Potujoča razstava Made in: Pripovedi obrti in oblikovanja si zastavlja tudi aktualna vprašanja o produkciji v sodobnem svetu, kot so pomen lokalnega pridobivanja surovin, spodbujanje lokalne proizvodnje, potenciali novih tehnologij pri ohranjanju dediščine in razvoj novih modelov sodelovanja. Foto: MAO
Potujoča razstava Made in: Pripovedi obrti in oblikovanja si zastavlja tudi aktualna vprašanja o produkciji v sodobnem svetu, kot so pomen lokalnega pridobivanja surovin, spodbujanje lokalne proizvodnje, potenciali novih tehnologij pri ohranjanju dediščine in razvoj novih modelov sodelovanja. Foto: MAO

Potujoča razstava, ki jo skupaj organizirata Center za kreativnost (CzK) in Muzej za oblikovanje in arhitekturo Slovenije (MAO), bo jeseni svojo pot nadaljevala v Avstrijo, nato pa obredla še nekaj mest. Made in: Pripovedi obrti in oblikovanja postavlja na ogled predmete, fotografije in zgodbe, povezane z izvorom, zgodovino, materiali, postopki, orodji in tehnikami različnih rokodelskih veščin, ki predstavljajo t. i. arhiv obrti.

Ohranjanje obrti v sodobnem svetu
Dotični arhiv je svojim znanjem in izkušnjami sooblikovalo po 10 obrtnikov iz Slovenije, Hrvaške, Avstrije in Srbije. Izbor obrtnikov je reprezentativen, sodelujoči so bili vključeni na podlagi svojega izjemnega obrtniškega znanja, stopnje ogroženosti svoje obrti, njene prepoznavnosti za območje in geografskega položaja. Arhiv obrti osvetljuje tudi pomen vrednot, ki jih imajo te dejavnosti za prihodnost ter težavnost izgubljanja večine znanj in spretnosti, povezanimi s tradicionalnimi obrtmi.

V različnih formatih in oblikah pa vključenih tudi osem posebnih pripovedi, ki so nastajale na delavnicah ali rezidencah oblikovalcev in obrtnikov v Sloveniji, Avstriji, Srbiji in na Hrvaškem. Na ogled bodo tudi novi projekti, nastali v sodelovanju med več kot 30 obrtniki in 40 oblikovalci iz vse Evrope.

Tkanje novih povezav
Postavitev kurirajo Ivana Borovnjak, Maja Kolar in Koraljka Vlajo s Hrvaške, Maja Vardjan in Cvetka Požar iz Slovenije, Thomas Geisler in Miriam Kathrein iz Avstrije ter Relja Bobić iz Srbije. Kuratorski koncept predstavitve temelji tudi na ideji širitve mednarodne platforme Made in, ki združuje raziskovanje, oblikovanje in dediščino ter spodbuja sodelovanje in izmenjavo znanj med obrtniki in sodobnimi oblikovalci. Posledično so gostitelji razstave vabljeni, da k arhivu prispevajo s kartiranjem lokalnih obrti in z izvajanjem novih povezav med obrtmi in oblikovanjem, so zapisali pri CzK-ju.

Anonimna in nečloveška produkcija
Made in
je besedna zveza, ki neizogibno asociira na današnjo anonimno in do določene mere nečloveško produkcijo v državah Daljnega vzhoda. Poudarja položaj oblikovanja v sedanji, tržno usmerjeni neoliberalni paradigmi kapitalizma, pri tem pa se sklicuje na njegov izvor – rokodelstvo in izdelavo, ki sta bila do vzpona industrializacije neločljiva. Kot še piše v napovedi razstave, si moramo danes, ko smo na robu tehnološke revolucije, znova zastavljati vprašanja o našem fizičnem in virtualnem prostoru. Vprašati se moramo torej, kje nekaj izdelano, kdo je to izdelal, iz česa in za koga je izdelano ter od kod prihaja.

Dvoletno snovanje projekta
Postavitev je nastajala skozi dvoletni proces, v katerem je v okviru širše iniciative Made in sodelovalo šest partnerskih organizacij: hrvaški Muzej za umetnost in obrt ter Oaza, slovenski Muzej za arhitekturo in oblikovanje, avstrijski Werkraum Bregenzerwald ter srbska Nova Iskra in Mikser. V zagrebškem Muzeju za umetnost in obrt je bila na ogled od sredine februarja, v naslednjem letu pa so načrtovani obiski še nekaterih drugih mest po Evropi.

Razstava je v Muzeju za oblikovanje in arhitekturo Slovenije na ogled do 20. septembra.