Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Predsednik Vseslovenskega združenja malih delničarjev (VZMD) Kristjan Verbič je na novinarski konferenci pojasnil, da so se v zadnjih letih nanje obračali ogorčeni naročniki storitev telekomunikacijskih operaterjev, ki so jih zmotile enostranske spremembe naročniških paketov na mobilno in fiksno telefonijo, televizijo in medmrežje.

V VZMD-ju so ob pregledu stanja ocenili, da slovenski telekomunikacijski operaterji Telekom Slovenije, A1 Slovenija, Telemach in T-2 vzpostavljajo nepoštene pogodbene pogoje v naročniških pogodbah, ki jih sklepajo s potrošniki.

Domen Peperko iz odvetniške pisarne Jereb je opozoril, da so si operaterji v svojih splošnih pogodbenih pogojih pridržali pravico, da lahko enostransko spremenijo naročniške pogodbe, vključno s ceno storitve.

Operaterji se po Peperkovih besedah nepravilno sklicujejo na 129. člen Zakona o elektronskih komunikacijah in so si kot edini pogoj za enostransko spreminjanje cen postavili, da morajo o spremembi naročnike obvestiti in jim v roku 30 dni omogočiti odstop od pogodbe brez odpovednega roka in brez plačila stroškov.

Sodišče EU-ja pa je medtem že razsodilo, da lahko ponudniki storitev, ki s potrošniki sklepajo vnaprej pripravljene pogodbe (tipske pogodbe), enostransko spreminjajo ceno storitve zgolj pod pogojem, da v pogodbi že vnaprej določijo, kakšni so lahko razlogi za spremembo cen in po kakšni metodologiji se bo cena spreminjala.

Pri enostranskem spreminjanju cen morata biti tako že v času sklenitve pogodb upoštevani obe merili, tako pravica do odstopa od pogodbe, ko pride do spremembe, kot jasna predstavite razlogov in metod za spreminjanje cen, je poudaril Peperko. "Stopamo na razmeroma sveže pravno področje, praksa se tu pri nas šele vzpostavlja," je dodal.

V VZMD-ju so prepričani, da je neveljavno vsako zvišanje mesečnih naročnin, izvedeno na podlagi opisanih pogojev. Naročniki naj bi bili zato upravičeni do povrnitve razlike med ceno ob sklenitvi naročniške pogodbe in zvišano ceno ter lahko zahtevajo vse preplačane zneske v zadnjih petih letih.

Odškodnina za vse naročnike telekomunikacijskih storitev

Petra Jereb iz odvetniške pisarne Jereb je pojasnila, da imajo pravico do odškodnine vsi naročniki na mobilno in fiksno telefonijo, televizijo ter internet, ki so bili v zadnjih petih letih deležni zvišanja cen. Kot je povedala, se lahko pridružijo prejemu odškodnine, pri čemer pa ne bodo stranka v postopku, temveč VZMD. Stroškov za naročnike torej ne bo.

Četudi bi se lahko vključili šele v zadnjem koraku, to je pri dvigu odškodnine, ki bo deponirana pri izbranem notarju, si v VZMD-ju želijo, da bi se čim več oškodovancev evidentiralo na njihovi spletni strani, saj bi to dalo dodatno težo primeru, razjasnila bi se tudi slika, koliko jih je in kakšna so oškodovanja. Poleg tega bi bili v tem primeru sproti informirani, je dejala Jereb.

Možnost kolektivne tožbe

Verbič upa na razrešitev spora po mirni poti. Doslej so poslali zunajsodne pozive trem operaterjem, zadnji ga bo dobil še T-2. Stekli so že tudi preliminarni pogovori z operaterji. Če rezultata ne bo, bodo začeli vlagati kolektivne odškodninske tožbe, ki so že pripravljene, je napovedal. Sodni postopek bi po oceni odvetnikov trajal od dve do tri leta.

VZMD terja 200 milijonov evrov, od tega naj bi 91,9 milijona evrov (plus 13,5 milijona evrov zamudnih obresti) odpadlo na Telekom Slovenije; 41,5 milijona evrov (plus 5,5 milijona evrov zamudnih obresti) na A1 in 41,7 milijona evrov (plus 5,5 milijona evrov zamudnih obresti) na Telemach. Za T-2 natančnih izračunov še ni, lahko pa bi bili podobni kot za A1 in Telemach, je razkril Peperko.

Telekom in A1 Slovenija zavračata očitke

"V Telekomu Slovenije pri svojem poslovanju spoštujemo zakonodajo. Prepričani smo, da so očitki VZMD v celoti neutemeljeni," so pojasnili v Telekomu in svoje videnje že predstavili tudi v odgovoru na zunajsodni poziv. "Nadaljnjih dejavnosti oz. drugih podrobnosti ne komentiramo," so še navedli.

Napovedana tožba je neutemeljena, so prepričani tudi v A1 Slovenija, kjer so ocenili še, da je tudi zavajajoča do potrošnikov. Tudi v tem podjetju so svoje argumente že posredovali VZMD-ju.

"Podrobneje pa napovedane tožbe do dejanske vložitve oziroma do zaključka vseh sodnih postopkov ne moremo komentirati," so podobno odgovorili v Telekomu.

V T-2, kjer kot edini od štirih telekomunikacijskih operaterjev še niso prejeli zunajsodnega poziva, so zapisali, da so za zadevo izvedeli šele danes iz medijev. "Poziva s pojasnili ali obrazložitvami vsebine morebitne odškodninske tožbe še nismo prejeli in z njo nismo seznanjeni, zato je tudi ne moremo komentirati," so navedli.