Festival bo 7. novembra začela indijsko obarvana dogodivščina, grenko-sladka komedija v značilnem slogu Wesa Andersona, Darjeeling ekspres. Foto: Liffe
Festival bo 7. novembra začela indijsko obarvana dogodivščina, grenko-sladka komedija v značilnem slogu Wesa Andersona, Darjeeling ekspres. Foto: Liffe
4 meseci, 3 tedni in 2 dneva
V Ljubljano prihaja tudi prvi romunski film, ki je kdaj dobil zlato palmo v Cannesu. 4 meseci, 3 tedni in 2 dneva je drama o vsakdanjih ponižanjih posameznika v boju za preživetje v družbi, ki jo je obvladovala tajna služba Securitate. Foto: Liffe
V dolini smrti (In the Valley Of Elah)
Mike Deerfield le nekaj dni po vrnitvi iz Iraka, kjer je sodeloval v operacijah ameriške vojske, nenadoma in brez sledu izgine - to je izhodišče V dolini smrti, novega filma Paula Haggisa, ki je za Usodno nesrečo pred dvema letoma dobil oskarja za najboljši film. Foto: Liffe
Poredne gimnazijke
V rubriki Ekstravaganca se ponavadi znajdejo kakšni južnoazijski eksoti - letos so to Poredne gimnazijke, čudaška in utopična slika moderne Koreje. Foto: Liffe
Še vedno lepotica
Belle toujours Portugalca De Oliveire bo prikazana v dvojčku z vzorom in obenem nadaljevanjem filma Lepotica dneva Luisa Buñuela. Foto: Liffe
Instalacija ljubezni
Edini slovenski igrani celovečerec na letošnjem Liffu: Instalacija ljubezni. Foto: Liffe

Festival bo v polnoletnost zakorakal pod taktirko novega programskega vodje: Jelko Stergel je na čelu Liffa v 18. letu zamenjal priznani filmski kritik Simon Popek. Med 7. in 21. novembrom se bo v že tradicionalnih ljubljanskih dvoranah (Cankarjevem domu, Kinodvoru, Kinoteki ter v kinematografih Vič in Komuna), letos pa prvič tudi v mariborskem Koloseju, odvrtelo sto različnih filmov.

Ogrodje ostaja nespremenjeno
Drastičnih sprememb v zasnovi festivala se Popek ni lotil - "okostje", kot se je sam izrazil, ostaja enako -, vseeno pa so nekatere sekcije doživele manjšo prevetritev. Poudarek bo od zdaj predvsem na predstavitvah nacionalnih kinematografij in osvetlitvah posameznih avtorskih opusov. Po Popkovem mnenju "ne dovolj profilirana" sekcija Obzorij se tako letos umika dvema novima - Kraljem in kraljicam (ta bo namenjena filmom starejših, že znanih avtorjev) ter Panorami svetovnega filma (za velike režiserje, ki so že mednarodno priznani, niso pa še prerasli v 'inštitucijo'). V slednji sekciji sta se znašla tudi edina slovenska prispevka na letošnjem Liffu: v Portorožu predstavljeni celovečerec Maje Weiss, Instalacija ljubezni, in dokumentarec v Sloveniji živečega Nemca Petra Braetza, Človeška ribica.

Pomežik Buñuelu
Med Kralji in kraljicami se je znašel še en zanimiv dvojček: film kultnega portugalskega režiserja Manuela de Oliveire, Še vedno lepotica (Belle Toujuors), bodo predvajali "v paketu" z nadrealistično mojstrovino, po kateri se je avtor zgledoval, Lepotico dneva (Belle de jour) Luisa Buñuela.

Občinstvo bo imelo letos težjo nalogo
Nagrade bodo še naprej podeljevali v štirih kategorijah: nagrado vodomec za najboljši prvi oziroma drugi celovečerni film bo dobil eden izmed 12 filmov v Perspektivah, podelili bodo kritiško nagrado FIPRESCI, nagrado Amnesty International in zlati kolut, to je nagrada občinstva. Edina sprememba je, da letos za nagrado občinstva ne pridejo v poštev le filmi iz ene same sekcije, ampak vsi, ki za slovensko distribucijo še niso bili odkupljeni (torej kakšnih 50).

Konec skrivnostno izginjajočih Predpremier
Za hip se velja pomuditi pri sekciji Predpremier, ki je zaradi izbora "mainstream" filmov ponavadi tudi najbolj obiskana, a je bila do zdaj bolj "ohlapno" zasnovana. Marsikdo, ki predpremier na Liffu načrtno ni hodil gledat, češ da jih bo že še ujel v rednem sporedu, je bil razočaran, saj se kar nekaj obljubljenih filmov nato nikoli ni pojavilo (v tem pogledu je bilo najbolj "črno" lansko leto, ko je od 18 predpremier nato redno distribucijo dočakalo le osem filmov).

Tega je letos menda konec, obljublja Popek, mi pa poudarjamo dramo Darjeeling ekspres (režiser: Wes Anderson), s katero se bo festival tudi začel, literarno obarvana Lady Chatterley (režiser: Pascal Ferran) in Ljubljena Jane (o Jane Austen, režiser: Julian Jarrod) in na provokativno dramo o iraški vojni in njenih posledicah, V dolini smrti, pod katero se je podpisal oskarjevec izpred dveh let, Paul Haggis. Med predpremierami sta "skrita" tudi zabavni športni dokumentarec Zidane: portret 21. stoletja in odvetniška drama o boju z vestjo, Michael Clayton z Georgeem Clooneyjem na čelu.

Zmagoviti Romuni in alternativna Amerika
Fokus je letos posvečen dvema sklopoma: prvi je Zmagoviti novi romunski film, na katerega so organizatorji še posebej ponosni, saj novemu romunskemu filmu, ki v zadnjih letih ugledne nagrade pobira kot za stavo, celostnega pregleda ni posvetil še noben evropski filmski festival. Med sedmimi predvajanimi filmi bo tudi najnovejši dobitnik canske zlate palme, 4 meseci, 3 tedni in 2 dneva (režiser: Cristian Mungiu) in v Karlovih Varih nagrajena tragikomedija Sanje o Kaliforniji (režiser: Cristian Nemescu).

Drugi del Fokusa je sekcija Zares neodvisni ameriški film, ki naj bi se razlikoval od že krepko skomercializiranega "neodvisnega" filma, katerega največji zagovornik počasi postaja Redfordov festival Sundance. No, za "zares" neodvisnega je Popek letos med drugim izbral v Ameriki zelo kontroverzen psevdodokumentarec o zoofiliji ZOO (režiser: Robinson Devor) in woodyallenovsko nevrotični film Zasvojen sem s seksom.

Sekcija Ekstravaganca, ki je namenjena predvsem izrazito žanrskim ali kočljivim tematikam, letos ne bo tako izrazito "azijska" kot prejšnja leta. Hongkonškemu Izgnancu, južnokorejskim Porednim gimnazijkam in japonski Slavi filmarju! se bosta pridružila tudi kanadski film Ožigosani možgani! in ameriški poklon seksploatacijskim filmom Viva. Več o posameznih filmih in celotni spored boste našli na spletni strani festivala.

Ana Jurc