Letošnji festival bo odprl film Slab dan v Black Rocku v režiji Johna Sturgesa (1955). Foto: Festival Kurja polt
Letošnji festival bo odprl film Slab dan v Black Rocku v režiji Johna Sturgesa (1955). Foto: Festival Kurja polt

Na festivalu, ki ga organizirata Kinodvor in Slovenska kinoteka, bodo tudi tokrat na ogled tako klasike iz preteklosti kot sodobni presežki. Hkrati bo osvetljen žanrski film Bližnjega vzhoda, za ljubitelje žanrskega filma bodo znova na ogled različne zvrsti.

Več kot le nadgradnja filma noir
Sklop Retrospektiva letos prinaša podrobnejšo predstavitev filma soleil, ki se sicer zgleduje po klasičnih filmih noir, a je več kot le njegova nadgradnja. Termin film soleil je vzpostavil ameriški kritik in kolumnist D. K. Holm leta 2005, vendar se to pimenovanje ni zares prijelo in tako je film soleil ostal manj znani potomec filma noir.

"Če so tradicionalni film noir noč in sence, sta film soleil svetloba in sonce. (...) Če je noir New York, je soleil Los Angeles. (...) Če je v noirju denar moralni kompas, indic izprijenosti, je v soleilu pohlep nekaj dobrega, nekaj, kar deluje. (...) Če je noir mesto, je soleil podeželje, toda 'slabo' podeželje naperjenih vil, vročice, sumničavosti in prašne prsti, kjer se sanje končajo," je zapisal Holm ter dodal, da se je ta novi žanr razvil v 60. in 70. letih preteklega stoletja. Kot je zapisal Marcel Štefančič jr. v zadnji izdaji Ekran, "film soleil vzame tisto, kar je bilo tipično za film noir, njegove temeljne elemente – 'in prižge luč'. Sence meče le še sonce."

Prizor iz iranskega filma Prihaja zmaj! (2016). Foto: Festival Kurja polt
Prizor iz iranskega filma Prihaja zmaj! (2016). Foto: Festival Kurja polt

Snovalka festivala programa in producentka Maša Peče pa je sporočila, da so "naše predstave o kriminalki in trilerju (tako kot grozljivki) morda preveč neločljivo povezane s temo. Ali pa mračne plati človeške eksistence, ki napaja imaginarij žanrskega filma, raje ne bi videli pri belem dnevu. Pa jo poglejmo!" Retrospektiva zajema šest filmov, vključno z zgodnjim filmom soleil, ki prepleta značilnosti vesterna, in filma noir Slabim dnevom v Black Rocku (1955) in mojstrovino velikana ameriške seksploatacije Russa Meyerja Daj, mucka, ubij, ubij (1965).

Slab dan v Black Rocku za začetek in Pregon brez usmiljenja za konec
Na ogled bodo tudi predhodniki žanra, kot je križanec vesterna, in filma noir Slab dan v Black Rocku Johna Sturgesa (1955), ki bo odprl letošnji festival. Na ogled pa bodo tudi že bolj tipični primerki, na primer apokaliptična južnjaška gotika Pregon brez usmiljenja Arthurja Penna (1966), ki bo sklenil 9. Kurjo polt.

Na festivalu bodo v okviru programa Fokus gostili avstrijskega filmarja, multimedijskega umetnika in kuratorja Norberta Pfaffenbichlerja, ki velja za eksperimentalista z močno žanrsko žilico. Na ogled bo tako njegov najnovejši film 2551.01 iz leta 2021, ki ga je navdahnil Chaplinov prvi celovečerec Deček. Ogledati si bo mogoče tudi film Sel iz senc iz leta 2013, ki je posvečen zvezdniku nemih grozljivk, znanemu kot "mož tisočerih obrazov" Lon Chaney. Igralcu se bodo prav tako poklonili s kultno mojstrovino Toda Browninga Neznani (1927), projekcijo pa bosta z živo glasbo pospremili Polona Janežič in Jelena Ždrale.

Prizor iz filma Ljubica, ne boš verjela (2021). Foto: Festival Kurja polt
Prizor iz filma Ljubica, ne boš verjela (2021). Foto: Festival Kurja polt

Sklop Sodobni bo poleg filma 2551.01 prinesel tudi lanski senegalski akcijski triler Saloum in kazahstansko horor komedija Ljubica, ne boš verjela in Nori Bog, ki ga je legendarni ameriški mojster posebnih učinkov Phil Tippett ročno ustvarjal več kot 30 let. Sekcija Kino Ekran je tokrat posvečena kinematografiji Bližnjega vzhoda. Na ogled bosta iranski film Prihaja zmaj! (2016) in libanonski Manivelle – Poslednji dnevi jutrišnjega človeka (2017). V sodelovanju z revijo Ekran organizirajo pogovor o obeh filmih in o razvoju žanrskega filma na Bližnjem vzhodu.

100 let neme grozljivke Čarovnica
Poleg žanrov bodo na festivalu znova obudili tudi nekatere pozabljene filme in filmske raritete. Sladokusci si bodo v sklopu Posebnih projekcij tokrat lahko ogledali nemi film Čarovnico (1922) Benjamina Christensena, ki ga bosta ob 100-letnici te grozljivke na novo oživila glasbenika Elvis Homan in Boštjan Simon. Na ogled bo pol stoletja izgubljen in nedavno restavriran Zabaviščni park (1973), po naročilu luteranske cerkve posneta agitka v režiji očeta sodobne grozljivke Georgea Romera.

Ob že tradicionalnih delavnicah bo potekala tudi 5. Konferenca kultnega filma, na kateri bosta v živo predavala Kate Egan in Johnny Walker, strokovnjaka na področju grozljivk z Univerze Northumbria v Newcastlu v Angliji.

Na odprtju festivala v Kinodvoru bodo drevi ob 21. uri premierno prikazali svež festivalski napovednik, ki bo objavljen tudi na spletu: