Kolekcija White Noise/Beli šum modne znamke Natasa Persuh. Kolekcija združuje različne sezone, materiale in oblikovalske posege, ki jo delajo eno in jo likovno in komercialno uravnotežijo. Sledi enotni in močno oblikovani
Kolekcija White Noise/Beli šum modne znamke Natasa Persuh. Kolekcija združuje različne sezone, materiale in oblikovalske posege, ki jo delajo eno in jo likovno in komercialno uravnotežijo. Sledi enotni in močno oblikovani "boheme bourgeois" francosko navdihnjeni estetiki, tokrat tudi v nekaj moških izvedbah. Foto: Jure Makovec
Matic Veler
Matic Veler s kolekcijo Kaj je pomembno, meni!/What is important, to me! "Vprašanje, kaj zares šteje v življenju, me popelje do iskanja simbolov za izbrane vrednote, ki jih skušam prenesti na oblačila. Kolekcija postaja iz zapletenih kosov vedno bolj nosljiva, enostavna." Foto: Jure Makovec

Če bi imeli proizvodnjo, bi se dalo veliko od tega, kar smo danes videli, spraviti na trg.

Ana Jelinič
Kolekcija Ane Jelinič 798 Hz. "Zgodba kolekcije govori o dekletu, ki sanja o mističnih doživetjih brezčasnosti. Upira se današnjemu svetu, ki nas želi ukrotiti in imeti pod čistim nadzorom. Svoboda!" Foto: Jure Makovec
Janja Videc
Kolekcija Janje Videc: "Inanna pripoveduje zgodbo o sestrstvu, ženski energiji, telesu kot templju duše, sprejemanju, spoštovanju narave, utelešenosti, ljubezni do sebe, luninih ciklih, sodobnih boginjah/svečenicah, čaščenju spolnosti, avtentičnosti in ženski modrosti. Kolekcijo je navdihnil mit o sumerski boginji Inanni." Foto: Jure Makovec
Eber krznarstvo
Krznarstvo Eber (Mateja Štimac) se je predstavilo s kolekcijo Mix & Match: "Sestavljati in mešati, dokler ne nastane popolna kombinacija." Foto: Jure Makovec

Vsi, ki delajo v modni industriji, bodo v naslednjih dneh imeli veliko priložnosti za pogovore glede oblikovanja, tkanje novih vezi in podobno, saj se je v mesto vrnil teden mode. Na otvoritvenem večeru ljubljanskega Fashion Weeka smo se v pogovor zapletli s Sanjo Grcić, inženirko oblikovanja tekstila, oblikovalko, kostumografinjo in lastnico modne blagovne znamke FIRMA.

Zelo pozdravlja dogodke, kot so tedni mode: "Mislim, da je res fajn, da se to dogaja, da imajo ljudje priložnost to videti, da se občinstvo, mediji in kupci počasi navajajo, da oblikovalci so, da proizvajajo oblačila, da ta oblačila lahko ljudje kupijo, lahko jih uporabijo za svoje scenske nastope, če so to pevci, voditelji, igralci, in da se, ko so oblačila objavljena v medijih, lahko odločijo, ali bodo to imeli v življenju ali ne.

Sanjo smo prosili za komentar prvega večera, ko so se predstavile znamke: Natasa Persuh, Janja Videc, Ana Jelinič, Matic Veler in Krznarstvo Eber. Najbolj bučnega aplavza med občinstvom je bil deležen mladi oblikovalec Matic Veler. Ali je bila tudi Sanji njegova kolekcija najbolj všeč? "Ne, veste, sem že gospa v letih, sem malo bolj umirjena, od oblikovanja hočem kaj več kot prvi vtis, kar ne pomeni, da je Matic dal samo to. Njegova kolekcija je zelo zelo fajn, zelo točno določena rdeča nit. Ampak kosi, ki bi jih imela jaz osebno, so iz kolekcije Nataše Peršuh, Ane Jelinič pa še kaj bi se našlo, pri Janji Videc mi je recimo izjemno lepa puderorozasta kombinacija, si sicer ne predstavljam, kako bi jo jaz nosila, ampak je bila na odru fenomenalna."

In kaj ji je bilo pri kolekciji Nataše Peršuh najbolj všeč? "Zelo sem bila presenečena, ker je predstavila tudi moške modele, ki se mi zdijo na en način tak nežen spomin na Zorana (Garevskega, op. a.). Najboljša kolekcija, saj mi je tudi sentimentalno pri srcu, kot neki spomin, da nikoli ne smemo pozabiti ljudi, ki so nam ljubi, da moramo ostati zvesti sebi, klasiki, spoštovati druge, zato mi je bila verjetno najbolj všeč."

Zelo je pohvalila tudi delo mladih oblikovalcev Ane Jelinič, Janje Videc in Matica Velerja, ki jih je opisala kot ljudi, ki imajo izčiščeno estetiko z jasnim avtorskim pečatom: "Mislim, da so že dobili svoj pečat, po katerem jih lahko prepoznamo, vidimo obleko in rečemo, kdo to je, in jo potem lahko ocenjujemo iz čisto nekega osebnega stališča. Kakovost oblikovanja je na visoki ravni, odvisno je le, komu je kaj bolj všeč ali pa manj." Delo mladih oblikovalcev je še dodatno pokomentirala: "Mislim, da je Ana najmočnejša, ker ima svojo blagovno znamko že dolgo, ima svoj studio, ima svoje stranke. Gresta pa Janja in Matic po isti poti, sicer v drugi smeri: Janja se je odločila za bolj ekološko, bolj moralno in etično nesporno oblikovanje, ona gre v eno čisto smer, bolj duhovno, zanimajo jo druge stvari, Matic pa upam, da bo šel v še bolj eksperimentalno, da ga bo res odneslo."

Za konec je kolekcijo Mix & Match predstavilo krznarstvo Eber, prav ta kolekcija pa je najbolj razdelila občinstvo. Sanja je povedala, da je bila kolekcija korektno narejena, kar zadeva samo oblikovanje: "Pri enih krznih sem bila navdušena nad tehniko rezanja, ker sem recimo opazila drobne vzorce v zelenih in modrih krznenih plaščih, ampak je tudi mene stisnilo v trenutku, ko so cele živali ven prišle. Ne, nisem vegetarijanka, ne, nisem v tem smislu puritanska, tako da nimam tega odnosa, da odobravam ali ne odobravam, uporabljam pa ne krzna v svojih kolekcijah."

Nasveti za mlade oblikovalce
Sanjo, ki se slovenski modni industriji posveča tudi skoz svoj doktorski študij - raziskuje slovensko modno industrijo v svetovnem sistemu mode, smo vprašali tudi, kaj svetuje vsem mladim oblikovalcem: "Da si poiščejo službo v tujini, da delajo pop-upe v tujini in da čim prej pobegnejo. Kaj naj počnejo, se prijavijo na zavod za zaposlovanje in tam pričakajo pokojnino, socialno podporo? Diplomirala sem pred 20 leti in nikoli ni bilo dela zame in vmes nas je diplomiralo 250 in nikoli ni bilo službe za nobenega. Vsi smo prisiljeni v t. i. samostojno podjetništvo." A vseeno se da uspeti:e pa najdeš neko svojo tržno nišo, da boš proizvajal v majhnih serijah za svojo klientelo, ki jo počasi spoznaš, se da. Mi živimo v nekem drugem modnem sistemu, ki ima drugačna pravila in je treba ta pravila, ta trg, te cenovne razrede spoštovati."

Sanja se trenutno bolj kot z modo ukvarja z drugimi stvarmi: "Profesionalno se ukvarjam s filmsko in gledališko kostumografijo, imam kar velike projekte, ki zahtevajo celega človeka, v tem letu me čakajo tri nove gledališke predstave, pa projekti v tujini. Mislim, da letos ne bom delala nobenih kolekcij oblačil za odrske predstavitve."

Spodaj si lahko pogledate kolekcije znamk Natasa Persuh, Janja Videc, Ana Jelinič, Matic Veler in Eber krznarstvo, pa tudi srajce, ki so sodelovale na natečaju Oblikuj svojo srajco - zmaga je pripadla Poloni Roblek.

foto: Jure Makovec

Če bi imeli proizvodnjo, bi se dalo veliko od tega, kar smo danes videli, spraviti na trg.