Neredko tudi jasnejši ali pa manj usoden kontekst. Skozi humorno optiko je svet zagotovo bolj razumljiv, predvsem pa manj usoden.

Kot zdravnik je Slavko Grum zelo dobro poznal psihoanalizo, takrat novo področje psihiatrije, ki poudarja nezavedno plast človeškega življenja, to pa je pomembno vplivalo na njegovo umetniško delo. Foto: Knjižnica Litija
Kot zdravnik je Slavko Grum zelo dobro poznal psihoanalizo, takrat novo področje psihiatrije, ki poudarja nezavedno plast človeškega življenja, to pa je pomembno vplivalo na njegovo umetniško delo. Foto: Knjižnica Litija

Zato bi si plemenita komedija, ki nastavi tudi jedke bodice, večkrat zaslužila prostor v družbi, pa tudi radijskem etru. A zadnji teden letošnjega septembra vendarle prinaša novo slušno komedijo Ujeti trenutek, s katero počasi programsko krajino radijskih iger preveša v jesensko barviti oktober.

Slavko Grum v slušnem omnibusu
Ponedeljkova radijska igra Josipina na Arsu je igrani omnibus po črticah Slavka Gruma.

Za radio je leta 1972 zgodbe priredil France Uršič.

Ko se želi ujeti trenutek na poroki
Na zadnji septembrski torek v letošnjem letu je v terminu radijske igre na Prvem našla svoje mesto premiera nove igre, komedije Ujeti trenutek po dramski predlogi Nike Švab. Na nekem hotelskem vrtu v središču Maribora se je zgodila poroka, zdaj pa se družini ženina in neveste pripravljata še na fotografiranje. Obsesivno-kompulzivna nevesta se na vse pretege trudi, da bi bila poročna fotografija ujeti trenutek popolnosti, ki bo do smrti krasil spalnico novoporočencev. Vendar pa se svatom nikakor ne uspe uglasiti s temi nevestinimi željami in pričakovanji. Še več. Trk dveh družin v čakanju na fotografa spodbudi in razpre hudo patologijo medosebnih odnosov, pa tudi travm.

Komedija se v takšnem razpoloženju gostí vse do nepričakovanega konca. Režiser igre je Klemen Markovčič, v osrednji vlogi neveste pa Mateja Pucko.

Igro, posneto junija 2023, je zrežiral Klemen Markovčič. Glasbeno obliko je zasnovala Darja Hlavka Godina, jezikovno podobo Metka Damjan, zvočno sliko pa tonski mojster Urban Gruden.

Markovčič je k sodelovanju povabil tudi nekaj igralcev, ki jih redkeje slišimo v radijskem etru nacionalnega radia, sicer pa oblikoval samosvojo, značajsko raznovrstno in interpretativno močno paleto glasov. Osrednjo vlogo neveste je oblikovala Mateja Pucko, njenega ženina pa Petja Labović. Z vlogo ženinove mame oziroma tašče se je spopadla Maša Žilavec, z vlogo njene hčerke oziroma svakinje pa Pia Zemljič. Nevestina oče in mama sta Dario Varga in Zvezdana Mlakar, preudarna priča in edina prava razumevajoča zaveznica pa Tina Vrbnjak.

Ujeti trenutek: Maša Žilavec, Dario Varga, Petja Labović, Mateja Pucko, Pia Zemljič, Zvezdana Mlakar, Tina Vrbnjak. Foto: Adrian Pregelj / RTV Slovenija
Ujeti trenutek: Maša Žilavec, Dario Varga, Petja Labović, Mateja Pucko, Pia Zemljič, Zvezdana Mlakar, Tina Vrbnjak. Foto: Adrian Pregelj / RTV Slovenija
Karel Čapek  se je spoznal na arheologijo, preučeval je glasbo staroselskih narodov, zbiral stara vina, bil odličen poznavalec preprog in rož, dobro pa je poznal tudi filozofijo, ki jo je študiral v Pragi, Berlinu in Parizu. Foto: Radio Koper
Karel Čapek se je spoznal na arheologijo, preučeval je glasbo staroselskih narodov, zbiral stara vina, bil odličen poznavalec preprog in rož, dobro pa je poznal tudi filozofijo, ki jo je študiral v Pragi, Berlinu in Parizu. Foto: Radio Koper

Duhovita satira na človeško lahkovernost
V srednem terminu kratke radijske igre na Arsu se sklepa septembrski Cikel kratkih radijskih iger Karla Čapka. Slavni češki humorist je z delom Skrivnostna pisava, po katerem je nastala radijska igra, oblikoval duhovito satiro na človeško lahkovernost.

Igro iz leta 1992 je zrežiral Igor Likar.

Ko apetit po oblasti narekuje dejanja in moč ne izbira sredstev
V četrtkovem terminu radijske igre na Arsu se sklepa cikel Cankar v radijski igri. Cankarjeva drama iz leta 1901 razkriva anatomijo zločina in zločinca. V središču je namreč povzpetnik Kantor, ki v nenasitnem apetitu po oblasti in moči ne izbira sredstev. Če mu ne uspe z manipulacijo in lobiranjem, preprosto uporabi silo in stori umor. Brezvestno si podreja vso Betajnovo, sicer Cankarjevo metaforo za slovensko družbo, pri čemer mu prav to okolje s svojo podredljivostjo, strahom in spoštovanjem, pa tudi pomočjo pravosodne in cerkvene oblasti, tlakuje pot do zmage.

Igro iz leta 2016 je za radio priredil in zrežiral Jože Valentič, v osrednji vlogi Kantorja pa nastopa Borut Veselko.

Pamet in Butalci
V soboto na Prvem se v terminu kratke radijske igre sklepa še en septembrski Cikel pripovednih miniatur Butalci. Tokrat o tem, kako so si Butalci omislili pamet … Pa naj se sliši še tako nenavadno.

Pripoveduje Matej Zemljič.

Vse igre so še mesec dni po predvajanju v radijskem etru na voljo na zahtevo na spletnih straneh Prvega, Arsa ali pa na RTV 365.

Spored radijskih iger od 25. do 30. septembra 2023

Ponedeljek, 25. september
Radijska igra 22.05 (Ars)
Slavko Grum, Franc Uršič: Josipina (drama)

Torek, 26. september
Radijska igra 21.05 (Prvi)
Nika Švab: ujeti trenutek (komedija) – premiera

Sreda, 27. september
Cikel kratkih radijskih iger Karla Čapka
Kratka radijska igra 13.05 (Ars)
Karel Čapek, Mirče Šušmel: Skrivnostna pisava (komedija)

Četrtek, 28. september
Cankar v radijski igri
Radijska igra 22.05 (Ars)
Ivan Cankar, Jože Valentič: Kralj na Betajnovi (drama)

Sobota, 30. september
Cikel kratkih pripovednih miniatur
Kratka radijska igra 22.40 (Prvi)
Fran Milčinski: Butalci 5 – Kako so si Butalci omislili pamet (satira)