Vidmarjeva življenjska zgodba obsega čas začetka 20. stoletja v avstro-ogrski monarhiji, prvo svetovno vojno z ruskim ujetništvom in oktobrsko revolucijo, propad dveh velikih cesarstev, ustanovitev Jugoslavije, vznik fašizma in nacizma, drugo svetovno vojno z razpadom kolonializma in velikih imperijev ter hkrati s temi zgodovinskimi prevrati najusodnejša in najbolj dramatična leta v zgodovini slovenskega naroda: okupacijo Jugoslavije, osvobodilno vojno, revolucijo in dokončno osvoboditev. Foto: MMC RTV SLO
Vidmarjeva življenjska zgodba obsega čas začetka 20. stoletja v avstro-ogrski monarhiji, prvo svetovno vojno z ruskim ujetništvom in oktobrsko revolucijo, propad dveh velikih cesarstev, ustanovitev Jugoslavije, vznik fašizma in nacizma, drugo svetovno vojno z razpadom kolonializma in velikih imperijev ter hkrati s temi zgodovinskimi prevrati najusodnejša in najbolj dramatična leta v zgodovini slovenskega naroda: okupacijo Jugoslavije, osvobodilno vojno, revolucijo in dokončno osvoboditev. Foto: MMC RTV SLO
Na Cesti 27. aprila 51, kjer je bila leta 1941 ustanovljena Osvobodilna fronta, je Vidmar živel od leta 1929 pa do vojne. Foto: BOBO

Boj za vero? Če imam vero, jo pač imam in nihče mi je ne more vzeti. Zakaj naj bi se tedaj boril zanjo? Imam jo. Če jo hočem uveljaviti, jo bom skušal s prepričevanjem in še učinkoviteje z vedenjem in ravnanjem. Kdor pa se bori za svojo vero z nasiljem, se popolnoma očitno ne bori zanjo, temveč za nekaj drugega. Morda za njen privilegirani položaj ali pa za položaj in privilegije tistih, ki jo imajo v zakupu, za njihovo oblast. Boj za oblast je edini smisel vsega tega cerkvenega početja!

1968 v: J. V.: O izdanem nauku, Dnevniki
Miklavž Komelj
Miklavž Komelj je opozoril na Vidmarjevo kompleksno osebnost. Bil je zelo kontemplativen - v nekem obdobju si je želel pisati kar v samostanu Pleterje -, hkrati pa je bil vedno v središču dogajanja. Foto: BoBo

V sredo, ko je minilo 20 let od Vidmarjeve smrti, so o njem spregovorili njegova hči Živa Vidmar, prijateljica Zora Konjajeva in pesnik Miklavž Komelj.

Izhodišče za pogovor v Modrijanovi knjigarni je dajala knjiga Moj obraz, zbirka zapisov, ki jih je iz očetove književne zapuščine oblikovala Živa Vidmar. V knjigi, ki je lani izšla pri založbi Modrijan, so zbrane osebne izpovedi, ki so bile objavljene v delih Srečanje z zgodovino, Obrazi, Sile časa in Slovensko pismo.

Sebe ni potiskal v ospredje
Vidmar je v knjigi Obrazi, v kateri je ustvaril portrete nekaterih svojih sodobnikov, zapisal, da je v njej obraz pisca slabo razviden, "kar pa najbrž le ni posebna škoda". Knjiga Moj obraz je zato, tako Vidmarjeva, nekakšno dopolnilo, ki naj ponudi vpogled v vsestransko osebnost njenega očeta.

Vidmar je imel več strasti, poleg kulture je bila to gotovo tudi družbena angažiranost. Sodelovanje pri OF in samostojna država sta bila osrednji moto njegovega življenja, je dejala Vidmarjeva, ki je ob tem opozorila tudi na nekatere plati očetove osebnosti, ki so še vedno ovite v skrivnost. V njegovem pisanju so ženski liki vedno zabrisani, razpisal se je le o pesnici in prevajalki Lili Novy, zapis o mami pa je le začel, a ga je potem prečrtal.

Politično ga je izoblikoval NOB
Josip Vidmar, ki se je rodil še v Avstro-Ogrski, umrl pa že v samostojni Sloveniji, je prešel več razvojnih faz, od tolstojanstva do goethejevstva, toda njegovo osrednje obdobje je bil čas NOB. V komunizmu, tako Vidmarjeva, je oče videl edino možnost za napredek, OF pa je razumel kot "resnično čudo", ki nima primerjave niti v veliko večjih narodih.

Iz tega časa, natančneje z osvobojenega ozemlja Bele krajine, se Vidmarja, "Saše", spominja tudi zdravnica Zora Konjajeva. "Leto 1944 je bilo najbolj strašno, a hkrati najlepše v mojem življenju. Vsi smo bili enaki, vodila nas je skupna misel, da se borimo za svobodo," je dejala Konjajeva. Ta se Vidmarja spominja kot fanatičnega občudovalca lepote, ki je lahko ure in ure strastno razglabljal o umetnosti. Na svojega moža, Rusa, je bila pozneje kar malo ljubosumna, saj se ji ni uspelo vključiti v poglobljene razprave o Dostojevskem in Čehovu.

Splet nasprotij
Miklavž Komelj
je opozoril na Vidmarjevo kompleksno osebnost. Bil je zelo kontemplativen - v nekem obdobju si je želel pisati kar v samostanu Pleterje -, hkrati pa je bil vedno v središču dogajanja.

Vidmar je med modernisti veljal za konservativnega, toda hkrati je bil povezan z začetki avantgarde, saj je z Antonom Podbevškom in Marijem Kogojem ustanovil tudi revijo Trije labodi. Toda to nikakor ne pomeni, da Vidmar v svoji misli ni bil konsistenten, vse to kaže le na širino njegovega duha, je dejal Komelj.

Spomini na Vidmarja so segli tudi do njegovega velikega daru za prerokovanje, o katerem pa je Konjajeva v šali malo podvomila: "Meni je napovedal strašno, nasilno smrt!"

Vsi so se strinjali, vključno z občinstvom, da je Vidmarja zaradi njegove pronicljivosti vredno brati vedno znova, priporočljiv bi bil tudi za aktualne politike. "Morda ga bodo brali takrat, ko bodo po njem poimenovali cesto. Bleiweisovo že imamo," je sklenila Vidmarjeva.

Josip Vidmar je bil kritik, prevajalec, dramaturg in politik. Med njegova najbolj znana dela sodijo Srečanje z zgodovino, Literarni eseji, Slovenske razprave, Obrazi, Esej o lepoti in Mrtvaški ples.

Boj za vero? Če imam vero, jo pač imam in nihče mi je ne more vzeti. Zakaj naj bi se tedaj boril zanjo? Imam jo. Če jo hočem uveljaviti, jo bom skušal s prepričevanjem in še učinkoviteje z vedenjem in ravnanjem. Kdor pa se bori za svojo vero z nasiljem, se popolnoma očitno ne bori zanjo, temveč za nekaj drugega. Morda za njen privilegirani položaj ali pa za položaj in privilegije tistih, ki jo imajo v zakupu, za njihovo oblast. Boj za oblast je edini smisel vsega tega cerkvenega početja!

1968 v: J. V.: O izdanem nauku, Dnevniki