Festival Ljubljana bo Izraelski filharmonični orkester pod vodstvom Zubina Mehte gostil 24. avgusta. Foto: BoBo
Festival Ljubljana bo Izraelski filharmonični orkester pod vodstvom Zubina Mehte gostil 24. avgusta. Foto: BoBo

Umetnosti ne moremo razumeti kot neke abstraktne prakse, ker je vedno ujeta v institucijo. Izraelski filharmonični orkester je na primer institucija, ki se definitivno identificira z državo Izrael in njenimi politikami okupacije.

Organizatorka okrogle mize Nika Kovač
Protest leta 2014
Gibanje za pravice Palestincev BDS Slovenija in zavod Nur sta pred letom dni organizirala tudi protest v podporo Palestini, ki je potekal na Kongresnem trgu. Foto: BoBo

Bojkotirati umetnika, kot je Zubin Mehta, ne le, da je strašno, ampak tudi neproduktivno.

Judovski kulturni center Ljubljana

Osrednje sporočilo okrogle mize, na kateri so sodelovali Nada Pretnar, Anej Korsika, Jože Vogrinc in Kristina Božič, je bilo, da je umetnost treba vselej razumeti v določenem družbenem kontekstu.

Organizatorka dogodka Nika Kovač je povedala, da je bila ključna misel okrogle mize, da se umetnost s časom spreminja, kar pomeni, da jo je zato treba vselej razumeti znotraj nekega družbenega konteksta. Kot primer je navedla, da so izraelski filharmoniki igrali vojakom v času bombardiranja Gaze, zato da bi jih spodbujali, in dodala, da se nikoli niso dejansko izrekli proti sami okupaciji.

"Je umetnost lahko nadzgodovinska?"
"Prišli smo do zaključka, da vedno obstaja kontekst, v katerem je umetnost izvajana, ta pa je vezan na realne pogoje in dejstva okoli nas," je povedala Kovačeva. Do oktobra, ko naj bi v državnem zboru znova razpravljali o priznanju Palestine, bodo po njenih besedah zagotovo še potekale akcije v podporo tej državi.

Proti gostovanju Izraelskih filharmonikov na ljubljanskem festivalu se je prvo javno opredelilo gibanje BDS Slovenija, del globalne civilnodružbene kampanje BDS. Gibanje se zavzema za bojkot, dezinvesticije in sankcije proti Izraelu, dokler ne bo začel spoštovati pravic Palestincev. Njihov poziv k bojkotu je med drugimi podprla tudi Študentska organizacija Univerze na Primorskem (ŠOUP).

Merilo festivalske izbire je kakovost
"Pot do reševanja konfliktov je dialog. In prav kultura in umetnost sta tisti, ki pripomoreta k dialogu," so zapisali na festivalu in ob tem navedli primer orkestra West-Eastern Divan, ki sta ga leta 1999 ustanovila slavni dirigent Daniel Barenboim izraelskih korenin in akademik Edward Said palestinskih korenin, da bi promoviral zamisel o dobrih odnosih med Izraelci in Palestinci oziroma o utiranju poti k pravičnemu in miroljubnemu reševanju konfliktov.

Na Festivalu Ljubljana so pred časom poudarili, da so kulturna institucija, ki umetnike izbira in vabi zaradi njihove kakovosti. Zato očitek Izraelskemu filharmoničnemu orkestru, ki velja za enega najboljših na svetu, da se ni izrekel proti lastni državi, težko razumejo.

"Bojkot je v nasprotju s svobodo umetniškega ustvarjanja"
V Judovskem kulturnem centru Ljubljana menijo, da ideja bojkota umetnikov iz Izraela dosega vse večje absurde. Po njihovem mnenju zasebni ali skupinski bojkoti niso način za izražanje nestrinjanja z uradno izraelsko politiko: "Bojkoti so nesprejemljivi v samem svojem bistvu, saj neposredno delujejo proti svobodi umetniškega izražanja, v resničnosti pa se najbolj dotikajo prav najbolj odprtih in najprogresivnejših članov družbe, kakršni so umetniki. Bojkotirati umetnika, kot je Zubin Mehta, ne le, da je strašno, ampak tudi neproduktivno."

Predstavniki kulturnega centra opominjajo, da je organizirana akcija BDS-ja nastala ob gostovanju izraelskih filharmonikov, ne prej, verjetno je ne bo niti pozneje. "Obenem taisti akterji niso sposobni prepotrebnega dialoga o državnosti Palestine in s tem tudi vsaj približni umiritvi razmer, ki škodijo predvsem civilnemu prebivalstvu," so zapisali v izjavi za javnost in dodali, da v BDS-ju selektivno obravnavajo kršenje človekovih pravic in molčijo ob Kitajski, Siriji in Severni Koreji.

"Kritike izraelske politike ni mogoče uporabiti kot krinko za sistematično preganjanje tistih, ki imajo različne poglede, ali pa samo zato, ker so Judje. Podobni protesti protiizraelskega gibanja BSD po Evropi v zadnjem letu so bili iskra, ki je zanetila val antisemitizma in sprožila številne napade na Jude in njihovo lastnino po vsej Evropi," so še zapisali v kulturnem centru.

Umetnosti ne moremo razumeti kot neke abstraktne prakse, ker je vedno ujeta v institucijo. Izraelski filharmonični orkester je na primer institucija, ki se definitivno identificira z državo Izrael in njenimi politikami okupacije.

Organizatorka okrogle mize Nika Kovač

Bojkotirati umetnika, kot je Zubin Mehta, ne le, da je strašno, ampak tudi neproduktivno.

Judovski kulturni center Ljubljana
Politika in umetnost: pred nastopom izraelskih filharmonikov
Politika in umetnost: pred nastopom izraelskih filharmonikov