Osrednja figura slike sta bodisi Apolon bodisi Himen, ki ju obdajajo številne figure, med drugim Herkul in dva kupida. Gre za iluzionistično upodobljeno skupino mitoloških oseb, ki se elipsasto razporejene pnejo proti nebu. Foto:
Osrednja figura slike sta bodisi Apolon bodisi Himen, ki ju obdajajo številne figure, med drugim Herkul in dva kupida. Gre za iluzionistično upodobljeno skupino mitoloških oseb, ki se elipsasto razporejene pnejo proti nebu. Foto:
Tintoretto, Raj, Doževa palača
Slikar, ki se ga pogosto omenja kot zadnjega velikega umetnika italijanske renesanse, je v slikarstvo prinesel dramatiko, ki jo je pozneje še stopnjeval barok, dal poudarek svetlobi in uporabljal hladnejšo manieristično barvno lestvico.
Tintoretto
Umetnost Tintoretta (1518-1594) zaznamujejo dinamičnost in skoraj razpršene kompozicije, kjer ima trenutni postopek imaginacije prednost pred postopkom intelekta. Foto: Wikipedia

Nedolgo nazaj so restavrirali sliko beneškega poznorenesančnega mojstra Tintoretta in jo očiščeno umazanije, ki se je na delu nabirala v dolgih stoletjih, prvič predstavili javnosti. Gre za sliko, ki je bila leta 1981 zapuščena hiši Kingston Lacy v Dorsetu. Leta 1849 jo je namreč v Benetkah kupil William Bankes, eden najbolj lakomnih gospodov viktorijanske Anglije, in z njo dopolnil svojo precej zavidanja vredno zbirko. Slika, ki je nastala v 60. letih 16. stoletja, je sodila gotovo med najveličastnejše primerke zbirke, danes pa se strokovnjaki ukvarjajo predvsem z njeno ikonografijo.
Izkazalo se je, da naslov slike Apolon in muze ni ustrezen, saj bi moralo biti v tem primeru devet alegorij umetnosti in znanosti, pa je vsega skupaj zgolj sedem figur. Da je stvar še bolj zapletena, pa je tu še nekaj nepojasnjenih predmetov, kot na primer kocka s petimi pikami, in škatla, skleda in zvonik pod Apolonovimi nogami. Trenutno nosi slika zasilni naslov Apolon (ali Himen - bog zakonske zveze in svatbe) krona pesnika in mu predaja soprogo, a umetnostni zgodovinarji tudi s to razlago niso povsem zadovoljni. Zato se je sklad odločil, da poišče pri pojasnjevanju Tintorettove ikonografije pomoč pri javnosti.
Christine Sitwell iz britanskega Nacionalnega sklada, je povedala, da je slika šele po razkritju pravih barv zares zasijala. "Prisoten je simbolizem, ki so ga v 16. stoletju v Italiji prepoznali tako zlahka, kot danes prepoznamo znak Coca Cole. To znanje smo do danes izgubili in zato nas begajo nekateri vsebinski detajli, zato vabimo ljudi, da si ogledajo sliko in nam zaupajo svoje teorije."

Eden od največjih slikarjev (pozno)renesančnih Benetk
Po njenih besedah je slika posebnega pomena tudi zato, ker je večina Tintorettovih del še vedno v Benetkah, zelo redko pa jih najdemo v zasebnih zbirkah. Kuratorka sklada Alastair Laing prav tako poudarja, da gre za izjemno pomembno delo, saj so bili Tizian, Veronese in Tintoretto trije veliki osrednji mojstri sredine 16. Stoletja v Benetkah.
Ko se združita Tizianova paleta in Michelangelova risba
Bankes, znan raziskovalec, egiptolog in pustolovec, ki je živel v izgnanstvu, je svoje številne nakupe poslal nazaj v Kingston Lacy z natančnimi navodilom, kam naj jih obesijo. Strasten zbiratelj pa naj bi tu in tam skrivoma obiskoval dom in si ogledal svoje pridobitve. Restavracija, ki so se je lotili po vseh teh letih, je še dokončno potrdila, da gre za delo beneškega slikarja, ki je v svojem slikarstvu težil k združenju Tizianove barve in Michelangelove risbe.