Haneke v Belem traku secira vaško življenje v predvojni Nemčiji, da bi pokazal, kako malo je potrebno, da človeška zloba visoko dvigne svojo glavo. Foto: EPA
Haneke v Belem traku secira vaško življenje v predvojni Nemčiji, da bi pokazal, kako malo je potrebno, da človeška zloba visoko dvigne svojo glavo. Foto: EPA

"Generacijo v začetku 20. stoletja sta vzgajala država in vera, danes mladino vzgajajo mediji in razmere se niso izboljšale. Mlade tudi v estetskem smislu vzgaja TV, posledice pa so katastrofalne," je prepričan Haneke. "Mladi so prepričani, da se da z denarjem rešiti vse."

Smo se iz zgodovine česa naučili?
Film Beli trak, ki ga bomo naslednji mesec v Ljubljani lahko videli v okviru festivala Liffe (obenem pa tudi retrospektivo njegovih zgodnjih, televizijskih filmov iz sedemdesetih let), se vrti okrog nenavadnih nezgod v šolskem in cerkvenem zboru v letih 1913/14. Represivna vzgoja v tistih letih je po Hanekejevem mnenju vplivala na to, da je pozneje nacionalsocializem padel na plodna tla. "Nacifašistična preteklost je bila v Nemčiji že zdavnaj predelana. To pa ne velja za Avstrijo. V tem smislu smo mojstri, kadar gre za to, da nekaj skrijemo."

V filmu, ki je nastajal več kot deset let, predstavi skupino vaških otrok, ki absolutno ponotranjijo vrednostni sistem, ki jim ga vtepajo v glavo. "Če načelu ali idealu, naj bo političnemu ali religioznemu, podelimo položaj absolutnega, postane nečloveški in vodi v terorizem."

Še ena kritika Berlusconija
Hanekejevi filmi od nekdaj načenjajo teme nesrečnih posameznikov. Ti verjamejo tistim, ki jim obljubljajo lepše življenje in jih spravljajo v skušnjavo. "To je kanček tistega, kar počne italijanski premier Silvio Berlusconi. Ne morem razumeti, kako ima lahko še vedno tako veliko privržencev," je italijanskega voditelja okrcal Haneke. To je še en primer priznanega umetnika, ki je v zadnjem času obisk italije izkoristil za udrihanje po Berlusconiju: portugalski Nobelovec Jose Saramago ga je nedavno obtožil, da teži k ponovni vzpostavitvi fašizma.