Foto: EPA
Foto: EPA

Potem ko sta plovili Sea-Watch 3 in Sea-Watch 4 v pristaniščih Palermo in Porto Empedocle poleti 2020 izkrcali rešene prebežnike, sta pristaniški kapitaniji odredili njun inšpekcijski pregled in pozneje tudi pridržanje obeh ladij.

Po navedbah vodstev omenjenih pristanišč plovili nista imeli ustreznih dovoljenj za izvajanje operacij iskanja in reševanja, število ljudi na njunih krovih pa je močno presegalo dovoljeno kapaciteto.

Nemška nevladna organizacija Sea-Watch je nato na sodišču na Siciliji izpodbijala ta ukrep in trdila, da sta pristanišči prekoračili svoja pooblastila, ko sta odredili pregled in pridržanje.

Sicilijansko sodišče je zadevo poslalo Sodišču EU-ja, da "pojasni obseg pooblastil države pristanišča za nadzor in pridržanje ladij, ki jih upravljajo humanitarne organizacije". Sodišče EU-ja je v svoji sodbi poudarilo, da sta ladji reševali življenja in da število ljudi na krovu v takem primeru ni zadosten razlog za preverjanje.

Reševalne ladje humanitarnih organizacij so sicer lahko predmet pregledov v pristaniščih držav članic EU-ja, "vendar mora država pristanišča posebej in natančno dokazati, da obstajajo resni znaki nevarnosti za zdravje, varnost, delovne pogoje na krovu ali okolje", piše v odločitvi Sodišča EU-ja.

Sicilijansko sodišče bo moralo zdaj odločiti, ali so posebne okoliščine v konkretnih primerih upravičile ukrepe pristaniških organov ali ne.