Tomaž Lavrič ni 'le' verjetno najboljši in najplodnejši risar na Slovenskem, je tudi pronicljiv opazovalec družbe in aktualnega dogajanja. Foto: Facebook/Fan club Tomaža Lavriča
Tomaž Lavrič ni 'le' verjetno najboljši in najplodnejši risar na Slovenskem, je tudi pronicljiv opazovalec družbe in aktualnega dogajanja. Foto: Facebook/Fan club Tomaža Lavriča
Tomaž Lavrič se v filmu ne pokaže. Kot se pošali eden od Moravčevih sogovornikov v mozaiku, ki sestavlja dokumentarec, se pač 'obnaša kot rockzvezda'. Foto: Kino Šiška
Izhodišče pripovedi je srečanje petintridesetletnega Krta s sošolcem Majkom, s katerim obujata spomine na dijaške punkerske dni, kar je glavna zgodba albuma. Foto: Založba

V Katedrali Kina Šiška je bila v sredo projekcija dokumentarnega filma Državljan Diareja ali Kdo je Tomaž Lavrič? v režiji Dušana Moravca. Premiero je doživel na letošnjem Festivalu slovenskega filma v Portorožu.

"Ali je Josip Visarjonovič? Lovro Matič? TBC ali Ton Ton? Je stripar, stihoklepec, deloholik, karikaturist in/ali anarhist? Ljubitelj piva? Ljudomrznež? Egoist? Kameleon ali šizofrena oseba? Absolutni genij ali deloholik?"

Družbeni fenomen
Odgovore na ta vprašanja išče dokumentarni film o enem najplodnejših, najbolj humornih in nadvse pronicljivih avtorjev na Slovenskem, čigar portret skušajo sestaviti številni sogovorniki – sodelavci z Mladine, poznavalci stripa, sociologi, umetniki, pa tudi ljubitelji njegovega dela. Po mnenju Moravca in še marsikoga drugega je Tomaž Lavrič najboljši slovenski risar. Brez prave konkurence.

"Končno je nekdo vse skupaj, ikoni in njune sledilce, zbral na istem mestu, v gibljivih slikah, ki fenomen Tomaža Lavriča (po besedah Igorja Vidmarja »Da Vincija slovenske grafične literature«) in Diareje (»Twitterja pred Twitterjem«, kot ugotavlja Robert Botteri) predstavijo v njuni fascinantni razvejanosti in celovitosti," je ob premieri filma v Mladini zapisal Max Modic.

Deloholik
A o Lavriču, ki ga v filmu ne vidimo (no, vidimo njegove roke med ustvarjanjem), še največ pove njegov vizualni opus, ki ga sestavlja na tisoče političnih karikatur, naslovnic in ilustracij za revijo Mladina, pa recimo Rdeči alarm, "prva klasika naše moderne stripovske literature po Magna Purgi", neprecenljive Bosanske basni, preroška Evropa, politični triler Sokol in golobica, zabavni Ekstremni športi, fantastični Lomm ter še mnogo, mnogo drugega.

Tomaž Lavrič (1964), znan tudi pod psevdonimom TBC, je na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani je študiral slikarstvo. Profesionalno se ukvarja z ilustracijo, politično karikaturo in stripom, je dolgoletni stalni sodelavec Mladine in "najmočnejša blagovna znamka te revije", kot v filmu pove njihov kreativni direktor. Lavričevi stripi redno izhajajo v tujini, tudi na frankofonskem območju, ki velja za pravo striparsko meko.

Kultni Rdeči alarm
Njegovo najširše prepoznavno delo je satirična pasica Diareja, ki izhaja v Mladini od leta 1988. Zbrana dela Diareje je leta 2003 izdala Mladina v zajetni knjigi s 560 stranmi. Njegov najbolj cenjeni stripovski album pa je nedvomno Rdeči alarm, ki je dosegel kultni status. Gre za hommage ljubljanski pankovski sceni zgodnjih 80. let, pesmi iz stripa so glasbeno podobo po Lavričevem besedilu dali neopunkerji Racija.

Scenaristka: Lora Power, snemalec: Matjaž Mrak , montažer: Jurij Moškon, avtor glasbe: Iztok Turk, režiser: Dušan Moravec.

Državljan Diareja, ujet na filmu
Državljan Diareja, ujet na filmu