V Inštitutu 8. marec opozarjajo, da skušajo proizvajalci
V Inštitutu 8. marec opozarjajo, da skušajo proizvajalci "na vse pretege prikriti" višanje cen prehranskih in tudi drugih izdelkov. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.

“Cene hrane rastejo. Ljudje si vedno težje privoščijo osnovna živila. Ob tem pa številni proizvajalci in proizvajalke prikrivajo podražitve osnovnih živil. Za isto ceno lahko v trgovini kupimo manj izdelka. Temu želimo narediti konec,” so besede Nike Kovač povzeli v Inštitutu 8. marec.

Kot so poudarili v nevladni organizaciji, na prikrivanje podražitev s tihim spreminjanjem količine izdelkov na svoji spletni strani opozarja tudi Zveza potrošnikov Slovenije. “Gre za to, da v trgovinah kupujemo izdelke, ki jih je danes v embalaži veliko manj kot prej, a so cene zanj iste ali celo višje,je pojasnil pojasni predstavnik inštituta Zlatko Djogić.

Sorodna novica Skrčflacija in skimpflacija: Se poleg količine spreminja tudi kakovost živil?

Kako to poteka v praksi, so na inštitutu ponazorili s tremi primeri. Kot ugotavljajo, kosmiči Happy Harvest še vedno stanejo 2,59 evra, a jih je v embalaži kar 100 gramov manj kot nekoč. Barcaffe Cappuccino Choco je pred kratkim vseboval 180 gramov, stal pa 2,19 evra, trenutno pa je v vrečki le 144 gramov kave, izdelek pa stane 2,17 evra. Za kilogramsko Cedevito pa smo po navedbah inštituta prej plačevali okoli 5,84 evra, zdaj pa za 900 gramov plačujemo 6,59 evra. "Gre za kar 25-odsotno podražitev izdelka," so poudarili.

“Takšno prikrivanje in zavajanje ljudi potiskata še globlje v stisko. Marsikdo na prvi pogled ne opazi, da je v resnici kupil manj izdelka.” je ob tem poudarila članica Inštituta 8. Marec Mojca Lukan.

Težava tudi prikrito nižanje kakovosti izdelkov

Poleg manjšanja količine proizvajalci uporabljajo tudi prikrite podražitvene taktike na račun kakovosti izdelkov. Tudi takšne sporne prakse, pri katerih za enako ceno dobimo manj kakovosten izdelek, so v inštitutu ponazorili s primeri iz prakse. Kot opozarjajo, je denimo DM-ov Bio mandljev napitek prej vseboval sedem odstotkov mandljev, zdaj pa vsebuje le tri odstotke mandljeve paste, cena napitka pa je ob tem ostala ista. V izdelku mokra hrana za odrasle mačke Whiskas pa se je vsebnost mesa in živalskih stranskih proizvodov zmanjšala s 36 na 34 odstotkov, a je cena tudi v tem primeru ostala ista.

Od vlade zahtevajo jasno označevanje sprememb sestavin in količine izdelkov

Zaradi opisanih praks, ki spremljajo že tako prisotno inflacijo in s tem dodatno otežujejo življenja predvsem najranljivejših skupin prebivalcev, so v Inštitutu 8. marec zagnali peticijo, ki jo je v samo nekaj urah podpisalo že skoraj 1500 ljudi.

Inštitut s peticijo vlado poziva, naj sprejme ukrepe, ki bodo proizvajalce in trgovce obvezali k vidnemu označevanju izdelkov, ki jim je bila znižana količina, cena pa se pri tem ni sorazmerno znižala, in izdelkov, ki se jim je znižala kakovost zaradi sprememb sestavin.

Kot so ob tem napovedali na Inštitutu 8. marec, je peticija šele prvi korak prizadevanj v boju proti inflaciji, ki ji bodo v prihodnosti namenjali veliko pozornosti.