Foto: Reuters
Foto: Reuters

Toda zdaj je že jasno, da italijanski davkoplačevalci tega denarja ne bodo videli – kar velja tudi za desetino milijard pomoči preteklih desetletij in za pol milijarde evrov, s katerimi bo država pokrpala lansko izgubo Alitaliine naslednice.

Alitalia je med letom 1974 in predlanskim stečajem stala državo 11 milijard evrov. Tako so izračunali na Observatoriju za javno porabo Katoliške univerze v Milanu. Podjetje je poslovalo z izgubo skoraj vsa leta od začetka 90. let; vmes sta se zgodili dve privatizaciji, a kratke sape.

V zadnjih letih, ko je bila Alitalia že pod komisarsko upravo, je izguba znašala med milijonom evrov in dvema dnevno. Različne vlade so jo krpale s posojili: predzadnje iz leta 2017 v vrednosti 900 milijonov evrov je Evropska komisija predlani razglasila za nezakonito pomoč države.

Bruselj posojilo razglasil za nezakonito

Nazadnje še posojilo 400 milijonov evrov leta 2019 in podoben razplet: na začetku tega tedna ga je Bruselj razglasil za nezakonito, saj Italija ni vnaprej preverila kreditne sposobnosti podjetja, posojila pa ni bilo mogoče razumeti kot namensko za prestrukturiranje poslovanja.

Podjetje ga mora zdaj vrniti z obrestmi "v največji mogoči meri"; a ker je v stečaju, novi prevoznik Ita Airways pa ni pravni naslednik Alitalie, bo – poenostavljeno rečeno – tudi to posojilo za davkoplačevalce izgubljeno.

Toda tudi novo, za pol manjše podjetje je v rdečem. Svoje prvo polno leto poslovanja je Ita Airways, katere materialno premoženje je vredno dobre pol milijarde evrov, po v sredo objavljenih zaključnih računih sklenila s 486 milijoni evrov izgube. Kdo jo bo pokril, je jasno: njen stoodstotni lastnik je država.

Vlada se je sicer že pogodila za odprodajo 40-odstotnega deleža Ite Airways nemški Lufthansi. Posel naj bi opravili do poletja.

Posojilo za Alitalio je bilo nezakonito