Hibrid je edini uporabni avtomobil, kjer lahko zaviramo, ne da bi razmetavali z energijo. Foto: MMC RTV SLO/MMC
Hibrid je edini uporabni avtomobil, kjer lahko zaviramo, ne da bi razmetavali z energijo. Foto: MMC RTV SLO/MMC
Jernej Bolka je strokovnjak za hibridna vozila in lastnik prve generacije toyote priusa – začetnika hibridne revolucije. Razen z najnovejšim priusom je prav z vsakim iz prvih treh generacij prevozil vsaj 10 tisoč kilometrov. Foto: MMC RTV SLO/MMC

Slednja je dve desetletji pozneje z zaostrovanjem politike do dizelskih avtomobilov postala nuja v avtomobilski industriji. Zato smo v Avtomobilnosti preizkusili prvega hibridnega priusa, ki je zapeljal na slovenske ceste.

Toyota je priusa prve generacije predstavila daljnega leta 1997. Prius v latinščini pomeni prvi - nekaj, kar prej še ni bilo. Prius je v avtomobilski industriji v povezavi s hibridi to, kar so "leviske" pri kavbojkah ali "allstarke" med športnimi copati.

Prius je tudi takrat, ko dela na električni pogon, tako tih, da je celo tišji od vaše zobne ščetke.

Avto z drugega planeta
Urednik Avtomobilosti Miha Merljak je na testu preizkusil prvo toyoto prius, ki je zapeljala na slovenske ceste: "Občutki so bili precej nostalgični. Pred priusom sem preizkusil med 300 in 400 testnih avtomobilov. Prvi prius pa je bil nekaj posebnega. Takrat se mi je zdel kot avto iz drugega planeta. Ena od posebnosti, ki mi je ostala v spominu, je prestavna ročica."

Kasneje je Merljak vozil tudi vse preostale tri generacije priusa. Kako jih je opisal? “Prvi je prišel in razburkal avtomobilsko javnost, drugi je v svoje vrste nabral ogromno armado zvezdnikov, ki so jim bili privrženi, pri tretjem priusu smo končno dobili občutek, da lahko nadomesti družinski avtomobil, četrti pa je nastal takrat, ko je imela Toyota celotno modelsko paleto že hibridizirano, in zato je Toyota priusu spet namenila posebno vlogo v svoji modelski paleti, vlogo cukrčka.“

Baterija ne okrne več prostornosti
Na začetku se je baterija še skrivala v prtljažniku in z eno stopničko je to pomenilo, da ste imeli v zadnjem delu vozila manj prostora. Z novo generacijo je baterija pomaknjena pod zadnje sedeže in te težave ni več. Lastnika prve toyote prius pri nas, Jerneja Bolko, smo vprašali, v kakšnem stanju je baterija po več kot 200 tisoč prevoženih kilometrih?

"Je še prva. Lahko rečem, da so sanje vsake baterije, da se naseli v hibridno vozilo. Kajti tukaj se nikoli do konca na izprazni, nikoli ne prenapolni, in ko je v stiski, pomaga bencinski motor. Zato tako dolga življenjska doba," pravi Bolka in dodaja, da baterija velikokrat celo preživi avtomobil: "V narodnem parku baterijo Yellowstone uporabljajo kot statični shranjevalnik sončne energije. Ko avto odsluži, baterija služi naprej.“

Pol milijona kilometrov do izrabe baterije
Po zagotovilih Bolke baterije v hibridih v praksi preživijo veliko več kot 200 tisoč kilometrov. "To bi znal potrditi marsikateri taksist, ki šele pri okoli pol milijona prevoženih kilometrih lahko začne razmišljati o novi bateriji.“

Produkt oziroma model je tako dober, kot ga za svojega vzamejo vplivneži. Prvega priusa je vozil že Leonardo Di Caprio, ki je rekel, da s tem, ker ga vozi, dela korak v pravi smeri. Kasneje so ga vozili še zvezdniki, kot so Demi Mooore, Tom Hanks in Harrison Ford. Zdaj se zdi, da prius ne potrebuje več vplivnežev.

Raziskave, ki sicer prihajajo iz ZDA, namreč razkrivajo, da je odstotek zvestosti kupcev pri tem modelu zelo velik.

V tokratni Avtomobilnosti smo vam predstavili avto, ki je začel elektrifikacijo mobilnosti.