Delniški trgi se panično odzivajo na epidemijo novega koronavirusa, ki močno vpliva na gospodarstvo. Newyorški Dow Jones v zadnjih desetih trgovalnih dneh ni imel
Delniški trgi se panično odzivajo na epidemijo novega koronavirusa, ki močno vpliva na gospodarstvo. Newyorški Dow Jones v zadnjih desetih trgovalnih dneh ni imel "normalnega" dneva, osemkrat je (večinoma strmo) padel, dvakrat pa porasel za več kot tisoč točk. Kljub vsemu je zadnji teden skupno pridobil 1,8 odstotka, potem ko se je teden prej "sesedel" za 12 odstotkov, kar je bil največji polom po finančni krizi 2008. Foto: Reuters
Med sektorji, ki so zaradi izbruha koronavirusa še posebej na udaru, so potovalne agencije, letalski prevozniki in podjetja, ki organizirajo križarjenja. Z delnicami American Airlinesa se trenutno trguje z le 3,3-kratnikom pričakovanega dobička na delnico. Na začetku leta je bilo razmerje P/E 5,4. Delnice podjetja Carnival Corp (nekoč so bili lastniki zloglasne križarke Costa Concordia) so padle na enajstletno dno, letos so se pocenile za polovico. Foto: Reuters
Med sektorji, ki so zaradi izbruha koronavirusa še posebej na udaru, so potovalne agencije, letalski prevozniki in podjetja, ki organizirajo križarjenja. Z delnicami American Airlinesa se trenutno trguje z le 3,3-kratnikom pričakovanega dobička na delnico. Na začetku leta je bilo razmerje P/E 5,4. Delnice podjetja Carnival Corp (nekoč so bili lastniki zloglasne križarke Costa Concordia) so padle na enajstletno dno, letos so se pocenile za polovico. Foto: Reuters

Novi koronavirus je zasejal strah tudi na finančnih trgih. Vodilne ustanove znižujejo napovedi letošnje gospodarske rasti, vse več podjetij opozarja, da bodo prekinjene dobavne verige vsaj v prvem četrtletju občutno vplivale na dobiček. Ključno vprašanje je, ali bo virus svet pahnil v recesijo. Ni dvoma, da se bodo nekatere pomembne države morale spopasti s krizo, v Italiji naj bi se BDP v tem četrtletju znižal za pol odstotne točke, zelo mogoče, da bo tudi Nemčija naredila korak nazaj. V ZDA se za zdaj še kitijo s polno zaposlenostjo (v petek objavljeni podatek kaže, da je bila februarja brezposelnost pri 3,5 odstotka na rekordno nizki ravni) in s solidno gospodarsko rastjo, toda to se lahko hitro spremeni. Tako kot se je ocena Mednarodnega združenja letalskih prevoznikov (IATA), ki zdaj meni, da bodo prihodki letalskih prevoznikov letos nižji kar za 113 milijard dolarjev. To je trikrat več od projekcij pred dvema tednoma.

Kakšen učinek sploh imajo nižje obresti?
Ameriška centralna banka je sicer v torek prvič po finančni krizi 2008 obresti znižala na izrednem sestanku in ni čakala na redno sejo 17. marca, toda vlagatelje je ta poteza prej zmedla kot pomirila. Prvič zato, ker je ukrepala zelo odločno in obresti znižala kar za pol odstotne točke (na en odstotek), drugič pa zato, ker takšne "ad-hoc" akcije sprožajo pomisleke, da je največje gospodarstvo sveta resno ogroženo. Za razliko od finančne krize težave sicer tokrat ne izvirajo iz finančne ekonomije, ampak iz realne, zato je vprašljiva učinkovitost zniževanja obresti. Če je proizvodnja prekinjena, ker ni surovin ali sestavnih delov denimo iz Kitajske, nižja obrestna mera namreč ne igra prav nobene vloge. Vseeno bi Fed prav lahko v nekaj mesecih obresti znižal vse do ničelne ravni, če bi bolezen Covid-19 povzročala vse večje težave. V četrtek se bo sestala Evropska centralna banka, ki bo verjetno depozitno obrestno mero (trenutno znaša -0,5 odstotka) še dodatno znižala.

Dow Jones (New York)25.864 točk
S&P 500 (New York)2.972 točk
Nasdaq (New York)8.575 točk
DAX30 (Frankfurt)11.541 točk
Nikkei (Tokio)

20.749 točk

SBITOP (Ljubljana)882 točk
10-letne slovenske obveznicezahtevana donosnost: 0,08 %
10-letne ameriške obveznicezahtevana donosnost: 0,71 %
EUR/USD1,1285
EUR/CHF1,061
bitcoin8.900 USD
nafta brent46,01 USD
zlato1.673 USD
evribor (šestmesečni)-0,432 %
Cene nafte so se v petek znižale od osem do deset odstotkov, kar je največji enodnevni padec po letu 2015. Samo letos je nafta strmoglavila za 30 odstotkov, za zadnji polom pa nosi največjo odgovornost Rusija, ki je zavrnila Opecov predlog o dodatnem znižanju proizvodnih kvot. Foto: Reuters
Cene nafte so se v petek znižale od osem do deset odstotkov, kar je največji enodnevni padec po letu 2015. Samo letos je nafta strmoglavila za 30 odstotkov, za zadnji polom pa nosi največjo odgovornost Rusija, ki je zavrnila Opecov predlog o dodatnem znižanju proizvodnih kvot. Foto: Reuters

Kolaps na naftnem trgu
Strah na delniških trgih je spet pomagal cenam zlata in državnih obveznic. Za zlato unčo (31,1 grama) je bilo treba plačati že 1.689 dolarjev, kar je največ po januarju 2013. Donosnost ameriške desetletne obveznice je pretekli teden prvič zdrsnila pod en odstotek, kar je obremenilo bančne delnice na Wall Streetu, ki so v zadnjem tednu v povprečju izgubile sedem odstotkov. Naftni trg je doživel mini kolaps, samo v petek je ameriška lahka nafta strmoglavila za desetino (največ po novembru 2014) in pri 41 dolarjih dosegla najnižjo vrednost po avgustu 2016. Brent je padel vse do 45,3 dolarja. Opecu se namreč na zasedanju na Dunaju z Rusijo ni uspelo dogovoriti o dodatnem znižanju proizvodnih kvot (za 1,5 milijona 159-litrskih sodov dnevno do konca letošnjega leta) in vse kaže, da je triletnega zavezništva konec. Opec bo s 1. aprilom črtal vse proizvodne omejitve. Slabo za države proizvajalke nafte, slabo za geopolitično stabilnost, a dobro za voznike: v Sloveniji bo gorivo v torek občutno cenejše.