Robert Waltl, direktor Mini teatra, in Denis Petrovčič, arhitekt, sta skupaj z okoliškimi stanovalci in Mestno občino Ljubljana zasnovala Kulturno četrt Križevniška. Foto: Flickr, jaime.silva
Robert Waltl, direktor Mini teatra, in Denis Petrovčič, arhitekt, sta skupaj z okoliškimi stanovalci in Mestno občino Ljubljana zasnovala Kulturno četrt Križevniška. Foto: Flickr, jaime.silva
križevniška ulica
Mini teater je kulturno četrt na Križevniški ulici (označena na zemljevidu) pričel oživljati s projektom, posvečenim Tomažu Šalamunu. Pod vodstvom režiserja Ivice Buljana so izvedli enkraten dogodek in na različnih lokacijah, od privatnih dvorišč in atrijev do lokala, galerije in cerkve Marije Pomočnice, uprizorili delček Šalamunovega življenja in dela. Foto: Google Maps
Prostorož
V tujini je uporaba različnih javnih površin bolj razširjena kot pri nas. Ena od skupin, ki z intervencijami skuša ustvariti skupen prostor, prijeten za druženje in zadrževanje, je kolektiv ProstoRož, ki je leta 2007 postavil tudi instalacijo na Trgu francoske revolucije pred Križankami. Foto: BoBo

Projekt ambientalno-urbane intervencije sta zasnovala skupaj z drugimi ustvarjalci, stanovalci Križevniške ter ob podpori Mestne občine Ljubljana. Kot je za STA povedal direktor in umetniški vodja Mini teatra Waltl, so si že od trenutka, ko so se preselili na Križevniško ulico, želeli povezati z ljudmi, ki na tem območju stanujejo ali ustvarjajo. Navdih za križevniško kulturno četrt so dobili pri skupnostih v newyorških ulicah.
Urbana oprema in živahno dogajanje
V sklopu projekta so naredili seznam pomembnih ljudi, ki so nekdaj ustvarjali na Križevniški, na ulico pa so postavili male likovne instalacije, označevalne table in napise, zelenje in cvetje ter klopi za branje in druženje. Pri zagonskih sredstvih za nakup ter najem urbane opreme in instalacij jim je na pomoč priskočila ljubljanska občina, medtem ko so umetniki, ki ustvarjajo na tem koncu mesta, prispevali program.
Kulturno četrt je 30. avgusta odprl performans Jaz, po katerem se lahko imenuje Ljubljana v režiji Ivice Buljana, s katerim so počastili pesnika Tomaža Šalamuna, potekal pa je na različnih lokacijah okoli Križevniške ulice. Doslej so v okviru kulturne četrti potekale še ustvarjalne delavnice in predstave Mini poletja ter Festivala črk, sledijo pa branja poezije in proze ter manjši koncerti. Za 2. oktober Waltl napoveduje srednjeveški dan v Ljubljani, ki bo eden večjih projektov kulturne četrti, kmalu pa bodo pripravili tudi spoznavni večer za vse, ki ustvarjajo na Križevniški.
Postopna širitev
V prihodnosti se nameravajo po Waltlovih besedah povezati v širšo kulturno četrt, ki bi vključevala vse kulturne in znanstvene ustanove, ki delujejo vse do Dvornega trga, vključno s Slovensko akademijo znanosti in umetnosti (SAZU) in Mestnim muzejem. Upa, da se bodo kmalu povezali s Srednjo šolo za oblikovanje, ki lahko po njegovem mnenju prinese dodatne sveže ideje.

Pri projektu, ki je nastal pod umetniškim in izvedbenim vodstvom Mini teatra, sodelujejo še druge kulturne ustanove: Zavod za kiparstvo, Galerija Photon, Galerija Squot, Tiskarska delavnica TipoRenesansa, KUD C3 in Mestni muzej ter ponudniki gostinskih storitev (restavracija Shamballa, gostilna Pod skalco in restavracija Vitez). V tej ulici danes živi in ustvarja več intelektualcev in umetnikov, med njimi tudi skladatelja Urban Koder in Aldo Kumar.

Pestra zgodovina Križevniške
Križevniška ulica, ki se je nekdaj imenovala Ribiška, je ena najstarejših ulic v Ljubljani. Na njej so imeli med letoma 1167 in 1200 svojo postojanko templjarji, nato so jih zamenjali križniki. Plemiška rodbina Spanheimov, ki je v Ljubljani v 12. stoletju ustvarila upravno središče svojih posesti na Kranjskem, je tu sezidala redovno cerkev Marije Pomočnice, ob njej pa redovno hišo z bolnišnico in šolo za vzgojo revnih otrok.
Na Križevniški so nekoč živeli, ustvarjali ali se vsaj začasno ustavili številni kulturniki, med njimi pesnik Srečko Kosovel, dramatik Matej Bor in režiser Ciril Debevec. Tu je prebivala družina pravnika in mecena Blaža Crobatha, očeta pesnice Luize Pesjakove, pri katerem je med drugim delal tudi France Prešeren. Crobathov "ljubljanski salon" je bil zbirališče slovensko in slovansko prepričanih izobražencev.