ostal njegov tekmec Claudio Meier. Fotograf si je namreč v želji po ekskluzivni poročni fotografiji priskrbel najnovejšo tehnologijo in izpred Tininega posestva sprožil v trak daljinsko upravljano brezpilotno letalo. Želel ga je usmeriti nad vrt, na katerem je potekalo slavje, a čeprav je uporaba dronov v Švici manj zakonsko omejena kot v Nemčiji, mu je policija ukazala, naj letalo spravi na tla in mu zasegla spominsko kartico iz v kabini nameščenega fotoaparata. Meier se je pritožil, da je bilo s tem ovirano njegovo delo in da ni bil edini, saj je tudi njegov sodelavec na enak način skušal priti do fotografij Turnerjeve in njenih gostov, med katerimi sta bila na primer tudi Bryan Adams in Oprah Winfrey.

Župan Küsnachta Markus Ernst je stopil v bran policije, poleg tega pa opozoril, da bi lahko brezpilotna letala paparacev trčila v helikopterje, ki so na ženina in nevesto vsuli nešteto cvetov vrtnic.

A dejstvo je, da tudi v Evropi fotografi in televizijske ekipe vse bolj uporabljajo tovrstna letala, saj so cenejša in tišja od helikopterjev, za nameček pa jih je mogoče precej neopazno upravljati in usmeriti nad vrtove in pred okna domovanj. V Nemčiji z njimi snemajo naravne pojave, velike množične dogodke, a tudi slavne in bogate osebnosti. "So izjemno koristna. Nič čudnega, da si v ZDA že nekaj časa pomagajo z njimi," je dejal fotograf Heiko Schönborn.

Ampak ... ne gre pri tem za nedovoljen poseg v zasebnost? Med novinarji rumenih medijev o tem ni konsenza. Nekateri, kot je paparac Hans Paul, ki je Angelino Jolie in Brada Pitta že lovil na svojem mopedu, je prepričan, da gre za "neverjetno neumnost", saj je čas letenja dronov prekratek, tveganje, da bi jih razkrinkali, pa preveliko. Sam tako zagovarja uporabo - padala.

Urednik Blicka Tobias Gysi pa meni, da je objava tovrstnih fotografij v interesu javnosti. "Naši bralci pričakujejo, da bomo dobili fotografije s takšne poroke. Javni interes opravičuje objavo, tudi če si zvezdnik tega ne želi."