Neskončna vijugasta klop, ki se ovija okoli terase. Arhitekturo je Gaudí želel prilagoditi fiziologiji človeškega telesa. Značilna je tudi  okrasitev z barvnimi razbitimi keramičnimi ploščicami. Je Gaudí ideje za svoje projekte res preizkušal na vrtovih psihiatrične bolnišnice, kjer so jih izdelovali bolnišnični pacienti? Foto: BoBo
Neskončna vijugasta klop, ki se ovija okoli terase. Arhitekturo je Gaudí želel prilagoditi fiziologiji človeškega telesa. Značilna je tudi okrasitev z barvnimi razbitimi keramičnimi ploščicami. Je Gaudí ideje za svoje projekte res preizkušal na vrtovih psihiatrične bolnišnice, kjer so jih izdelovali bolnišnični pacienti? Foto: BoBo

Območje bolnišnice Sant Boi v južnem predelu Barcelone je namreč nabito s konstrukcijami in oblikami v Gaudíjevem slogu. Med njimi najdemo tudi Gaudíjevo specifično klop, podobno klopi v parku Güell, tlakovano z lomljenimi ploščicami v za Gaudíja tipičnem slogu. Relativna nedodelanost konstrukcij na vrtu psihiatrične bolnišnice je raziskovalce do zdaj napeljevala na misel, da so bila dela kopije, ki so nastale kot del umetnostne terapije.
Sant Boi: telesna dejavnost in umetnostna terapija
Bolnišnica Sant Boi, ki jo je ustanovil zdravnik Antoni Pujadas leta 1854, je bila namreč prva bolnišnica v Španiji, ki duševnih bolezni ni obravnavala kot božje kazni ali demonske obsedenosti. Pujadas je zagovarjal zdravljenje s pomočjo telesne dejavnosti, predvsem fizičnega dela, z umetnostno terapijo pa se je seznanil prek francoskega psihiatra in enega prvih zagovornikov umetnostne terapije Augusta Marieja, ki je tudi redno objavljal v časopisu bolnišnice Sant Boi.
Preizkus za Gaudíjeve nenavadne ideje
V nedavni raziskavi arhitekt David Agulló in geolog Daniel Barbé razkrivata, da so dela v bolnišničnem vrtu nastala pred Gaudíjevimi značilnimi stavbami in so tako v resnici prototipi za njegove ideje in načrte, s katerimi se je ukvarjal v tistem času za park Güell, Sagrado Familio in bližnjo cerkev Colònia Güell.

Psihiatrični bolniki kot obrtniki in rokodelci

Raziskovalci ugotavljajo, da je klop v bolnišničnem vrtu iz leta 1912, medtem ko je bila tista v parku Güell narejena dve leti pozneje. Dodajajo še, da je bilo delo slabo izvedeno zato, ker so bili Gaudíjevi delavci bolnišnični pacienti. Najti je mogoče še eno povezavo med arhitektom in bolnišnico - Gaudíjev pokrovitelj Eusebi Güell je bil z vodstvom bolnišnice tesno povezan in je nekoč, med izbruhom kolere v bolnišnici, tudi namenil eno izmed svojih hiš za izolacijsko zaklonišče.
Eksperimentalna previdnost
Revolucionarni Gaudíjevi načrti pač niso bili kar tako. Da bi preizkusil svojo konstrukcijsko teorijo, je naredil na glavo postavljen model Sagrade Familie, nato pa praktičen preizkus izvedel z gradnjo cerkve Colònia Güell. "Brez tega prvega poskusa si ne bi nikoli drznil uporabiti načrta za pravo Sagrado Familio," je nekoč rekel Gaudi. Kaže, da se je za številne načrte testiranje začelo še pred tem, kot eksperiment tako v arhitekturi kot na polju psihiatrije, v vrtovih bolnišnice Sant Boi.