Orazio Gentileschi: Danaja. Sliko je leta 1621 naročil plemič Giovanni Antonio Sauli, Genova. Foto: Wikipedia
Orazio Gentileschi: Danaja. Sliko je leta 1621 naročil plemič Giovanni Antonio Sauli, Genova. Foto: Wikipedia
Takole je leta 1544 Danajin mit upodobil beneški renesnačni slikar Tizian.
Takole je leta 1544 Danajin mit upodobil beneški renesančni slikar Tizian. Foto: Wikipedia
Rembrandtova Danaja iz okoli leta 1636.
Rembrandtova Danaja iz okoli leta 1636. Foto: Wikipedia

Menda se tako pomemben primer italijanskega baročnega slikarstva na trgu ni pojavil od druge svetovne vojne naprej. Izvrstna priložnost za premožne zbiratelje, ki pa naj se po ocenah dražbene hiše pripravijo, da bodo za sliko odšteli med 25 in 35 milijonov dolarjev (med 23 do 32 milijonov evrov). Slika, ki je bila zadnji dve leti razstavljena v Metropolitanskem muzeju v New Yorku, gre pod dražbeno kladivce 28. januarja.

Napovedana dražba bo ponudila tudi nekaj drugih pomembnih del. Izstopajo Kristusovo kronanje francoskega caravaggista Valentina de Boulogna (okoli 1591-1632), poznanega predvsem po žanrskih delih kvartopircev in prerokovalk, medtem ko pritegnejo njegove sakralne slike manj pozornosti. Sotheby's napoveduje tudi prodajo upodobitve Sv. Martin zdravi obsedenega antwerpenskega slikarja Jacoba Jordaensa (1593-1678). Leta 1630 signirano delo je prvi osnutek za umetnikovo prvo pomembnejše naročilo oltarja za benediktinsko opatijo sv. Martina v Tournaiu. Na seznamu napovedane dražbe najdemo še sliki avstrijskega slikarja Johanna Georga Platzerja (1704-1761) z upodobitvama Posvečenja Salomonovega templja v Jeruzalemu in Titovo uničenje Herodovega templja.

Zapeljivec Zevs v podobi zlatega dežja
Vendar je osrednji fokus na Gentileschijevi Danaji. Slika je ena od treh del, ki jih je pri slikarju leta 1621 naročil plemič Giovanni Antonio Sauli. Že v renesansi priljubljena zgodba Ovidovih Metamorfoz – ena najbolj znamenitih upodobitev motivike je Tizianova Danaja, ki je tudi pomembna postaja v razvoju ležečega akta – je bila tudi v baroku prikladen izgovor za slikanje podobe erotičnega naboja. Zgodba je v resnici ena od številnih Zevsovih ljubezenskih zgodb in pripoveduje o hčeri argoškega kralja, Danaji, ki jo oče, da bi preprečil prerokbo, po kateri naj bi ga njegov vnuk ubil, zapre v bronast stolp, kjer se ne bi mogla zaljubiti. Zevs se je zato k Danaji pretihotapil s podobno zvijačo, kot je skušal ničkolikokrat pretentati Hero. K Danaji je prišel v obliki zlatega dežja, Danaja je kasneje rodila Perzeja, njen oče pa ju je oba zaprl v lesen zaboj in ju vrgel v morje. Naplavilo ju je na otok Seripos, kjer so ju rešili ribiči, Danaja se je poročila s kraljem Polidektom, Perzej pa je stopil svoji junaški poti naproti.

Oče najpomembnejše slikarke 17. stoletja
Slikar Orazio Gentileschi se pri upodobitvi motivike drži tradicionalne ikonografije: na zleknjeno Danajo pada dež zlatnikov, zraven pa Kupid napoveduje Zevsov prihod. Orazio je bil oče enako znamenite umetnice Artemesie Gentileschi, ki je sledila njegovim stopinjam in se v zgodovino umetnosti zapisala kot najslavnejša slikarka 17. stoletja in prva ženska članica firenške Akademije.

Ameriška režiserka Pamela Romanowsky je napovedano dražbo tako pomembnega dela, kot je Gentileschijeva Danaja, pospremila s kratkim filmskim poklonom pomembni baročni umetnini.