Razmik financiranja med posameznimi festivali je zelo velik. Festival Sajeta iz javne malhe prejme 4.000 evrov, medtem ko Borštnikovemu srečanju mesto in država skupaj namenita 320.000 evrov. Foto: BoBo
Razmik financiranja med posameznimi festivali je zelo velik. Festival Sajeta iz javne malhe prejme 4.000 evrov, medtem ko Borštnikovemu srečanju mesto in država skupaj namenita 320.000 evrov. Foto: BoBo
Liffe
Vodja filmskega programa v CD-ju Simon Popek je težavo prepoznal v tem, da tudi lokalno uspešni festivali, kot je Liffe, ne morejo doseči večje regionalne, kaj šele mednarodne prepoznavnosti. Foto: BoBo
Festival slovenskega filma
Večkrat je bila omenjena možnost piramidalnega rangiranja festivalov po pomembnosti, kar bi vplivalo tudi na njihovo financiranje. Foto: FSF
Uršula Cetinski
Po besedah predsednice NSK-ja Uršule Cetinski so člani sveta prepričani, da bodo v novem osnutku Nacionalnega programa za kulturo (NPK), ki ga pripravlja minister Tone Peršak, svoje mesto našli tudi festivali. Foto: BoBo

Po besedah predsednice NSK-ja Uršule Cetinski so dali ministrstvu, ki pripravlja nov osnutek, pobudo, naj pripravi seznam slovenskih umetniških festivalov in podatke o njihovem sofinanciranju, ki bodo izhodišče za register slovenskih festivalov, na podlagi katerega bi lahko zasnovali nacionalno festivalsko politiko.

Manjši festivali velikokrat prepuščeni usmeritvam županov
Kot je na seji, ki je potekala v Klubu Cankarjevega doma (CD), dejal direktor ustanove Imago Sloveniae Janoš Kern, bi bilo treba festivalom priznati pomembno vlogo pri ustvarjanju lokalnega kulturnega okolja. Opomnil je, da so manjši festivali velikokrat prepuščeni tudi usmeritvam županov posameznih mest in nimajo dovolj jasnih smernic razvoja, čemur je več sogovornikov pritrdilo.

Težave, s katerimi se srečujejo organizatorji festivala, so tudi razpisi, ki drug drugega izključujejo in so popolnoma zbirokratizirani. Umetniška vodja festivala Mesto žensk Teja Reba je izpostavila zagato, da se lahko njihov transdisciplinarni festival v financiranje prijavi zgolj na eno področje, evropska sredstva pa po zniževanju financiranja v kulturi nevladnikom odžirajo tudi javni zavodi.

Vodja filmskega programa v CD-ju Simon Popek je med drugim opozoril, da tudi lokalno uspešni festivali, kakršen je Liffe, ne morejo doseči večje regionalne, kaj šele mednarodne prepoznavnosti. Ne dojemajo se kot pomemben lokalni ali nacionalni projekt.

Festivale je treba najprej evalvirati
Med rešitvami se je večkrat omenila možnost piramidalnega rangiranja festivalov po pomembnosti, kar bi vplivalo tudi na njihovo financiranje. Članica NSK-ja Jadranka Plut je prepričana, da morajo to napraviti skupaj, razvrstitev pa bo morala temeljiti na jasnih merilih in evalvacijah.

Kulturna politika naj bo usmerjena k realnim rešitvam
Tako gostje kot nekateri predstavniki sveta so na seji pozvali, naj bo v novem NPK-ju kulturna politika usmerjena k realnim rešitvam. Kern in Alma R. Selimović sta poudarila, da naj kulturna produkcija izhaja iz potreb določenega okolja. Lokalne politike prevečkrat slonijo na zahtevah po privabljanju čim več občinstva, ne pa na ponujanju čim bolj kakovostnih programov.

Umetniški festivali del lokalne kulturne ponudbe
Na seji so se pogovarjali tudi o tem, kako so umetniški festivali uvrščeni v nacionalne in lokalne strategije za turizem. Članica NSK-ja Andreja Rihter je poudarila, da so umetniški festivali del lokalne kulturne ponudbe in bi morali biti zato prisotni pri oblikovanju lokalnega kulturnega in dediščinskega turizma. Pohvalila je ljubljansko strategijo.

Po besedah Petre Ložar iz sektorja za vladno komuniciranje že pripravljajo strategijo promocije kulturnega turizma. Prav tako na tem področju sodelujejo s Slovensko turistično organizacijo (STO). Ta je za svojo osrednjo temo v letih 2018 in 2019 izbrala kulturo. V prihodnjem letu naj bi izbrali tudi nekaj slovenskih kulturnih ambasadorjev. Predstavnica STO-ja je potrdila, da pripravljajo akcijski načrt, kako tržiti kulturni turizem, že zdaj pa kulturo vključujejo v svoje promocijske koledarje.