Mehanski lev je dolg dva in visok dober meter. Foto: APF
Mehanski lev je dolg dva in visok dober meter. Foto: APF

Leonardo je bil, poleg vsega drugega, George Lucas svojega časa. Njegovi posebni učinki so bili nekaj neverjetnega.

Skice za mehanskega leva
Ohranile so se grobe skice in opisi iz druge roke - vemo torej, da levi so obstajali - natančnega da Vincijevega opisa, kako je deloval, pa nimamo. Foto: APF
Tega leva si je Leonardo zamislil za zmagovito vkorakanje francoskega kralja Ludvika XII v Milano. Lahko se je dvignil na zadnje noge, ni pa še mogel hoditi. Njegov prsni koš se je odprl in iz njega so se usule lilije.
Avtoportret Leonarda da Vincija
Da Vincijevi zapiski o znanosti in tehniki obsegajo okoli 13 tisoč strani zapiskov in risb. Sam je naredil načrt za robota, več načrtov za letalne naprave (med njimi helikopter za štiri osebe in lahko jadralno letalo). Beležke omenjajo tudi številne izume na vojaškem področju - naredil je načrte za strojnico, tank, kasetne bombe ... Tu so še načrti za kroglični ležaj, podmornico, zobnike in avtomobil na vzmetni pogon.

Legendarna mehanska pošast, ki v teoriji že skoraj petsto let fascinira tako inženirje kot umetnostne zgodovinarje, je v Franciji zaživela v treh dimenzijah. To je grivast, niti ne preveč grozeč lev v skoraj naravni velikosti, ki lahko hodi, premika glavo, odpre gobec in pomaha z repom. Original je leta 1517 oblikoval izumitelj, ki je pozneje zaslovel kot arhitekt, a je bil tudi znanstvenik, matematik, anatom in botanik - Leonardo da Vinci.

Leonardo je skušal s svojo zamislijo zabavati francoskega kralja (in obenem dokazati svoje obvladovanje mehanike): v 16. stoletju je tak podvig pomenil vrhunec tehnologije in je bil (z današnje perspektive) približno tristo let pred svojim časom.

Čeprav je da Vinci zapustil le grobe skice, jih je utelesil v Benetkah rojeni, zdaj pa v Franciji živeči oblikovalec avtomatov Renato Boaretto. Lev bo v okviru razstave o vezeh med Leonardom in Francijo do 31. januarja naslednjega leta na ogled v gradu Château du Clos Lucé v Amboisu. Prav tam, ob reki Loari, je veliki umetnik namreč preživel zadnja tri leta svojega življenja.

Tematski park o renesančnih izumiteljih
Upravitelj gradu François Saint Bris ne skriva svojih načrtov, da bi posestvo spremenil v nekakšen tematski park, ki ne bi bil posvečen le da Vinciju, ampak izjemnim dosežkom renesanse v širšem pomenu, od Shakespearja do Machiavellija. Izdelavo leva je naročil, da bi z njim nazorno pokazal vsestranskost Da Vincijeve ustvarjalnosti. "Leonardo je bil, poleg vsega drugega, George Lucas svojega časa. Njegovi posebni učinki so bili nekaj neverjetnega."

Saint Brisova prizadevanja so vsekakor obrodila sadove: beneška Galleria dell'Accademia je dvoru tokrat prvič posodila štiri umetnikove skice, ki so tam nastale. Družbo jim delajo reprodukcije najbolj znanih Leonardovih načrtov, ki so del britanske Kraljeve zbirke, tudi skica kraljeve rezidence v Amboisu, ki jo je Italijan lahko videl s svojega okna.

Francoski kralj François I. je dal Leonarda leta 1516 v Francijo pripeljati ne le za dvornega slikarja, filozofa in arhitekta; bil je tudi "mécanicien", inženir. Postarani italijanski mojster je dobil letno plačo 700 zlatih kron in Château du Clos Lucé, kjer naj bi "razmišljal, delal in sanjal", kot se je glasilo kraljevo naročilo.

Zamislil si je cel mehanski trop
Poročila o Leonardovih mehanskih levih iz tistega časa si nekoliko nasprotujejo, a zdi se, da je oblikoval vsaj tri. Okrog leta 1509 si je zamislil enega za zmagovito vkorakanje (prejšnjega) francoskega kralja, Ludvika XII., v Milano. Lahko se je dvignil na zadnje noge, ni pa še mogel hoditi. naslednji lev, ki je nastal, tik preden se je Leonardo preselil v Clos Lucé, pa je že samostojno hodil in premikal glavo. Pokazali so ga Françoisu I., ko je ta leta 1515 obiskal Lyons. Ko je kralj stopil proti levu in se ga dotaknil s svojim mečem, mu je lesena zver ponudila lilije, simbol francoske države.

Če ne bi bilo leva, Mona Liza danes ne bi visela v Louvru
In prav ta lev je morda spremenil tok zgodovine: kralj je bil nad njim tako navdušen, da je naslednje leto umetnika povabil v Francijo. Da Vinci je prispel, tako priča zgodovina, na muli, in s seboj pritovoril nekaj svojih slik, med drugim Mono Lizo, ki je v Franciji ostala do danes.

Njegov najkompleksnejši tehnološki dosežek
Toda zverina, ki jo je sestavil Renato Boaretto, temelji na skicah za tretjega leva iz leta 1517. Čeprav so se je do danes ohranili celotni zvezki njegovih skic - vključno z načrti za mehanskega viteza -, nimamo nobenega opisa, kako naj bi hodeči lev - hodil. "Strašna ironija je, da v Leonardovih rokopisih ni niti besede o njegovem najzahtevnejšem izumu. Predstavljajte si: lev, ki hodi. To je bil vrhunec tehnologije!", se navdušuje Carlo Pedretti, specialist za da Vincija in eden od avtorjev razstave.

Boaretto se je tako moral opirati tudi na druge Leonardove skice, denimo na študije, kako izboljšati mehanizem ure. "Največji izziv je bil, priti v umetnikovo glavo in razmišljati, kot bi razmišljal on - na podlagi tehnologije, ki jo je poznal, in drugih stvari, ki jih je počel v tistem času."

Revolucionarna uporaba nihala
Največja težava, ki jo je moral premostiti Leonardo, je bila najbrž to, kako v težko konstrukcijo (imela je kakšnih 50 ali 60 kilogramov) vgraditi dovolj močan motor, da bi lahko hodila in še premikala glavo in rep. Po Boarettovih sklepih je Leonardo zadrego rešil s kompleksno mrežo vzvodov, škripcev, koles, nihal in osi. Širša uporaba nihala je značilna šele za naslednje, 17. stoletje, os, ki je pomagala premikati levje noge, pa je bila dokončno razvita šele konec 18. in v 19. stoletju.

Od mrtvih vstalega leva se navije z ročico, ki jo ima v posebni kamrici na desnem boku. Eno navijanje pomeni približno deset korakov, obrat repa, obrat glave in razkrite čekane. Vsakič, ko hočejo obiskovalci videti "kraljevo predstavo", jim ustreže eden izmed uslužbencev gradu.

Leonardo je bil, poleg vsega drugega, George Lucas svojega časa. Njegovi posebni učinki so bili nekaj neverjetnega.