Observacijski dokumentarec je režiserka s kosovskim direktorjem fotografije Latifom Hasollijem v obdobju petih let snemala v Albaniji. Foto: Neda Milanova
Observacijski dokumentarec je režiserka s kosovskim direktorjem fotografije Latifom Hasollijem v obdobju petih let snemala v Albaniji. Foto: Neda Milanova

Festival dokumentarnega filma, ki poteka v Bolgariji, se končuje danes. V ponedeljek so na njem prvič podelili nagrado, katere cilj je spodbujanje mladih režiserk na področju dokumentarnega filma, so sporočili s Slovenskega filmskega centra (SFC).

Žirijo so sestavljali urednica časopisa Dnevnik.bg Velislava Popova, producent Wolfgang Knöpfler in direktorica fotografije Tanya Haurylchyk. Svojo odločitev so povzeli z naslednjimi besedami: "Nagrada žirije gre premišljeno ustvarjenemu in koncipiranemu dokumentarnemu filmu, ki ga zaznamuje močan režiserkin pečat. Režiserki vselej uspe držati fokus na jedru koncepta in sočasno vzdrževati ravnovesje ter trdno držati glavno nit zgodbe, polne stranskih likov, ne da bi jo za trenutek izgubila."

Ženski lik govori jasno skozi svoj molk
Žirija je navdušena nad sposobnostjo režiserke, da lahko pove tako veliko, s tako malo besedami – večinoma skozi delikaten vizualni slog. Vsi protagonisti so prikazani na premišljen način. Vloga ženskega lika je predstavljena rahločutno, a odločno. "V družbi, kjer dominirajo moški, ženski lik govori jasno skozi svoj molk in ima na koncu glavno besedo v zgodbi," še piše v utemeljitvi.

Sprava in maščevanje v albanskem kanonu

Film pripoveduje zgodbo o poskusu sprave med dvema družinama v odmaknjenem albanskem visokogorju, v katerem je bilo po večletnem sporu umorjeno 18-letno dekle. Čeprav je morilec – očetov bratranec – v zaporu, pa se dekletov oče spoprijema s pritiski tako tradicionalnega okolja kot sodobnega mediatorja iz prestolnice; morilčevi družini kot kristjan naj bi ne samo odpustil, temveč se z njo spravil – v skladu z zdaj že napol pozabljenim kanonom, albanskim plemenskim zakonom, ki je od družine žrtve zahteval ali maščevanje ali spravo.

V tekmovalnem programu je bilo prikazanih devet filmov, med drugim filmi, kot so Zemlja je modra kot pomaranča režiserke Iryn Tsilyk in Pokrajine upora režiserke Marte Popivoda, ki je pred nekaj tedni prejela srce Sarajeva za najboljši dokumentarni film.

Marija Zidar s članoma žirije. Foto: Neda Milanova
Marija Zidar s članoma žirije. Foto: Neda Milanova

To je že četrta nagrada, ki jo je prejel film v preteklih tednih; na festivalu Makedox je prejel posebno omembo, ki jo festival podeljuje za najboljši prvenec ali drugi film, na Tiff Oda nagrado za najboljši celovečerni dokumentarni film in na Dokufest Prizren glavno nagrado za najboljši film v sekciji Balkan Dox.

Slovenska premiera: DokuDoc v Mariboru
V Sloveniji bo film premierno predstavljen na festivalu dokumentarnega filma DokuDoc v Mariboru, in sicer v soboto ob 20. uri.

Sad dela umetnikov iz štirih držav
Celovečerec Odpuščanje je nastal pod okriljem produkcijske hiše Vertigo (producent je Danijel Hočevar, pridružena producentka Katja Lenarčič), s kosovskimi, srbskimi in črnogorskimi koproducenti in drugimi podporniki. Koproducent filma je tudi RTV Slovenija.

Kot montažer je pri njem sodeloval Uroš Maksimović, somontažerka je bila Mariana Kozakova, za zvok so skrbeli Miloš Drobnjaković, Julij Zornik in Jovo Kljajić, skladatelj glasbe je bil Dimitrije Vasiljević, kolorist pa Teo Rižnar.