Umberto Galimberti se je rodil v Monzi leta 1942. Študiral je filozofijo, antropologijo in psihologijo, najprej v Italiji in nato v Nemčiji. Je avtor številnih izvirnih znanstvenih in poljudnoznanstvenih del, prevodov in strokovnih objav v različnih italijanskih medijih. Foto: Cankarjev dom
Umberto Galimberti se je rodil v Monzi leta 1942. Študiral je filozofijo, antropologijo in psihologijo, najprej v Italiji in nato v Nemčiji. Je avtor številnih izvirnih znanstvenih in poljudnoznanstvenih del, prevodov in strokovnih objav v različnih italijanskih medijih. Foto: Cankarjev dom

Filozofija Umberta Galimbertija temelji na predpostavki, da filozof ne živi v trdnjavi znanja, racionalnosti in logike, ampak sredi življenja neke skupnosti, človek med ljudmi, ki mu znanje, racionalnost in logika ne onemogočajo, ampak šele dovoljujejo, da se sooča z realnostjo svojega časa.

Miti našega časa
V delu Miti našega časa obravnava pojave sodobne družbe, ki so izgubili vsakršno razsežnost arhaične pripovedi in s tem postali samoumevni, dogmatski – aksiomi 21. stoletja. Tehnika, rast, napredek, mediji, lepota, moda, mladost, psihoterapija, varnost: to so teme, ki jih človek vsrkava po načelu samoumevnosti, brez razmisleka, brez interpretacije, brez posredniške vloge, ki so jo nekoč imele mitološke pripovedi. Foto: Založba Modrijan

Galimberti, nekdanji predstojnik oddelka beneške univerze in redni član Mednarodnega združenja analitičnih psihologov, sodi med najpomembnejše italijanske filozofe. Obe njegovi v slovenščino prevedeni deli, Grozljivi gost: nihilizem in mladi ter Miti našega časa, sta bili že večkrat ponatisnjeni. S Slovenijo, ki jo redno obiskuje, ga povezujejo tudi osebne vezi.

Plima nihilizma med mladimi tudi pri nas
Še pred desetletjem je veljalo, da sta bili brezciljnost in prostodušnost med mladimi doma predvsem na Zahodu, vendar je plima nihilizma v zadnjih letih zalila tudi slovensko družbo. Nihilizem, ki ga bralcu predstavlja Galimberti, je razumljiv, dosegljiv in s tem še veliko bolj grozeč. Ni literarni konstrukt, ni filozofska smer; je nekaj otipljivega, množičnega, nekaj, kar celotni generaciji zamegljuje pogled v prihodnost.

"Ali je ta sindrom resnično značilen samo za mlade ali pa se v času, ko smo iz obdobja zadovoljevanja osnovnih potreb prestopili v čas iskanja sreče kot vrhovne vrednote, z izgubo osmišljenosti lastnih življenj spopadamo vsi? To bo le izhodišče našega novega srečanja z Umbertom Galimbertijem, priljubljenim, a neizprosnim analitikom časa, v katerem Evropejci požiramo sami sebe, ker se nismo pripravljeni odreči ničemur.

Kakšen je odnos med spreminjajočo se osebno moralo in zapovedmi etosa? In ali je krščanstvo, ki je dalo vsebino in obliko zahodnemu svetu, čeprav gre po Galimbertijevih besedah za "religijo izpraznjenih nebes", res postalo le servis za mnenjske sodbe o intimnih odločitvah posameznika?" so vprašanja, ki jih je organizator zastavil za izhodišče pogovora.

Neenotna filozofska šola brez pravega imena
Galimberti je eden najvidnejših predstavnikov filozofske šole, ki se je precej neenotno razvila v drugi polovici 20. stoletja, tako da pravzaprav nima nekega enotnega imena. Gre za miselni tok, ki se tesno navezuje na psihologijo, delno tudi na antropologijo in religiologijo. Zanj je značilna filozofska obravnava tem, ki jih ponuja analitična psihologija s C. G. Jungom, antična filozofija - predvsem s Platonom - in tiste smeri antropologije in religiologije, ki se ukvarjajo z arhaičnimi religijami in miti.

Človek Umberta Galimbertija je celota, ne le seštevek organov ali kontrapozicija duha in telesa. Temu človeku razpira filozof, ki ni več le akademik, ampak tudi in predvsem učitelj, pomočnik ali vodnik, nove perspektive: sakralnost telesa, cikličnost časa, življenjskost simbolov.

Pogovor z Umbertom Galimbertijem, ki ga bo vodil Janko Petrovec, bo drevi ob 19. uri v Linhartovi dvorani Cankarjevega doma.

Filozofija Umberta Galimbertija temelji na predpostavki, da filozof ne živi v trdnjavi znanja, racionalnosti in logike, ampak sredi življenja neke skupnosti, človek med ljudmi, ki mu znanje, racionalnost in logika ne onemogočajo, ampak šele dovoljujejo, da se sooča z realnostjo svojega časa.

Umberto Galimberti v Cankarjevem domu
Umberto Galimberti v Cankarjevem domu